Lep pozdrav sem skupaj!
Pričenjam 4. nujno sejo Komisije za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb, ki je bila sklicana na podlagi 10. člena Poslovnika Komisije za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb. Vse prisotne prav lepo pozdravljam!
Obveščen sem, da so zadržani, in da se seje ne morejo udeležiti naslednji člani komisije. Predsednik komisije, mag. Matej Tonin, ki je na dopustu in me je pooblastil za vodenje te seje. In pa, gospod Matjaž Nemec, ki je prav tako na dopustu.
Predlogo za širitev oziroma umik dnevnega reda v poslovniško določenem roku nisem prejel, zato je določen dnevni red kot ste ga prejeli s sklicem z dne 11. junij 2019.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – POGOVOR Z BRIGADIRJEM MIHO ŠKERBINCEM ZARDI RAZJASNITVE DEJSTEV V ZVEZI Z OPRAVLJENIM NADZOROM POOBLAŠČENE SKUPINE KNOVS NA SEDEŽU OVS, MORS Z DNE 23. APRIL 2019.
Veseli me, da se je brigadir Škerbinc udeležil naše seje in ga lepo pozdravljam. Boste dobil, samo da zadeve razjasnim še.
Člani, članico in člane obveščam, da ste na mizo prejeli kopijo zapisnika pooblaščene skupine KNOVS z dne 23. april 2019, pod oznako »interno«. Zapisnik boste morali ob zaključku točke dnevnega reda pustiti na mizi. Preden dam postopkovno gospodu Simonoviču, samo v zvezi s pojasnilom.
Jaz sem takrat, ko smo potem zaključili ta nadzor, pisno predlagal predsedniku komisije, mag. Mateju Toninu, da se zaradi razjasnitev okoliščin opravi pogovor tako z brigadirjem Miho Škerbincem kot s tistimi, ki so opravljali nadzor na Vrhniki, kot pa seveda tudi potem, da se nekako dobi vse deležnike tudi z načelnico Generalštaba Slovenske vojske in v skladu s tem bodo tudi naprej, kot smo se dogovorili z mag. Toninom, potekale seje.
Sedaj bi pa dal besedo za postopkovno, gospodu Simonoviču.
Izvolite.
BRANKO SIMONOVIČ (PS DeSUS): Hvala lepa predsedujoči za besedo, dve. Eno vprašanje pa en predlog bi imel. 29. člen Poslovnika v četrti alineji Poslovnika Komisije za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb pravi, da bi ob vsaki zahtevi ali vabilu na ustno poročanje sprejme komisija poseben sklep, pa bi rad imel razlago oziroma ali je bil tak sklep sprejet.
In druga zadeva, kar je, predlagam, da na podlagi 14.člena drugega odstavka, bom kar prebral, da vprašanja o zadevah, ki so bistvenega pomena za nacionalno varnost, mislim da naša vojska je pomembna, da imamo visokega uradnika, da komisija oblikuje uradno obvestili za javnost v pisni obliki, ki jo spremlja z večino glasov. Tako, da ne bo prihajalo do raznih dezinformacij, to kar se je dogajalo na nekih preteklih sej.
Hvala lepa.
Hvala. Kar se tega zadnjega tiče, lahko povem, da gre za zaslišanje oziroma za informativni pogovor, katerega smo že omenili takrat, ko smo obiskali OVS, MORS in tudi takrat je gospod Matijevič dejal, da v kolikor bo KNOVS zahteval, da se povabi na razgovor tiste pripadnike OVS, MORS, ki so opravljali informativne razgovore na poveljstvu sil, da nima s tem nikakršnega problema in bodo seveda prišli. Te še pridejo na vrsto. Mag. Tonin je sklical sejo na mojo pobudo. Veste, da je pač potrebno sejo sklicati na pobudo. Brigadir Škerbinc je dobil vabilo. Kakor mi je znano, je tudi dobil dovoljenje, da pride, kljub temu, da ima Slovenska vojska pravilnik o službi v Slovenski vojski kjer piše, da načelnica odloča o tem kdo bo javno nastopal. Ugotavljam, da to, prvič, ni javni nastop. Drugič, pa tisti, ki vsaj malo ve o pravu ve, da je zakon nad pravilniki, v zakonu pa, v 32. členu Zakona o parlamentarnem nadzoru nad obveščevalnimi in varnostnimi službami jasno piše, da so zaposleni v državnih organih z izjemo lokalne samouprave in pa sodišč ter tožilstva, primorani priti na sejo KNOVS v kolikor prejmejo vabilo.
Danes ne bo sprejetih nobenih sklepov, ne bomo predlagali nobenih sklepov, ker jaz naprej ne vem kaj bo Brigadir Povedal. Na podlagi tega kar smo slišali, tudi ne moremo sprejemati nekih sklepov in se bo sklepe sprejemalo na naslednji seji, ko jih bo lahko predlagal katerikoli član, tudi poslanska skupina, na podlagi tega seveda kar bomo danes tukaj slišali.
Kar se tiče vprašanj, ki so bistvena za nacionalno varnost. Danes ne bomo obravnavali nobene takšne stvari, ki je bistvena za nacionalno varnost. Vemo, da se je OVS, MORS ukvarjal tako s streljanjem na Počku kot tudi z govoricami v zvezi z načelnico Generalštaba. Če bi bilo to bistveno za nacionalno varnost, ne vem, ampak meni je tukaj že to, da se nekoga obtoži, konkretno predsednik vaše stranke, minister Erjavec, ne pusti pa se mu, da javno pove, glede na to, da je ena od komercialnih televizij naredila intervju z njim in predlagala tudi intervju z brigadirjem, je bil ta seveda s strani MORS oziroma Slovenske vojske zavrnjen, je pa komisija tista, ki je pristojna, glede na to, da je OVS, MORS tukaj vpleten in glede na to, da smo že ugotovili, da v zakonu in tudi v Poslovniku piše, da niso samo odredbe tiste za katere je naša komisija pristojna, da seveda naša komisija lahko opravi danes pogovor z njim.
Izvolite.
Hvala lepa.
Očitno nisem bil dobro razumljen. Moje vprašanje je bilo in vi kot predsedujoči ste tisti, ki razlagate Poslovnik. Nesporno je, lahko se povabi, točno piše koga, kaj in zakaj, vendar moje vprašanje je bilo ali je potrebno sprejeti na komisiji sklep, da se bo dotično povabilo. To je moje vprašanje.
In druga zadeva, predsedujoči je. Poglejte, 14.člen Poslovnika v prvem odstavku govori, da o seji komisije, o zadevah, ki jih je obravnavala ter o sklepih, stališčih in mnenjih, ki jih je sprejela, komisija lahko obvestila, obvestilo javnosti posreduje predsednik komisije ali član, ki ga določi predsednik. In jaz sem želel zaradi tega, da en bi prišlo do kakšnih dvomov, pomislekih, da morda, če bomo kakšno mnenje ali pa stališče izoblikovali, da se o tem pripravi pisno obvestilo za jasnost, samo v izogib vsem zadevam.
Pa še, ko sem pri besedi, naj mi bo dovoljeno. Ta seja je bila sklicana, če se ne motim, včeraj ali predvčerajšnji.
Kaj je tako nujno, mi ni jasno, ker tudi, bom rekel, imamo v 10. členu, predpisi iz področja parlamentarnega nadzora napisano, v nujnih primerih mora predsednik komisije sklicati sejo v krajšem roku tudi na zahtevo tretjine članov komisije. Jaz ne vem kaj tukaj je tako nujnega.
Hvala lepa.
Hvala.
Predlog, da se opravi, seveda lahko komisija sprejme sklep, tako kot smo sprejeli sklep takrat, ko je šlo za arbitražo, vendar pa tukaj je Matej Tonin sklical sejo na moj predlog in ta predlog sem jaz dal že tri tedne nazaj. Tako, da sejo je sklical v torek, za danes. Vemo, da v kolikor gre za nujno sejo, da je rok štirinajst dni, tako da sam ne vidim v tem nobenega problema. Če pa želite, pa lahko tudi glasujemo in… Dobro.
Potem dajem na glasovanje sklep, da komisija opravi pogovor z brigadirjem Škerbincem. Glasujemo.
Kdo je za? (… članov.) Kdo je proti? (1 član.) Dva vzdržana.
Ugotavljam, da je potem ta sklep sprejet.
Sedaj pa dajem besedo brigadirju Škerbincu. Najprej bi vas prosil, da nam poveste vse kar se je dogajalo v zvezi z govoricami glede zdravstvenega stanja načelnice Generalštaba Slovenske vojske. Poznamo zgodbe, ki so bile v javnosti, poznamo to kar smo sami slišali in je tudi v zapisniku, sedaj pa želimo slišati še vašo plat zgodbe, kako je potekalo zaslišanje in pa, kakšen je bil sam postopek oziroma vaše videnje tega. Izvolite, imate besedo.
Hvala gospod predsedujoči. Spoštovane poslanke in poslanci! Hvala za vabilo in za vaš čas.
Jaz sem prepričan, da je to, da se politični nivo v tej državi ukvarja s tem problemom, zelo pomemben. Jaz bi rekel, da mogoče bi za boljše razumevanje tega konkretnega dogodka, se pravi, preiskave OVS v mojem primeru malo moralo poznati kontekst. Kar je za mene ključno je, da v vseh treh primerih, se pravi, preiskave OVS, obtožitev glede streljanja in pa moja razrešitev oziroma postopek, kako je ta razrešitev bila izvedena, imajo en skupni imenovalec. To je to, da so se po mojem trdnem prepričanju vse tri stvari dogajale ob kršitvi predpisov in tudi zakonov. In drugič, da so se vsi trije postopki in v vseh treh primerih aktivnosti izvajale s ključnim efektom moje osebne diskreditacije mojih najbližjih sodelavcev in jaz si upam trditi tudi, diskreditacije Slovenske vojske. Okoliščine pred tem dogodkom so bile take, da je načelnica štirinajst dni bila odsotna iz službe, potekale so mednarodne vojaške vaje in jaz kot poveljnik sil Slovenske vojske sem seveda bil polno obremenjen z rednimi aktivnostmi. Kar je pomembno vedeti je, da dogodek v zvezi z govoricami ni bil prvi dogodek, da je bil to četrti, peti dogodek v moji 106 dnevni karieri poveljnika sil Slovenske vojske, ki je bil povezan s takšnimi ali drugačnimi govoricami. Jaz to enostavno lahko dokažem z vrsto elektronskih sporočil, kjer sem pisno opozarjal načelnico na pojav ovaduštva, na pojav govoric in na škodne pojave govoric za delo v Slovenski vojaki.
Prvič, ker seveda je eden od načinov mojega vodenja in poveljevanja bil ta, da sem si želel vojaški kolektiv informirati o vseh dogodkih, da sem si želel stvari razčiščevati na licu mesta, da sem si želel o problemih odkrito govoriti z mojimi najbližje podrejenimi, sem od začetka, takoj od prevzema poveljevanja silam Slovenske vojske vsak ponedeljek ob dvigu zastave nagovoril postroj.