Tomaž LahSpoštovani! Začenjam 24. sejo Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor in vas vse prav lepo pozdravljam! Opravičil in trenutno za nadomestne člane nimam.
Prehajamo na določitev dnevnega reda seje odbora. S sklicem seje ste prejeli dnevni red s štirimi točkami, v zvezi s katerim v poslovniškem roku nisem prejel nobenega predloga za spremembo. zato je dnevni red določen, kot ste ga prejeli s sklicem.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA PROGRAM DELA IN FINANČNI NAČRT AGENCIJE ZA ENERGIJO ZA LETO 2025.
Za obravnavo je bilo posredovano naslednje gradivo, objavljeno na spletni strani Državnega zbora: Program dela in finančni načrt Agencije za energijo za leto dva 1025 z dne 6. 12. 2024 in mnenje Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj k programu dela in finančnemu načrtu Agencije za energijo za leto 2025 z dne 7. marca 2025.
Na sejo so bili k obravnavi te točke vabljeni Agencija za energijo, Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo ter Državni svet.
Uvodoma bi povedal, da program dela in finančni načrt Agencije za energijo za leto 2025 je bil posredovan Državnemu zboru na podlagi petega odstavka 48. člena Energetskega zakona EZ-2, ki določa, da Agencija za energijo s sprejetim programom dela in finančnim načrtom seznani Državni zbor.
Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor bo predloženi dokument obravnaval kot matično delovno telo na podlagi četrtega odstavka 41. člena Poslovnika Državnega zbora, ki določa, da matično delovno telo obravnava poročilo, ki je bilo Državnemu zboru posredovano na podlagi zakona ali drugega predpisa praviloma v treh mesecih po posredovanju. Obravnava na seji Državnega zbora pa se opravi samo, če tako določa Poslovnik Državnega zbora ali če to predlaga matično delovno telo.
Začenjamo torej z obravnavo programa dela in finančnega načrta Agencije za energijo za leto 2025. Besedo dajem predstavnici predlagatelja, da nam poda dopolnilno obrazložitev k programu dela in finančnemu načrtu. Torej besedo dajem direktorici Agencije za energijo, magistri Duški Godina, izvoli.
Spoštovani! Začenjam 24. sejo Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor in vas vse prav lepo pozdravljam! Opravičil in trenutno za nadomestne člane nimam.
Prehajamo na določitev dnevnega reda seje odbora. S sklicem seje ste prejeli dnevni red s štirimi točkami, v zvezi s katerim v poslovniškem roku nisem prejel nobenega predloga za spremembo. zato je dnevni red določen, kot ste ga prejeli s sklicem.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA PROGRAM DELA IN FINANČNI NAČRT AGENCIJE ZA ENERGIJO ZA LETO 2025.
Za obravnavo je bilo posredovano naslednje gradivo, objavljeno na spletni strani Državnega zbora: Program dela in finančni načrt Agencije za energijo za leto dva 1025 z dne 6. 12. 2024 in mnenje Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj k programu dela in finančnemu načrtu Agencije za energijo za leto 2025 z dne 7. marca 2025.
Na sejo so bili k obravnavi te točke vabljeni Agencija za energijo, Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo ter Državni svet.
Uvodoma bi povedal, da program dela in finančni načrt Agencije za energijo za leto 2025 je bil posredovan Državnemu zboru na podlagi petega odstavka 48. člena Energetskega zakona EZ-2, ki določa, da Agencija za energijo s sprejetim programom dela in finančnim načrtom seznani Državni zbor.
Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor bo predloženi dokument obravnaval kot matično delovno telo na podlagi četrtega odstavka 41. člena Poslovnika Državnega zbora, ki določa, da matično delovno telo obravnava poročilo, ki je bilo Državnemu zboru posredovano na podlagi zakona ali drugega predpisa praviloma v treh mesecih po posredovanju. Obravnava na seji Državnega zbora pa se opravi samo, če tako določa Poslovnik Državnega zbora ali če to predlaga matično delovno telo.
Začenjamo torej z obravnavo programa dela in finančnega načrta Agencije za energijo za leto 2025. Besedo dajem predstavnici predlagatelja, da nam poda dopolnilno obrazložitev k programu dela in finančnemu načrtu. Torej besedo dajem direktorici Agencije za energijo, magistri Duški Godina, izvoli.
Duška GodinaHvala za besedo. Lepo pozdravljeni vsi prisotni. Kot je bilo že povedano, na podlagi sprememb Energetskega zakona v preteklem letu Agencija za energijo s programom dela in finančnim načrtom Državni zbor zgolj seznani. Državni zbor ga torej na podlagi spremembe ne potrjuje več. Verjamem, da nas še posebej na podlagi lanskega leta že zelo dobro poznate, ampak vseeno mi dovolite, da celovito predstavim vlogo Agencije za energijo kot tudi kot tudi naloge, ki so v ospredju v naslednjem letu. Agencija za energijo je regulator energetskega sektorja, ki vse od svoje ustanovitve soustvarja pogoje za zanesljivo, kakovostno in cenovno dostopno oskrbo z električno energijo in zemeljskim plinom ter podjetja usmerja k stroškovno učinkovitemu razvoju varnih, zanesljivih sistemov za prenos in distribucijo energije, ki morajo biti seveda trajnostno naravnani. Poleg reguliranja omrežnih dejavnosti je ključna vloga agencije tudi na področju delovanja energetskega trga. S stalnim monitoringom trga, nadzorom ter vodenjem postopkov za preprečevanje tržnih zlorab in manipulacij na trgu, če za to obstajajo utemeljeni razlogi, Skrbimo, da trg deluje po konkurenčnih pogojih, še posebej v luči dogajanj na veleprodajnih trgih. V preteklih letih je vzpostavljanje zaupanja v delovanje trga, da so cene oskrbe z energijo oblikovane na dobro delujočem trgu in niso posledica nedovoljenih manipulacij ali zlorab izjemnega pomena. V tem delu agencija sodeluje tudi z drugimi regulatorji in ACER. Na energetskem trgu vladajo številni interesi. In prav zaradi tega in s ciljem enake obravnave vseh uporabnikov morajo na podlagi evropske zakonodaje nacionalni regulativni organi svoje odločitve sprejemati popolnoma neodvisno od katerihkoli zasebnih, tržnih ali javnih interesov. Če bomo resnično želeli opustiti rabo fosilnih energentov in preiti na okolju prijazne, obnovljive vire energije, moramo rabo energije zmanjšati in jo predvsem uporabljati učinkovito. Za stroškovno učinkovit in pospešen zeleni prehod bo pomembna tudi učinkovita raba omrežij za prenos in distribucijo električne energije. Obsežno vključevanje obnovljivih virov energije, toplotnih črpalk in električnih polnilnic sistem in s tem povečana raba električne energije zahtevajo tudi obsežne naložbe v omrežja za prenos in distribucijo električne energije, nujno pa je, da to izvedemo na stroškovno učinkovit način. Zato agencija načrtuje tudi v naslednjem letu izvajanje številnih aktivnosti, ki bodo namenjene ustreznemu komuniciranju z javnostjo z vidika prenove obračuna omrežnine, na kar se da preprost in razumljiv način si želimo vsebino in namen novega obračuna omrežnine približati odjemalcem. Predvsem pa jih razbremeniti nepotrebnega strahu pred spremembami, ki so pogosto posledica tudi populističnih, zavajajočih informacij v javnosti. Spremljali bomo učinke prenove obračuna omrežnine ter se na podlagi kazalnikov odločali o potrebni nadgradnji ali spremembah metodologije. Prva, sicer po obsegu še zelo omejena analiza na podlagi kazalnikov uspešnosti po prvih mesecih izvedenega obračuna daje pozitivne rezultate. Nov način obračuna ocenjujemo kot uspešnega tako s tehnično-procesnega vidika kot tudi z vidika spodbujanja aktivnega odjema.
Delež prisotnih napak pri obračunu je bil bistveno nižji od pričakovanega, vse napake pa so bile že tudi sistemsko odpravljene. Na trgu so se pojavili ponudniki novih energetskih rešitev. Majhno število odjemalcev je že pristopilo k aktivnemu odjemu in pri tem jih je bilo več kot 70 odstotkov uspešnih, saj jim kljub znižanju dogovorjenih moči presežne moči niso bile zaračunane. Na podlagi ukrepanja agencije pa so se začeli pojavljati tudi produkti za dobavo energije na podlagi dinamičnih cen. Verjamemo, da lahko z vztrajnim delom, s spremljanjem učinkov ter ustrezno komunikacijo v naslednjih letih naredimo pomembne premike tako v razumevanju kot tudi v zavedanju, da je vsak korak na poti k učinkovitemu zelenemu prehodu izjemno pomemben. V času priprave tega programa dela so bile zaključene javne obravnave več zakonov, ki agenciji ponovno nalagajo nekaj dodatnih nalog. Na kratko smo jih izpostavili v uvodnem poglavju tega programa dela, v zvezi z vsemi znanimi in dodatnimi nalogami pa je ponovno prišla v ospredje problematika zaposlovanja v agenciji, na katero opozarjamo že dalj časa. Zaradi izjemno velike razlike v plačah v javnem sektorju, kamor sodi agencija, in plačami v energetiki se soočamo z resnimi težavami tako pri zaposlovanju kot tudi pri zadržanju kadrov, ki v agenciji pridobijo izjemno veliko znanja in izkušenj, ki so zelo zaželene za delo v zasebnem sektorju. Nedavno sprejeta nova zakonodaja na področju plač v javnem sektorju je žal tudi tokrat skoraj popolnoma spregledala poseben položaj regulatornih agencij, kljub vsemu pa si bomo tudi v naslednjem letu prizadevali, da učinkovito in odgovorno opravimo vse naloge, ki so podrobno predstavljene v programu dela in finančnem načrtu za leto 2025, ki vam je bil posredovan v seznanitev. Naše poslanstvo bo še naprej zagotavljanje pogojev za zanesljivo, kakovostno in trajnostno naravnano ter cenovno dostopno oskrbo z energijo. Hvala.
Duška GodinaHvala za besedo. Lepo pozdravljeni vsi prisotni. Kot je bilo že povedano, na podlagi sprememb Energetskega zakona v preteklem letu Agencija za energijo s programom dela in finančnim načrtom Državni zbor zgolj seznani. Državni zbor ga torej na podlagi spremembe ne potrjuje več. Verjamem, da nas še posebej na podlagi lanskega leta že zelo dobro poznate, ampak vseeno mi dovolite, da celovito predstavim vlogo Agencije za energijo kot tudi kot tudi naloge, ki so v ospredju v naslednjem letu. Agencija za energijo je regulator energetskega sektorja, ki vse od svoje ustanovitve soustvarja pogoje za zanesljivo, kakovostno in cenovno dostopno oskrbo z električno energijo in zemeljskim plinom ter podjetja usmerja k stroškovno učinkovitemu razvoju varnih, zanesljivih sistemov za prenos in distribucijo energije, ki morajo biti seveda trajnostno naravnani. Poleg reguliranja omrežnih dejavnosti je ključna vloga agencije tudi na področju delovanja energetskega trga. S stalnim monitoringom trga, nadzorom ter vodenjem postopkov za preprečevanje tržnih zlorab in manipulacij na trgu, če za to obstajajo utemeljeni razlogi, Skrbimo, da trg deluje po konkurenčnih pogojih, še posebej v luči dogajanj na veleprodajnih trgih. V preteklih letih je vzpostavljanje zaupanja v delovanje trga, da so cene oskrbe z energijo oblikovane na dobro delujočem trgu in niso posledica nedovoljenih manipulacij ali zlorab izjemnega pomena. V tem delu agencija sodeluje tudi z drugimi regulatorji in ACER. Na energetskem trgu vladajo številni interesi. In prav zaradi tega in s ciljem enake obravnave vseh uporabnikov morajo na podlagi evropske zakonodaje nacionalni regulativni organi svoje odločitve sprejemati popolnoma neodvisno od katerihkoli zasebnih, tržnih ali javnih interesov. Če bomo resnično želeli opustiti rabo fosilnih energentov in preiti na okolju prijazne, obnovljive vire energije, moramo rabo energije zmanjšati in jo predvsem uporabljati učinkovito. Za stroškovno učinkovit in pospešen zeleni prehod bo pomembna tudi učinkovita raba omrežij za prenos in distribucijo električne energije. Obsežno vključevanje obnovljivih virov energije, toplotnih črpalk in električnih polnilnic sistem in s tem povečana raba električne energije zahtevajo tudi obsežne naložbe v omrežja za prenos in distribucijo električne energije, nujno pa je, da to izvedemo na stroškovno učinkovit način. Zato agencija načrtuje tudi v naslednjem letu izvajanje številnih aktivnosti, ki bodo namenjene ustreznemu komuniciranju z javnostjo z vidika prenove obračuna omrežnine, na kar se da preprost in razumljiv način si želimo vsebino in namen novega obračuna omrežnine približati odjemalcem. Predvsem pa jih razbremeniti nepotrebnega strahu pred spremembami, ki so pogosto posledica tudi populističnih, zavajajočih informacij v javnosti. Spremljali bomo učinke prenove obračuna omrežnine ter se na podlagi kazalnikov odločali o potrebni nadgradnji ali spremembah metodologije. Prva, sicer po obsegu še zelo omejena analiza na podlagi kazalnikov uspešnosti po prvih mesecih izvedenega obračuna daje pozitivne rezultate. Nov način obračuna ocenjujemo kot uspešnega tako s tehnično-procesnega vidika kot tudi z vidika spodbujanja aktivnega odjema.
Delež prisotnih napak pri obračunu je bil bistveno nižji od pričakovanega, vse napake pa so bile že tudi sistemsko odpravljene. Na trgu so se pojavili ponudniki novih energetskih rešitev. Majhno število odjemalcev je že pristopilo k aktivnemu odjemu in pri tem jih je bilo več kot 70 odstotkov uspešnih, saj jim kljub znižanju dogovorjenih moči presežne moči niso bile zaračunane. Na podlagi ukrepanja agencije pa so se začeli pojavljati tudi produkti za dobavo energije na podlagi dinamičnih cen. Verjamemo, da lahko z vztrajnim delom, s spremljanjem učinkov ter ustrezno komunikacijo v naslednjih letih naredimo pomembne premike tako v razumevanju kot tudi v zavedanju, da je vsak korak na poti k učinkovitemu zelenemu prehodu izjemno pomemben. V času priprave tega programa dela so bile zaključene javne obravnave več zakonov, ki agenciji ponovno nalagajo nekaj dodatnih nalog. Na kratko smo jih izpostavili v uvodnem poglavju tega programa dela, v zvezi z vsemi znanimi in dodatnimi nalogami pa je ponovno prišla v ospredje problematika zaposlovanja v agenciji, na katero opozarjamo že dalj časa. Zaradi izjemno velike razlike v plačah v javnem sektorju, kamor sodi agencija, in plačami v energetiki se soočamo z resnimi težavami tako pri zaposlovanju kot tudi pri zadržanju kadrov, ki v agenciji pridobijo izjemno veliko znanja in izkušenj, ki so zelo zaželene za delo v zasebnem sektorju. Nedavno sprejeta nova zakonodaja na področju plač v javnem sektorju je žal tudi tokrat skoraj popolnoma spregledala poseben položaj regulatornih agencij, kljub vsemu pa si bomo tudi v naslednjem letu prizadevali, da učinkovito in odgovorno opravimo vse naloge, ki so podrobno predstavljene v programu dela in finančnem načrtu za leto 2025, ki vam je bil posredovan v seznanitev. Naše poslanstvo bo še naprej zagotavljanje pogojev za zanesljivo, kakovostno in trajnostno naravnano ter cenovno dostopno oskrbo z energijo. Hvala.
Tomaž LahHvala lepa. Želi besedo predstavnik Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj? Okej, gospod državni svetnik Gregor Korene, izvolite.
Hvala lepa. Želi besedo predstavnik Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj? Okej, gospod državni svetnik Gregor Korene, izvolite.
Gregor KoreneHvala za besedo, lepo pozdravljeni vsi prisotni.
Na 45. redni seji je Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj obravnavala poročilo, kot je bilo predstavljeno tudi tu. Namreč, Komisija Državnega sveta se je seznanila s programom dela in finančnim načrtom. Ugotovila, da je bil pač ta lani že sprejet na svetu agencije ter pa izrazila pričakovanje, da bo agencija po zagotovilih, tako kot je bilo tudi rečeno, uspešno izvedla predvidene naloge v letošnjem letu. Hvala lepa.
Gregor KoreneHvala za besedo, lepo pozdravljeni vsi prisotni.
Na 45. redni seji je Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj obravnavala poročilo, kot je bilo predstavljeno tudi tu. Namreč, Komisija Državnega sveta se je seznanila s programom dela in finančnim načrtom. Ugotovila, da je bil pač ta lani že sprejet na svetu agencije ter pa izrazila pričakovanje, da bo agencija po zagotovilih, tako kot je bilo tudi rečeno, uspešno izvedla predvidene naloge v letošnjem letu. Hvala lepa.
Tomaž LahHvala lepa. Sedaj besedo dajem članicam in članom odbora. Želi kdo besedo? Kolega Gregorič, izvolite.
Hvala lepa. Sedaj besedo dajem članicam in članom odbora. Želi kdo besedo? Kolega Gregorič, izvolite.