79. izredna seja

Državni zbor

15. 7. 2021

Transkript seje

Spoštovane kolegice poslanke, kolegi poslanci, gospe in gospodje. Začenjam 79. izredno sejo Državnega zbora, ki sem jo sklical na podlagi prvega odstavka 58. člena ter drugega ostavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora.

Na sejo sem vabil predstavnika Državnega sveta ter predstavnike vlade. Vse prisotne lepo pozdravljam.

Prehajamo na določitev dnevnega reda 79. izredne seje Državnega zbora. Predlog dnevnega reda ste prejeli v torek, 13. julija 2021 s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za širitev dnevnega reda seje nisem prejel. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav. Glasujemo. Navzočih je 78 poslank in poslancev, za je glasovalo 73, proti 4.

Ugotavljam, da je dnevni red 79. izredne seje zbora določen.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – PONOVNO ODLOČANJE O ZAKONU O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O NALEZLJIVIH BOLEZNIH.

Državni svet je na 25. izredni seji, 12. julija 2021 zahteval, da Državni zbor na podlagi 3. alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije pred razglasitvijo ponovno odloča o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o nalezljivih boleznih.

Za obrazložitev zahteve dajem besedo predstavniku Državnega sveta, gospodu Bogomirju Vnučecu.

Bogomir Vnučec

Spoštovani predsednik, poslanke in poslanci.

Državni svet Republike Slovenije je na svoji 25. izredni seji, 12. 7. sprejel zahtevo, da Državni zbor Republike Slovenije ponovno odloča o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o nalezljivih boleznih, in sicer Vlada Republike Slovenije je na podlagi odločbe Ustavnega sodišča z dne 13. 5. 2021 pripravila besedilo Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o nalezljivih boleznih ter ga Državnemu zboru poslala skupaj s predlogom, da se ga obravnava po nujnem postopku. V obrazložitvi je navedla, da je predlog zakona treba sprejeti po nujnem postopku zaradi težko popravljivih posledic za zdravstveni sistem in zdravje prebivalcev Republike Slovenije. Poleg tega je Ustavno sodišče Republike Slovenije v svoji odločbi Državnemu zboru naložilo, da mora odpraviti neustavnost določb Zakona o nalezljivih boleznih v roku 2 mesecev od objave odločbe Ustavnega sodišča. Hkrati z besedilom Predloga zakona o nalezljivih boleznih je Vlada Republike Slovenije pripravila tudi predlog sklepa o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma z obrazložitvijo, da gre za zakon, ki se uvršča v 1. alinejo drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije, ki določa, da referenduma ni dopustno razpisati o zakonih o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti in odprave posledic naravnih nesreč. Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora je 28. 6. 2021 pripravila mnenje o Predlogu zakona o nalezljivih boleznih in o predlogu sklepa o nedopustnosti razpisa referenduma. Ugotovila je več pomanjkljivosti in opozorila na določene pravne zadržke in dileme.

Zato Državni svet predlaga Državnemu zboru, da ponovno razmisli in odpravi morebitne nepravilnosti brez potrebnega hitenja, zato posledično Državni zbor o zakonu ponovno odloča, hvala.

Hvala lepa.

Zahtevo je kot matično delovno telo obravnaval Odbor za zdravstvo. Za predstavitev mnenja odbora dajem besedo predsednici Anji Bah Žibert.

Spoštovani predsednik, kolegice in kolegi.

Odbor za zdravstvo je na svoji 55. nujni seji, ki je potekala včeraj, 14. 7. 2021 obravnaval zahtevo Državnega sveta za ponovno odločanje Državnega zbora o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o nalezljivih boleznih, ki ga je Državnemu zboru Republike Slovenije v obravnavo po nujnem postopku predložila Vlada Republike Slovenije in ga je Državni zbor sprejel na 24. redni seji 7. 7. 2021. Odboru je bilo posredovano gradivo in sicer zahteva Državnega sveta za ponovno odločanje z dne 12. 7. 2021 in pa mnenje Zakonodajno-pravne službe z dne 13. 7. 2021.

Uvodoma je poročevalec Državnega sveta Bogomir Vnučec v imenu predlagatelja obrazložil zahtevo Državnega sveta za ponovno odločanje o zakonu, ter predstavil ključne argumente iz pisnega mnenja, kar je storil tudi danes. V razpravi so … Predstavnica Zakonodajno-pravne službe Špela Maček Guštin je ponovno opozorila, da pripombe iz pisnega mnenja ZPS ostajajo, saj niso bile v celoti odpravljene. Izpostavila je mnenje Državnega sveta k 3. členu, ki spreminja 39. člen Zakona o nalezljivih boleznih in poudarila, da ima v zakonu ta člen tudi največjo težo.

V razpravi so bila mnenja članic in članov odbora glede ustreznosti Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o nalezljivih boleznih različna. Opozicijski poslanci so se strinjali, da je zakon nezakonit, da ne odpravlja ugotovljenih pomanjkljivosti, predvsem pa da daje vladi preširoka pooblastila pri omejevanju človekovih pravic. Koalicijski poslanci so opozorili, da vlada po tem zakonu ne odloča sama, odločitve sprejema v sodelovanju s stroko in Nacionalnim inštitutom za javno zdravje, izpostavili pa so, da gre za zakon, s katerim se bi odpravilo neskladje z ustavo, kar je pač bilo v odločitvi Ustavnega sodišča, kar pa naj bi se odpravilo v dveh mesecih. Odbor je z večino glasov vseh članov, za 10, 8 proti, sprejel sklep, da je Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o nalezljivih boleznih ustrezen.

Hvala lepa.

Besedo dajem predstavnikom poslanskih skupin za predstavitev stališč. Jožef Horvat bo predstavil stališče poslanske skupine Nova Slovenija – Krščanski demokrati.

Hvala za besedo, spoštovani gospod predsednik, spoštovani državni svetnik, drage kolegice in kolegi.

Pred kratkim je Ustavno sodišče Republike Slovenije ugotovilo, da je 26 let star zakon o nalezljivih boleznih neskladen z ustavo. Ustavno sodišče je zakonodajalcu, torej nam, državnemu zboru, za odpravo neustavnosti določilo 60-dnevni rok in sicer do 3. avgusta letos.

Nova Slovenija je blizu ljudem. Slišali smo ljudi, slišali smo, da želijo široko razpravo o tem zakonu. Ljudje so zahtevali z mnogimi elektronskimi sporočili široko razpravo, ki pa jo je žal Ustavno sodišče s prej navedenim rokom onemogočilo. Tokrat bomo poslanci Nove Slovenije izjemoma Ustavnemu sodišču obrnili hrbet. Zato poslanska skupina Nove Slovenije danes zakon zavrača. Glasovali bomo proti, pričakujemo pa, da bo, ne samo Vlada Republike Slovenije, ampak tudi slovenska javnost pomagala ustvariti, sestaviti takšno besedilo, ki bo sprejemljivo za vse.

Kolegice in kolegi, gospe in gospodje, glede na dovoljšnje količine cepiva, glede na možnost izbire cepiva, si v naši državi ne želimo več drastičnih zapiranj, zapiranj šol, tovarn in tako naprej. Želimo pa, da bi se ljudje odločili za cepljenje. To je pravzaprav edina rešitev, da premagamo virus in tukaj imam čast, da preberem poziv poslank in poslancev Državnega zbora k cepljenju. Vesel sem, da smo se poenotili in pozivamo spoštovane državljanke in državljane, glede na napovedi o bližajočem četrtem valu epidemije Covid-19 in z njim povezanimi posledicami, vas, državljanke in državljani, predsednik Državnega zbora in vodje poslanskih skupin, skupaj pozivamo k cepljenju, saj je precepljenost prebivalstva v danem trenutku ključnega pomena za zdravje in normalno življenje. Cenili smo se tudi poslanke in poslanci Državnega zbora Republike Slovenije. Na voljo je dovolj različnih in učinkovitih cepiv. Cepljenje je prostovoljno in je eden od pomembnejših načinov, da skupaj uspešno premagamo epidemijo.

Hvala za pozornost.

Hvala lepa.

Mojca Žnidarič bo predstavila stališče Poslanske skupine Stranke modernega centra.

Hvala za besedo.

Lep pozdrav vsem prisotnim!

Zadnje leto je bilo bistveno zaznamovano z epidemijo Covid-19. Številni vladni ukrepi, odloki in zakoni, ki so bili sprejeti v tem času, so znatno vplivali na naša življenja, družbene dogodke in gospodarsko aktivnost. Novela Zakona o nalezljivih boleznih, o kateri danes ponovno odločamo, je nastala kot odgovor na odločitev Ustavnega sodišča, ki je v začetku junija ugotovilo neskladnost z Ustavo nekaterih vladnih odlokov za zajezitev epidemije Covid-19. Ustavno sodišče je namreč razveljavilo vladne odloke, ki so omejevali gibanje. Tako niso bili v skladu z Ustavo policijska ura, prepoved združevanja in prepoved prehajanja med občinami.

Veljavni Zakon o nalezljivih boleznih v izpodbijanih določbah namreč pravi, da kadar z ukrepi ni mogoče preprečiti, da se v Slovenijo zanesejo in v njej razširijo določene nalezljive bolezni, lahko Vlada prepove oziroma omeji gibanje prebivalcev na okuženih ali neposredno ogroženih območjih, ter prepove zbiranje ljudi po šolah, kinodvoranah, javnih lokalih in drugih javnih mestih, dokler ne preneha nevarnost. Ne pozabimo, pravica do zdravstvenega varstva je tista, s katero moramo doseči vse prebivalce Republike Slovenije, država pa mora sprejeti takšne ukrepe, katerih cilj je preprečevanje in zdravljenje epidemičnih bolezni, ter nadzor nad njimi. Država mora tudi zagotoviti tudi dostopen in zmogljiv zdravstveni sistem. Zdravstvena služba mora biti vzdržna in državljanom sposobna nuditi zdravstvene storitve. Vse to nam mora biti zagotovljeno tudi v času, ko se soočamo z epidemijo Covid-19.

Skozi prizmo gledamo tudi spremembe 39. člena Zakona o nalezljivih boleznih, o katerih danes ponovno odločamo. S predlagano novelo Zakona o nalezljivih boleznih, se državi omogoči izpolnjevanje pozitivnih obveznosti, kot jih določa 51. člen Ustave, na način, da zakon določi ukrepe za varovanje zdravja in življenja ljudi. Na novo se določa pogoj, da mora Vlada pred uveljavitvijo nekaterih ukrepov, pridobiti strokovno oceno, ta pa mora vsebovati epidemiološke, medicinske, ter družbene vidike predlaganih ukrepov. Določena je tudi obvezna vsebina strokovne ocene, pri čemer je posebna pozornost namenjena poročilu o koristih priporočenega ukrepa, ter stopnji omejevanja gibanja in zbiranja, ter drugih človekovih pravic, v katere se s posameznimi ukrepi posega.

Z obravnavano novelo se uvaja tudi obveznih 15 meril in kriterijev, ki se upoštevajo pri pripravi strokovne ocene in v fazi odločanja Vlade, o sprejemu posameznih ukrepov. Prav tako se določa časovne in prostorske omejitve posameznih ukrepov, slednji se lahko odredijo za najkrajši čas, ki je potreben za zagotavljanje zadostnega varstva pred širjenjem oziroma nalezljive bolezni ter varovanjem zdravja in življenja ljudi, vendar vsakokrat za 15 dni. Kljub vsemu povedanemu in po ponovni poučitvi zakonskega materije menim, da zakon o predvideni ukrepi dopuščajo široko polje presoje o tem kaj je primeren ukrep in koliko časa naj bi trajal. Prav tako se pojavljajo dvomi o tem kdo je pristojen za sprejemanje odločitev in posledično odrejanje ukrepov, s katerimi se tako poseže v naše ustavne pravice. Na nekatere nevarnosti nas je opozoril tudi varuh človekovih pravic. Med izpostavljene pomanjkljivosti navaja tudi načelo sorazmernosti, v skladu s katerim bi moral novi 39. člen Zakona o nalezljivih boleznih jasno razvrstiti in opredeliti ukrepe ter njihov način izvrševanja glede na intenziteto pa tudi pogoje za njihovo uporabo.

Na podlagi navedenega v Poslanski skupini Stranke modernega centra predloga spremenjenega Zakona o nalezljivih boleznih ne bomo podprli.

Hvala.

Alenka Bratušek bo predstavila Stališče poslanske skupine Stranke Alenke Bratušek.

Če bi koalicija res slišala ljudi bi se danes pogovarjali o predčasnih volitvah.

Zakon o nalezljivih boleznih je škodljiv, zato bomo v SAB-u seveda glasovali proti. Zakon je bil pripravljen in sprejet brez strokovne javnosti, brez javne razprave in po nujnem postopku. Napaka za napako in ceno plačujete danes. Ta Vlada se je do sedaj zelo slabo spopadla s krizo, s covid krizo. Zakaj? Zato, ker vam ljudje na zaupajo. Še najboljšemu ukrepu ne zaupajo in ne verjamejo, ker ne zaupajo te Vladi in ne zaupajo tej koaliciji. Preveč mrtvih, predolgo zaprte šole in premalo cepljenih za vse to ste odgovorni vi spoštovana koalicija. Zakon o nalezljivih boleznih seveda potrebujemo in tukaj vas pozivam, da pri pripravi vključite vse, ki jih je v pripravo potrebno vključiti verjetno tudi opozicijo v tem Državnem zboru. Še enkrat, nasprotovali bomo temu škodljivemu zakonu. Je pa prav žalostno ali pa katastrofalno gledati vse te vaše akrobacije po nedeljskem velikem porazu. Če bi pogledate svoje besede iz preteklosti bi se danes morali pogovarjati o predčasnih volitvah in o ničemer drugem. / aplavz/