7. nujna seja

Komisija za nadzor javnih financ

4. 4. 2019

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

dr. Anže Logar

Lep pozdrav!

Začenjam 7. nujno sejo komisije. Obveščam, da nisem dobil predlogov zadržanih na sejo, sem pa dobil pooblastila in sicer obveščam, da poslanca Jerneja Vrtovca nadomešča poslanec Blaž Pavlin, da poslanca Vojka Starovića nadomešča poslanec Marko Bandelli, da poslanca Zvoneta Černača nadomešča poslanec Žan Mahnič in da poslanca Luko Mesca nadomešča poslanec Miha Kordiš.

Prehajamo na določitev dnevnega reda. S sklicem seje ste prejeli dnevni red komisije in sicer z eno točko. Vaših predlogov v zvezi z dnevnim redom do seje nisem prejel, zato ostaja dnevni red kot je bil posredovan.

Prehajamo na obravnavo 1. TOČKE DNEVNEGA REDA, TOREJ NAKUP OKLEPNIKOV 4X4 OSHKOSH BREZ PRORAČUNSKEGA KRITJA.

Gradiva za to točko so naslednja in sicer zahteva Poslanske skupine Levica za sklic nujne seje komisije z dne 26. marec 2019, ki je bila objavljena na spletnih straneh Državnega zbora s sklicem seje. Potem novo besedilo zahteve Poslanske skupine Levica. O tem smo vas obvestili z dopisom 1. aprila 2019. gradivo je bilo objavljeno na e-klopi. Dodatno gradivo Ministrstva za obrambo. O tem gradivu smo vas obvestili z dopisom dne, 2. april 2019. Gradivo nosi oznako interno in je bilo na vpogled v varnostnem območju in sicer včeraj in danes med 10. in 12. uro. V tem gradivu je sicer veliko dokumentov, ki niso, ki ne nosijo oznake interno, je pa nekaj tajnih dokumentov, za katere je potreben poseben režim. Naj torej vsem poslancem rečem, da naj ne na javni seji uporabljajo podatkov, ki izhajajo iz tistih dokumentov, ki so označeni z eno od stopenj tajnosti. V kolikor boste, bom primoran prekiniti sejo in jo bomo nadaljevali v zaprtem območju, ali pa če bo kdo od prisotnih podal predlog, da se razprava opravi na zaprtem delu. V tem primeru bomo pa primorani najprej odločati o tem predlogu. Toliko vnaprej, kot še enkrat glede na to, da gre v določenih primerih za zaupne podatke, še enkrat poudarjam, da ne bom dopustil objave ali pa razprave o dokumentih, ki so označeni z eno od oznak zaupnosti.

Na sejo so bili s sklicem vabljeni Miha Kordiš v imenu predlagatelja zahteve Poslanske skupine Levica; dr. Andrej Bertoncelj, minister za finance, ki se je skupaj z ministrico za finance opravičil; Karl Erjavec, minister za obrambo, ki se je opravičil, namesto njega je prisoten državni sekretar mag. Miloš Bizjak; vabljen je bil tudi Tomaž Vesel, predsednik računskega sodišča, ministrstvo za obrambo in računsko sodišče.

Zdaj predlagam, da razpravo opravimo tako, da najprej besedo dobi predlagatelj, torej v imenu Polanske skupine Levica kolega Kordiš, nato bodo besedo dobili predstavniki Ministrstva za obrambo, potem, če želi, Računsko sodišče, če je prisotno, potem pa nadaljujejo razpravo člani komisije.

Dajem torej besedo predstavniku Poslanske skupine Levica, Mihi Kordišu.

Hvala za besedo, predsedujoči.

Že odkar je slovenska javnost lahko prvič slišala besedo Oshkosh, se v zvezi s tem nakupom oklepnikov 4x4 pojavljajo jasne indicije, da gre za nesmotrn nakup in da gre tudi za nakup, ki je bil izveden na meji ali čez mejo legalnosti. Prvi indikator, ki ga lahko vzamemo tukaj, je samo naraščanje cena. Prej sem omenil, slovenska javnost prvič slišala besedo Oshkosh, to lahko celo pogledamo nazaj datumsko – ta datum je 14. november 2018, ko je minister za obrambo, gospod Karl Erjavec za medije razkril, da je že podpisal sporazum za nakup 38 oklepnih vozil Oshkosh 4x4. No takrat je gospod minister navedel ceno 15,5 milijonov evrov. Ker smo v Levici sklicali sejo za Odbor za obrambo, za 30. novembra 2018 in tam vrtali naprej, praskali za podrobnostmi, pa se je izkazalo, da naj bi ločeno nabavljali še oborožitveno postajo in da naj bi bila dejanska cena oklepnikov slabih 27 milijonov evrov. Dodatne oborožitvene postaje naj bi nanesle 11,3 milijonov evrov po navedbah gospoda Bizjaka.

No, nekaj dni po koncu te seje, smo v Levici prejeli anonimno pismo, ki je razkrilo, da se kupujejo vozila, ki so v resnici netestirana, ki jih nima v operativni uporabi še nobena vojska, ki tudi niso še v serijski pogodbi. No in 6. decembra 2018, torej prejšnje leto, smo na Vlado naslovili pobudo o odstopu od te pogodbe, razumljivo. Zdaj smo že dva temeljna argumenta, v manj kot mesecu dni je cena nabave porasla iz 15,5 milijonov evrov na 32 milijonov evrov. Ne samo oborožitvene postaje, v vmesnem času se je izkazalo tudi, da je ministrstvo pozabilo k ceni prišteti DDV, potem pa se je izkazalo tudi, da se kupuje nepreizkušena, netestirana vozila, čeprav dokumentacija zahteva preizkušena in testirana vozila, pri tem pa so predstavniki ministrstva tudi zavajali, da ne rečem, popolnoma lagali, ko so rekli, da gre za preizkušena vozila, ki so v široki uporabi.

Kot tretji razlog, zakaj velja pod drobnogled nakup 38 vozil Oshkosh 4x4 vzeti, je dokumentacija. Predstavniki ministrstva se sklicujejo na serijo dokumentov, ki naj opravičuje nakup teh oklepnikov, ampak, ko gremo to dokumentacijo gledat v podrobnosti, se izkazuje, da v teh dokumentih pokritja, za ta vozila, v resnici ni – ne v predhodnih proračunskih dokumentih, ne v odlokih o ravnanju s stvarnim premoženjem države. Slednji se sicer nabavi 4x4 še najbolj približajo, ampak tudi niti približno ne na način, kot bi se moral. Zelo konkretno – odloka, ki jih omenjam, govorita o 30 vozilih za 21 milijonov evrov, ministrstvo pa kupuje 38 vozil za 32 milijonov evrov. Pri tem specifike teh vozil niti niso nikjer omenjene in niso nikjer opredeljene. Skratka, trditev, da ima ta nakup pokritje v dokumentih, v resnici ne drži.

Zadnja slamica v primeru Oshkosh je pa, kako so potekala nakazila za pokritje teh 38 oklepnikov. Tekom obravnave rebalansa proračuna za leto 2019, smo lahko slišali obrazložitve in jih tudi prebrali v proračunskih dokumentih, da naj bi šla časovnica takole: V letu 2019 se nakaže 20 milijonov evrov, v letu 2020 se nakaže 6 milijonov evrov in v letu 2021 se nakaže spet 6 milijonov evrov, skupaj 32 milijonov evrov. Kje je »keč«? V temu, da je poleg teh predvidenih 32 milijonov evrov, med leti 2019 in 2021, poteklo že prvo nakazilo iz proračuna, leta 2018, v višini – če se ne motim – 7 oziroma 8 milijonov evrov, kar pa pomeni, da se ne pogovarjamo več o končni ceni 31 milijonov evrov, tako kot zatrjujejo ministrstvo, kot je neprestano zatrjevalo in prepričevalo konec koncev svoje lastne koalicijske poslance, ampak se pogovarjamo o ceni, ki se že približuje 40 milijonom evrov. In dodatno, kot smo lahko dobili v odgovoru, pisnem odgovoru iz ministrstva na poizvedbe, ki smo jih vložili v Levici, v teh 38 4x4 Oshkoshev ni vključena oprema C4I in ta oprema tudi naj ne bi bila predmet zadevnega naročila. Pogovarjamo se tukaj o radijih, o takšni, drugačni komunikaciji. Takole pravi ministrstvo: »Gre za specifično opremo, ki mora biti povezljiva z ostalo opremo, vgrajeno ob stoječih zmogljivostih Slovenske vojske. Ministrstvo je že v investicijskih dokumentih zapisalo, da je specifična oprema za sklop C4I dobavljiva kot GFE, torej Government furnished equipment, in da bo to opremo nabavil naročnik sam. Glede na tehnično zahtevnost in predvidene tehnične spremembe, standarde, bo oprema za sklop C4I naročena naknadno, predvidoma v prvi polovici leta 2019.« Se pravi že iz tega zelo jasno sledi, da imamo opravka z vozili plus oborožitvene postaje v višini 32 milijonov evrov, kar pa ni končna cena, ampak sem pride še specializirana oprema C4I, kar je ministrstvo do zdaj vehementno zanikalo, vsaj v tem smislu, da je 32 milijonov plafon, čez katerega se nabava 38 oklepnikov 4x4 ne bo povzpela.

Tako, kolegice, kolegi, navedel sem 4 točke, po katerih, iz katerih mislim, da je zelo jasno razvidno, tudi podkrepljeno z dokumentacijo, da gre za nakup, ki je ne samo nepotreben v smislu družbenih prioritet, ampak je izveden skrajno netransparentno, da so se v postopku tega nakupa zvrstile številne neresnice, zvrstila so se številna zavajanja zgolj zato, da se na vrat na nos nabavi neko vojaško tehniko ne glede na to, kakšne proračunske posledice ta potegne za seboj. In ta nabava se je zgodila brez pokritja v dokumentih proračunskih ali kje drugje. Cena, kot smo videli, je lahko vseskozi skokovita naraščala, poleg tega se ta cena očitno tudi ne bo ustavila pri 32 milijonih evrov, ampak bo zrasla še naprej. In to naraščanje cene lahko sledimo po 2 kanalih. Prvo je, če sledimo nakazilom in predvidenim odhodkom tudi v proračunskih dokumentih, in drugo po temu, da lahko beremo po informacijah samega Ministrstva za obrambo, da v to nabavo ni vključena oprema C4I in da se bo za strošek te opreme končna cena oklepnikov še dvignila. Mislim, da so to dovolj dobri razlogi, da ta odbor pozove in pokrene revizijo projekta nabave 38 oklepnikov 4x4 Oshkosh.

Hvala.

dr. Anže Logar

Besedo dajem predstavniku Ministrstva za obrambo.

Mag. Bizjak.

Miloš Bizjak

Hvala lepa. Spoštovani gospod predsednik, članice in člani komisije.

Najprej naj povem, da Ministrstvo za obrambo podpira predlog sklepa, ki so ga pripravili predlagatelji, saj menimo, da bo Računsko sodišče z revizijo in oblikovanim mnenjem lahko verodostojno potrdilo ali pač ovrglo kritike in domneve o nepravilnosti v zvezi s projektom nabave lahkih oklepnih vozil 4x4 za Slovensko vojsko, ki jih Levica vztrajno ponavlja. Svoja stališča in pojasnila smo do sedaj podali vsaj na 2 sejah Odbora za obrambo, tretja bo jutri, v informacijah, ki so bile vam tudi predložene tudi s strani predlagateljev, ter v vrsti odgovorov na poslanska vprašanja. V tem smislu lahko izrazim svoje zadovoljstvo, da so predlagatelji z zahtevo za sklic nujne seje predlagali, da se konec temu naredi z revizijo Računskega sodišča. Komisiji smo tudi dostavili vso razpoložljivo dokumentacijo v zvezi s projektom. Že uvodoma pa želim ostro zanikati nekatere konstrukte, ki so si jih privoščili predlagatelji, predvsem glede časovnega zaporedja nekaterih aktivnosti, kot na primer časa odgovora Vlade na poslansko pobudo od poslanca Kordiša za prekinitev pogodbe za nakup LKOV 4x4 in izvede plačila, saj gre za domneve brez vsake realne osnove. Ob tem namreč predlagatelji namerno zamolčijo dejstvo, da je predsednik Vlade na poslansko vprašanje poslanca Kordiša, ali bo prekinjena pogodba za nakup LKOV 4x4, odgovarjal že 17. decembra 2018, torej več kot en mesec prej, in je takšno možnost že zavrnil.

Naj odgovorim na ključne navedbe predlagateljev.

Nakup lahkih oklepnih vozil 4x4 je načrtovan v dolgoročnih in srednjeročnih obrambnih dokumentih na obrambnem področju, in sicer, v Resoluciji o splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja Slovenske vojske do leta 2025, ki jo je Državni zbor sprejel; potreba po nakupu LKOV 4x4 je opredeljena v tem dokumentu v poglavju 8.1 in 9.1. Ravno tako je ta potreba jasno opredeljena v točki 6.1 Srednjeročnega obrambnega programa 2018-2023, ki ga je sprejela Vlada v letu 2018, ter tudi v točki 5.3 sprejetega proračunskega memoranduma za leti 2018 in 2019. Predlagatelji pomen obeh ključnih razvojnih dokumentov, ki sta jih sprejela Državni zbor in Vlada, sicer zelo relativizirajo in navajajo, da gre za dokumenta z zelo splošnimi usmeritvami, ki se v praksi pogosto ne izvajata, s čimer pa se nikakor ni mogoče strinjati, saj gre za dokumenta, ki sta jih sprejela najvišja organa zakonodajne in izvršilne veje oblasti in nudita temelj za razvoj obrambnega sistema in znotraj njega tudi Slovenske vojske.

Ob pripravi finančnega načrta Ministrstva za obrambo v letu 2017 je bil v okviru skupine projektov opremljanja Slovenske vojske z glavno opremo in modernizacija odprt načrt razvojnih programov, in sicer projekt opremljanja z glavno opremo Slovenske vojske, katerega namen je opremljanje z oborožitvenimi sistemi in glavno vojaško opremo. Projekt opremljanja z glavno vojaško opremo je namenjen prednostnemu zagotavljanju opremljanja Slovenske vojske z oborožitvenimi sistemi in glavno vojaško opremo za povečanje razvoja ključnih vojaških zmogljivosti, s katerimi bo Slovenska vojska sposobna izvajati naloge v nacionalnem prostoru in v mednarodnih operacijah pod okriljem Nata, Evropske unije in drugih mednarodnih organizacij. Tako je v okviru tega projekta v obdobju od leta 2018 do 2022 načrtovano opremljanje Slovenske vojske za povečanje zmogljivosti z vzpostavitvijo srednje bataljonske bojne skupine na področju elektronskih sredstev, telekomunikacij, inženirske opreme ter opreme bojevnika, predvsem za opremo specialnih enot, med katere sodi tudi projekt LKOV 4x4.

Če povzamem prej navedeno. NRP ali načrt razvojnih programov, projekt opremljanje z glavno opremo Slovenske vojske, v katerem je načrtovan tudi projekt nabave LKOV 4x4 v skupnem znesku 46,5 milijona evrov, je bil sprejet v Državnem zboru na seji 16. novembra 2017. Na seji je bila obravnavana in potrjena sprememba proračuna Republike Slovenije za leto 2018 in proračun za leto 2019. Ravno tako je Državni zbor na isti seji obravnaval in potrdil odloka o načrtu ravnanja s stvarnim premoženjem države za 2018 in 2019. V prilogi 3 tega načrta pridobivanja premičnega premoženja za leto 2018 je pod zaporednimi številkami 18 in 19 navedeno: »Vojaška terenska vozila 4x4 10 kosov in vojaška terenska vozila 4x4 20 kosov.« Ravno tako je v prilogi 3 načrta pridobivanja premičnega premoženja za leto 2019 pod zaporednimi številkami 16 in 17 navedena enaka količina vojaških terenskih vozil 4x4. Kot je znano, je ministrstvo s podpisom sporazuma, »letter of acceptance« ali pismo o sprejetju ponudbe, z vlado ZDA naročilo 38 lahkih oklepnih vozil 4x4 od proizvajalca Oshkosh, na podlagi katerega so bila izvedena tudi plačila, 27. decembra 2018 v višini 7 milijonov 970 ameriških dolarjev ali 6 milijonov 996 evrov, 10. 1. 2019 v višini 10 milijonov 355 ameriških dolarjev ali 9 milijonov 053 tisoč evrov. Skupaj torej 18 milijonov 325 tisoč ameriških dolarjev ali 16 milijonov 050 tisoč evrov. Obe nakazili sta bili evidentirani v NRP projekt opremljanja z glavno opremo Slovenske vojske v okviru skupnih projektov Opremljanje Slovenske vojske z glavno opremo in modernizacijo. In pa program ima Infrastruktura in opremljenost Slovenske vojske. Pri pripravi rebalansa proračuna za leto 2019 po posvetovanju z Ministrstvom za finance smo za projekt LKOV 4X4 v okviru skupine projektov Opremljanje Slovenske vojsko z glavno opremo in modernizacija predlagali odprtje novega samostojnega NRP, in sicer LKOV 4X4, s čimer smo projekt v posebnem delu proračuna prikazali ločeno. NRP LKOV 4X4 je odprt na podlagi sklepa o potrditvi investicijskega dokumenta v okviru katerega bomo evidentirali porabo sredstev za nakup 38 LKOV 4X4 vključno z nakupom in integracijo 38 daljinsko vodenih oborožitvenih postaj ter pripadajočim DDV-jem, ki o plačan v Republiki Sloveniji. Skupna ocenjena vrednost projekta nakupa 38 tovrstnih vozil z daljinsko vodenimi oborožitvenimi postajami je 32 milijonov evrov. Po naložitvi rebalansa proračuna Republike Slovenije za leto 2019 je ministrstvo izvedlo preknjižbo že izvedenega plačila v letu 2019, in sicer v znesku 9 milijonov 053 tisoč evrov na NRP projekt LKOV 4X4 ter tako sledilo še bolj preglednemu evidentiranju porabe sredstev. Na ta način bo nakup LKOV 4X4 financiran v letu 2018 iz NRP projekt Opremljanje z glavno opremo Slovenske vojske v znesku 7 milijonov. V letu 2019 pa iz NRP projekt LKOV 4X4 predvidoma v znesku 20 milijonov. Po izvedeni dobavi teh vozil je predvideno plačilo DDV, ki bo bremenilo NRP projekt LKOV 4X4. V tem trenutku ni mogoče natančno napovedati dobavo, rok dobave. Pogovori potekajo v smeri, da bodo vozila z daljinsko vodenimi oborožitvenimi postavljeni, dobavljena v letu 2020 in 2021, kar bo natančno opredeljeno k dodatku veljavnega Letter of Exceptions(?). V letu 2019 se je do spremembe rebalansa proračuna izvrševal sprejet proračun 2019, ki je bil sprejet konec leta 2017. V letu 2017 je bila predvidena dinamika porabe NRP na projektu Opremljanje z glavno opremo Slovenske vojske za leto 2019 v višini 6 milijonov 10 tisoč evrov. Za plačilo drugega dela nakazila LKOV 4X4 je ministrstvo 17. decembra izvedlo prerazporeditev sredstev iz projekta Bojno oklepno vozilo 8X8. Prerazporeditev je bila izvedena na osnovi sklepa o prerazporeditvi pravic porabe v decembru 2018 v višini 15,9 milijona. Prerazporejene pravice porabe je določena z Zakonom o izvrševanju proračuna 2019, ki v prvem odstavku 24. člena neposrednemu uporabniku dopušča, da je v svojem finančnem načrtu samostojno in brez omejitev prerazporeja pravice porabe v okviru istega podprorgama, torej Infrastruktura in opremljenost Slovenske vojske. To smo pa naredili zaradi tega, ker projekt 8X8 je zaustavljen in finančnih sredstev, ki so bila predvidena za tisti projekt v tem smislu ne bi mogli porabiti. Skupna prevzeta obveznost po sklenjenem sporazumu za leti 2018 in 2019 znaša 18 milijonov 325 tisoč ameriških dolarjev ali 16 milijonov 050 tisoč evrov. In ta ne presega v 30. členu ZIPRS dovoljenih 80 % od odobrenih 35 milijonov 170 evrov na podprogramu Infrastruktura in opremljenost Slovenske vojske. Prerazporeditev sredstev iz NRP projekta 8X8 na projekt opremljanje z glavno opremo Slovenske vojske je skladna s četrtim odstavkom 31. člena ZIPRS, ki dovoljuje neposrednemu uporabniku, da določa o spremembi veljavnih projektov do 20 % izhodiščne vrednosti, torej tudi brez soglasja Vlade Republike Slovenije.

Glede na prej navedeno je mogoče zaključiti, da so izvedene prerazporeditve sredstev iz NRP, bojno kolesno vozilo 8x8 na NRP opremljene z glavno opremo Slovenske vojske, z namenom plačila LKOV 4x4 iz proračuna 2018 in 2019, skladne z 24., 30. in 31. členom veljavnega ZIPRS za 2019.

Glede navedb poslanca v zahtevi za sklic nujne seje Komisije za nadzor javnih financ, v zvezi s predlagano spremembo, ki jo je v 3. členu vseboval Predlog zakona o spremembah Zakona o izvrševanju proračuna za leti 2018 in 2019 in se nanaša na spremembo tretjega odstavka 30. člena omenjenega zakona. Je pa potrebno pojasniti, da gre še za en neutemeljen konstrukt predlagateljev in neosnovano domnevo. S predlagano spremembo ministrstvo seveda ni nameravalo legalizirati pogodbe za nabavo oklepnikov 4x4, temveč vzpostaviti ustrezno pravno podlogo za investicije v obrambni zmogljivosti v prihodnjih letih. Kot je razvidno iz razložitve, je bila podana k 3. členu predloga zakona trenutna rešitev prevzemanja obveznosti v breme pri računih v prihodnjih letih, kot jih določa ZIPRS 19 za nakupe ključnih zmogljivosti Slovenske vojske, neustrezna. Glede na predvidena povečanja obrambnih izdatkov v prihodnjih letih, bi bila s predlagano rešitvijo vzpostavljena ustrezna pravna podlaga, da bi Ministrstvo za obrambo v bodoče omogočalo opremljanje z najpomembnejšimi razvojnimi programi Slovenske vojske ob vsakokratnem soglasju Vlade Republike Slovenije, opredeljenimi v dolgoročnih in srednjeročnih razvojno usmerjevalnih planskih dokumentih, saj se je potrebno zavedati, da so predvideni dobavni roki najzahtevnejših vojaških sistemov tudi 18 mesecev in več od datuma podpisa pogodbe. Dobave pa so zaradi večih vrednosti projekta ter dinamike proizvodnje, praviloma razdeljene v večje časovno obdobje od dveh do treh let od podpisa pogodbe do prve dobave, saj celotne investicije ni mogoče finančno realizirati v enem proračunskem letu in to je bil naš namen s tisto predlagano sprememba člana, ki ga je vlada potrdila in potem v parlamentarnem postopku je bil umaknjen.

V preteklosti je za najpomembnejše razvojne programe veljal Zakon o temeljnih razvojnih programih Slovenske vojske, ki pa je prenehal veljati v letu 2015 in je bil prilagojen pravilom, ki veljajo za nabave oborožitvenih sistemov povsod po svetu.

Glede drugih navedb za sklic te seje v zvezi z nakupom nepreizkušenih oklepnih vozil, kar naj bi bilo v nasprotju z investicijsko dokumentacijo, povečanjem vrednosti projekta in sicer na 32 milijonov evrov. Naj pojasnim, da se je Ministrstvo za obrambo odločilo za nakup najsodobnejšega oborožitvenega sistema, ki v določenih zelo pomembnih tehničnih karakteristikah občutno presega zahteve iz investicijske dokumentacije. Vlada ZDA je potrdila vozila 4x4 Oshkosh kot ustrezna za uporabo v njihovih oboroženih silah. Postopki validacije in potrditve operativnih zmogljivosti vozil 4x4 Oshkosh, so bili zaključeni v maju 2018, kar je bilo potrjeno z dokumentom vlade ZDA. Do tega trenutka je bilo izdelanih in dobavljenih 3 tisoč 500 vozil 4x4 Oshkosh v ameriški vojski in če je vozilo dobro za najmočnejšo vojsko na svetu, so po mojem prepričanju odveč skrbi, da to ne bi bilo primerno za Slovensko vojsko.

Cena enega takega vozila 4x4 Oshkosh z daljinsko vodeno oborožitveno postajo in mitraljezom 12, 7 milimetrov, vključno s tehnično podporo in administrativnimi stroški, bo predvidoma 707 tisoč evrov, brez DDV. Pri raziskavi trga so bile pridobljene cene različnih proizvajalcev tovrstnih vozil 4x4 in so znašale v povprečju za enoto za specialno delovanje od okoli milijon 100 tisoč evrov, za srednji pehotni bataljon pa milijon 50 tisoč evrov. To pomeni, da so vozila Oshkosh približno za 35 % cenejša od drugih tovrstnih vozil, katere smo vključili v raziskavo trga in naj na koncu še pojasnim, da je naša notranja revizijska služba Ministrstva za obrambo opravila revizijo nad postopkom nabave vozil 4x4. Predmet revizije je bil pregled obvladovanj tveganj pri pripravi investicijske dokumentacije in skladnosti na področju izvajanja projekta lahka kolesna vozila. Torej, revizija ni zajela neposredno področja, ki ga problematizirajo predlagatelji. Preverjeno je bilo, da je bila investicijska dokumentacija za projekt 4x4 pripravljena, obravnavna in potrjena skladno s predpisi, ter je ministrstvo naročilo 4x4 skladno z zahtevami, opredeljenimi investicijskemu programu in zahtevami uporabnika Slovenske vojske.

V reviziji je bilo tudi ugotovljeno, da so bili investicijski dokumenti za projekt LKOV 4x4 pripravljeni ter po predhodni obravnavi na strokovnem svetu za izvedbo ključnih investicij v Ministrstvu za obrambo potrjeni, skladno s predpisi. Ugotovljena so bila sicer določena odstopanja od internih predpisov, predvsem glede časovne priprave posameznih dokumentov ter razlike med tehničnimi zahtevami iz pogodbe in investicijskim programom, ki pa po naši oceni ne bodo vplivali na operativno uporabo vozil in doseganje ciljev projekta. V pristojni organizacijski enoti, so v skladu s priporočili notranje revizije sprejeti ustrezni ukrepi.

Spoštovani predsednik, članice in člani komisije, posodobitev Slovenske vojske je nujna in ključna za zagotavljanje varnosti države. Trenutno stanje njene opremljenosti ni na ravni, ki bi našim državljanom in državljankam zagotavljal ustrezno varnost. To bo potrdila tudi ocena pripravljenosti. Projekti njenega opremljanja pa morajo biti načrtovani in transparentni, za kar si v ministrstvu prizadevamo. Prepričan sem, da navedbe predlagateljev o nakupu vozil LKOV 4x4 nimajo oziroma mimo predpisov oziroma mimo proračunskega kritja, nimajo realne osnove, ampak temeljijo na političnem konceptu predlagateljev, ker apriori nasprotujejo vsaki modernizaciji Slovenske vojske.

Zato pozdravljam predlagani sklep, da revizijo opravi Računsko sodišče in predlagam tudi vam, spoštovani poslanci, da ta sklep podprete. V kolikor bi pa želeli razpravljati o vsebini dokumentov, ki nosijo stopnjo tajnosti ali ki niso javni, pa predlagam, da naredimo tako kot je uvodoma predsednik komisije predlagal. Hvala lepa.

dr. Anže Logar

Hvala državni sekretar.

K besedi se je javil predlagatelj.

Hvala za besedo, predsedujoči.

Rad bi se odzval na navedbe gospoda Bizjaka, zaradi tega, ker se mi zdi, da ravno toliko energije, kakor v tehnično pojasnjevanje samega postopka, vlaga v diskreditacijo tega, kar v Levici zahtevamo. Za začetek, gospod Bizjak, vi zelo dobro veste, da ustno vprašanje predsedniku Vlade ni enako kot pisno vprašanje resornemu ministru. Zelo dobro to veste in ne morete mešati enega z drugim. In dejstvo je, da smo vam na vaše ministrstvo poslali pisno vprašanje, dejstvo je, da bi moral priti nazaj odgovor v roku in dejstvo je, da ta rok ni bil spoštovan. To zgolj kot uvod.

Če nadaljujem. Gospod državni sekretar je govoril o odlokih o ravnanju s stvarnim premoženjem države, kot o temelju tega, kaj lahko potem delamo, ampak poglejmo si ta temelj v primeru Oshkosh 4x4. Po sprejetih odlokih, bi morali kupit skupaj 30 vozil 4x4, od tega 10 z oborožitvijo in 20 brez oborožitve – skupna cena: 21 milijonov evrov. Kaj smo dobili? 38 vozil za 32 milijonov evrov. Zdaj, če se sklicujete na te dokumente, kot na nekaj kar naj bi utemeljilo legalnost vašega nakupa in prvih nakazil, ki so šli iz naših državnih računov, potem ste sprejeta pooblastila krepko, krepko prekoračili. Dalje, v odlokih v vprašanju je govora o vojaških terenskih vozilih 4X4. To lahko pomeni celo rajdo stvari, zaradi tega, ker specifike niso utemeljene. Tukaj gre lahko za puche, lahko gre za toyote, sploh ni nujno, da se pogovarjamo o oklepnikih. In če ne drugega, to trditev vnazajsko legitimira nov odlok o načrtu ravnanja s stvarnim premoženjem države za leto 2019, kjer se je nabava 38 oklepnikov 4X4 oshkosh kvalificirala kot LKOV 4X4 z oborožitvijo. Če je bilo dovolj dobro prej pokrito z oznako vojaških terenskih vozil 4X4, zakaj potem se je šlo v prekvalifikacijo LKOV 4X4 z oborožitvijo? To vprašanje je seveda retorično. Kar želim s tem pokazati je, da je ministrstvo izpeljalo nabavo in prva nakazila brez pokritja v dokumentih, kot bi ga morali imeti.

Naprej. Kar se tiče testiranja, tukaj predstavniki ministrstva, temu se reče v statistiki / nerazumljivo/, vzameš ene podatke in popolnoma zanemariš neke druge podatke. Saj so nekaj mesecev nazaj dobili poročilo iz Pentagona, ki je vozilo oshkosh 4X4 označuje na določenih točkah kot še neprimerno za uporabo. Navsezadnje smo tudi odgovor z vaše strani, mislim, da je bilo to na eni izmed sej Odbora za obrambo, dobili v smislu, ja, saj ta vozila so testirana, samo certifikata še nimajo. Si predstavljate, greš po solato, ja, ja, veste, saj ta solata je ekološka, samo certifikata pa žal nimamo. Od takega štanta se obrneš in odkorakaš v nasprotno smer. Contradictio in adiecto. Navsezadnje pa v to smer tudi pelje Letter of Exceptions, ki se je omenil, kjer je notri eksplicitno zavedeno, da se lahko cena nakupa oklepnikov 4X4 spremeni v kolikor Vlada Združenih držav nakup odpove zaradi tega, ker se vozila v testiranju niso znašla tako, kot bi se morala, in je tista cena v resnici postavljena okvirna in je vezana na to, kako velika serijska proizvodnja se bo postavila, če se bo sploh postavila serijska proizvodnja. Kar me pripelje do samih financ, če želite, vogelnega kamna zahteve po reviziji.

27. 12. v prejšnjem letu, to je v letu 2018, na osnovi proračuna za leto 2018 je bilo nakazanih prvih 7 milijonov evrov. Potem imamo pa v proračunu za 2019 v programu za naprej v naslednjih treh letih zavedenih dodatnih 32 milijonov evrov. Se pravi, mi se ne pogovarjamo o tem, da pride 38 oklepnikov oshkosh 4X4 32 milijonov, ampak se moramo pogovarjati o teh 32 milijonih od leta 2019 naprej plus nakazilu 7 milijonov, ki je bilo že narejeno v letu 2018. Člani Odbora za obrambo smo ne nazadnje od Ministrstva za obrambo 22. februarja letošnjega leta prejeli dopis na temo vojaških izdatkov za oshkoshe. Takole pravi, citiram: »Generalštab Slovenske vojske je z rebalansom proračuna za namenom večje transparentnosti predlagal odprtje novega NRP LKOV 4X4 in za projekt predvidel 32 milijonov evrov z dinamiko plačil 2019 20 milijonov, 2020 6 milijonov, 2021 6 milijonov. Torej, spet 32 milijonov evrov med leti 2019 in 2021, za nakazilo iz leta 2018 se pa ministrstvo pretvarja, kot da ga sploh ni bilo. In tukaj je temeljni problem teh financ. Ali če ugriznemo iz druge vstopne točke, glede na to, da strošek C4I opreme v teh vozilih ni upoštevan, mislim v tej ceni 32 milijonov evrov, kot zatrjujete, da je končna cena, ni upoštevan, me zanima, kakšen bo strošek te opreme in vgradnje te opreme, ker očitno je že samo iz te navedbe, da končna cena ne bo 32 milijonov evrov, ampak bo več, in da bo treba to opremo kupit, jo bo treba v vozila vgradit, ker ti težko uporabljaš oklepnik brez primerne komunikacije, navigacije in tako naprej. In s tem bo cena na vozilo seveda ponovno narasla. Skratka, kakšen bo strošek C4I? Pa prosil bi za bolj pošten odgovor, kot je to, ja, saj to opremo imamo že kupljeno, imamo že nekje namenjeno, potegnili jo bomo iz humveejev in podobno, zaradi tega, ker mi je popolnoma jasno, da so tovrstne trditve zavajanja in običajen balast.

Hvala.

dr. Anže Logar

Želi besedo predstavnik Računskega sodišča? Če se predstavite samo za…

Zoran Mladenovič

Ja, hvala lepa za besedo, gospod predsednik. Vrhovni državni revizor, Mladenovič Zoran.

Skratka, v tem trenutku lahko le povem, da Računsko sodišče spremlja diskusijo. Pridobili smo ustrezne dokumente, ki jih je proučujemo. In v kolikor bomo od te komisije prejeli predlog za izvedbo revizije, bomo ravnali v skladu z drugim odstavkom 25. člena Zakona o Računskem sodišču, ki Računskem sodišču narekuje, da mora pri sestavi svojega letnega programa upoštevati tudi 5 predlogov, ki jih prejme iz Državnega zbora, od tega 2 od državnih teles. Torej to je vse, kar v tem trenutku lahko povem.

Hvala lepa.

dr. Anže Logar

Hvala.

No, zdaj pa odpiram razpravo za poslanke in poslance.

Gospod Jelinčič.

Hvala lepa.

Meni se tukaj kar nekaj vprašanj postavlja. Najprej pa moram povedati, da jaz sem za to, da ima Slovenija močno vojsko in to tako vojsko, da bojo naši vojaki zaščiteni pred agresorji iz katerekoli strani. Zaenkrat o tem ne bi mogel govoriti, da je tako. Na žalost je Slovenska vojska podhranjena, vojaki nam bežijo tudi zaradi slabe opreme, dogaja se pa cela vrsta zadev, pri katerih samo izginja denar. Denar izginja, vojakov ni, oficirski kader se množi, tako da na kakšnih fotografijah vidimo dostikrat, ko se slika, da je več zlatega na ramenih kakor v ameriški vojski. Mislim, da to ni dobro. Na 1 vojaka pride pravzaprav že 1 častnik, malo parafraziram, ampak tu zelo blizu smo. To ne more biti operativna vojska, tako kot ne more biti operativna vojska tudi s temi belgijskimi puškami F2000, ki so se pokazale kot izredno slabe, s tem seveda, da so primerne ali za snemanje kakšnega znanstvenofantastičnega filma ali pa za zbiralce, kaj drugega skorajda ni. To se je tudi pokazalo, kje se uporabljajo te puške po svetu. Tudi to vprašanje v zvezi s temi puškami še ni razčiščeno. Zgleda, da se dogaja nekaj takega, se je dogajalo nekaj takega, kot se danes dogaja pri teh Oshkoshih. Konec koncev belgijske puške so bile v Belgiji naročene, Slovenija je plačala razvoj teh pušk, potem jih je pa še kupila. To se v normalnem svetu ne dogaja. In tudi te zadeve niso bile nikoli razčiščene, kdo je to naredil, kako je to naredil, zakaj je bilo tako plačano in zakaj smo jih plačali tako drago. Te puške so na zbirateljskem trgu cenejše, kot jih je Slovenska vojska plačala.

Zdaj pa me pa zanima, kdo je odobril tisto začetno plačilo nepreverjenega oziroma prototipnega vozila. Iz javnih medijev smo videli, da je to vozilo še v testiranju in v bistvu še ni operativno. Gospod Grošelj je na Odboru za obrambo rekel, da je po svetu naročeno 50 tisoč takih vozil. To lahko pogledate v zapisniku. Gospod Bizjak je rekel, da je 3 tisoč takih vozil po svetu. Že tukaj so razlike. Potem je, gospod Grošelj je rekel, da bojo oborožitvene postaje stale 10,2 milijona evrov. Tukaj v dokumentu, ki smo ga dobili za razpravo, je že napisano 11,3 milijona evrov. Skratka, z dnevi, vsak dan se krepi nek dodaten denar, za katerega se pa bojim, da spet ne bomo vedeli, kam gre. Hecno je pa to, da smo mi plačali vnaprej za te oklepnike neki ameriški firmi, ki, to se pravi, mi financiramo privatno ameriško firmo, imamo pa v Evropi tudi proizvajalce, ki bi lahko te štirikolesnike oziroma oklepnike dali. Recimo, Poljaki imajo rosomaha, ki je odličen, pa preverjen in primeren za evropska bojišča. Za Oshkosh je vprašanje. Tako kot smo kupovali te hummveeje, ki ne morejo po slovenskih gozdovih, zaradi tega, ker so preširoki, delani so za Ameriko oziroma za puščavske razmere, ne pa za slovenske razmere. In zopet se dogaja, da kupujemo nekaj na pamet, da kupujemo nepreverjeno robo, pa še, kot je rekel gospod Bizjak, rok dobave ni znan. Mislim, kaj kupujemo? Mačka v žaklju in… ne vem.

Glede oborožitvenih postaj. Mene zanima, kje so bile naročene te oborožitvene postaje. Ali je bila to spet ena kombinacija z že preverjenimi dobavitelji, recimo, Browningom ali pa kaj podobnega. Verjetno mitraljez 12,7 je Browning, ali je kakšen drug. In jaz bo tu predlagal v tem sklepu, ki ga bom absolutno podprl, da se na začetku doda v napovedni stavek: »Komisija za nadzor javnih financ predlaga Računskemu sodišču, da opravi revizijo nakupa oklepnikov Oshkosh JLTV 4x4 in posebej oborožitvene postaje s strani Ministrstva za obrambo.« In v tretji alineji: »… tudi skladnosti nakupa oklepnikov in oborožitvenih postaj.« Namreč, jaz sem prepričan, da v enem in v drugem segmentu ni vse tako, kot bi moralo biti. Me pa veseli, da je gospod Bizjak rekel, da se strinja s to revizijo, da pregleda Računsko sodišče, in bomo videli, kaj bo potem tu ven padlo.

Z moje strani toliko.

Zdaj pa, kolegi poslanci, prosim, kdo bi se javil k razpravi? Gospod Polnar, izvolite.