Spoštovane kolegice, cenjeni kolegi, spoštovani gostje!
Pričenjam 54. nujno sejo Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor in vse prisotne prav lepo pozdravljam.
Naj vas obvestim, da upravičenih za današnjo sejo ni. Iz kvote Konkretno pa zastopa Poslansko skupino poslanska kolegica Monika Gregorčič, ki jo lepo pozdravljam.
Prehajamo na določitev dnevnega reda seje odbora. S sklicem seje ste prejeli naslednji dnevni red.
1. točka – Predlog zakona o varstvu okolja, druga obravnava.
Ker do pričetka seje nisem prejel nobenega predloga za spremembo dnevnega red, je ta določen kot ste ga prejeli s sklicem seje odbora. Ker se amandmaji, ker je potrebno amandmaje vložiti do pričetka obravnave seje, imam pa informacijo, da se amandmaji še vedno vlagajo, prekinjam 54. nujno sejo Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor do 15.30 ure. / oglašanje iz ozadja/ Nisem.
Kolegica Heferle, izvolite. Postopkovno.
Sem se bala, da me boste spregledal, predsednik.
Poglejte, jaz razumem Poslovnika določila, jih poznam, razumem tudi zagato predlagateljev, ki očitno še vedno pripravljajo vsebino amandmajev, ampak dejstvo pa je, da je to v resnici malce neresno, tako s strani Vlade kot s strani koalicijskih poslancev, ki boste vlagali te amandmaje. Namreč, mnenje Zakonodajno-pravne službe je sicer res obširno, na 50. straneh, smo prejeli že 14. februarja. Danes smo 23. februarja in v tem času bi od odgovorne koalicije pričakovali, da bodo vsi amandmaji, ki so potrebni, roko na srce, zakon je slab, da bi jih imeli že na mizi. In zdaj, gospod predsednik, prekinjati odbor zato, da se čaka koalicijo, na drugi strani pa poglejte koliko imate vabljenih danes, ki so si utrgali svoj čas, imajo tudi druge zadolžitve in službe in zaposlitve in je skrajno nespoštljivo do vseh vabljenih, ki so si sredi dneva v resnici vzeli čas od svojih obveznosti, da so prišli sem, jih zdaj puščati zaradi neke malomarnosti v resnici koalicijskih poslancev ali pa koalicije ali pa nenazadnje Vlade, ministra, čakati. To je zame neresno in ne vem, tiste amandmaje, ki imate pripravljene, ki imate vložene, jih dajmo obravnavati, tiste ki jih pač niste pripravili, jih pač ne bomo obravnavali in bomo lahko vsi konec koncev ugotovili, da je zakon slab, ga bomo zavrnili in v nadaljnjem pripravili boljši predlog zakona, bolj resno, bolj dosledno, ne pa se takole hecati z nami, z vsemi, tudi konec koncev z opozicijo, ki pa se je pripravila na zakon, smo ga naštudirali, tudi mnenje ZPS smo naštudirali, čeprav je na 50. straneh. To je skrajno nespoštljivo in neresno. Tako da, jaz predlagam predsednik, nadaljujemo s sejo, ker ne vidim nobene potrebe, da bi jo prekinjali, če pač niste uspeli opraviti svojega dela pravočasno, je to na vas, da vzamete v obzir.
Hvala za vaš postopkovni predlog.
Z 54. nujno sejo Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor bomo nadaljevali ob 15.30. uri.
Spoštovane poslanke, cenjeni poslanci, minister z ekipo, cenjeni gostje!
Nadaljujem s prekinjeno 54. nujno sejo odbora za infrastrukturo, okolje in prostor.
Med tem odmorom, enournim in pol, sem ugotovil naslednje, da niso vloženi še vsi amandmaji. Ugotovil sem, da so nekateri od vabljenih gostov odšli zaradi službenih obveznosti domov. Do spoznanja sem tudi prišel, da vsi amandmaji, ki se vlagajo, niti s strani poslank in poslancev niti s strani vabljenih gostov, seveda niso jih imeli v pogled, zato je moja odločitev, da prekinem to sejo. O nadaljevanju te seje, ki bo v naslednjem tednu, boste naknadno obveščeni.
Jaz se cenjenim gostom, poslankam in poslancem iskreno opravičujem.
Lep dan še naprej.
Spoštovane kolegice, cenjeni kolegi, cenjen minister, vsi gostje, en lep dober dan želim!
Pričenjam 1. nadaljevanje 54. nujne seje Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor ter vse prisotne še enkrat prav lepo pozdravljam. Obveščam vas, da opravičenih za današnjo sejo ni, z pooblastili pa sodeluje naša poslanska kolegica iz Poslanske skupine LMŠ Tina Heferle, ki nadomešča našega poslanskega kolega Roberta Pavšiča in jo lepo pozdravljam ter ji želim uspešno delo.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – PREDLOG ZAKONA O VARSTVU OKOLJA.
Preden pričnem z drugo obravnavo Predloga zakona o varstvu okolja, vas obveščam, da smo dne 23. 2. 2022 prejeli predlog Poslanskih skupin LMŠ, SD in Nepovezanih poslancev, da Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor na podlagi 46. člena Poslovnika Državnega zbora, o Predlogu zakona o varstvu okolja opravi javno predstavitev mnenj. Preden preidemo na odločanje o predlogu sklepa, sprašujem, ali želi kdo iz vrst predlagateljev javne predstavitve mnenj, besedo v zvezi s tem predlogom? (Da.)
Kolegica Heferle, izvolite.
Ja, hvala lepa, predsednik.
Lep pozdrav vsem!
Ta naš predlog, da se opravi javna predstavitev mnenj je ravnokar pred nekaj trenutki postal še bolj opravičljiv, namreč, ne samo, da smo šele včeraj dobili predloge amandmajev na več kot 110. straneh, smo ravnokar pred nekaj trenutki dobil še popravke predlaganih amandmajev s strani koalicije na 21. straneh in naj vas spomnim na dogajanje prejšnjega tedna, ko smo prestavljali obravnavo te točke zato, da bi se ti amandmaji sploh pripravil in sploh vložil, da ne bi zamudil rokov. Skratka, vso to dogajanje kaže zelo eksplicitno in zelo očitno na to, da prvič, zakon je obširen, zakonska materija je izjemno pomembna in po mnenju predlagateljev, ki smo vložil predlog za javno predstavitev mnenj, menimo, da se tako po hitrem postopku, kljub temu, da je bilo seveda opravljena in javna predstavitev mnenj oziroma javna obravnava, kot prva obravnava zakona v naši hiši, se zdaj kaže, iz dneva v dan ali pa če želite, iz minute v minuto, da je s tem zakonom nekaj hudo narobe, če ga popravljajo na 121. straneh, danes še na dodatnih 21. straneh.
Skratka, po našem mnenju, pa ne želimo zavirat sprejema tega zakona, ampak po našem mnenju bi bilo treba opravit širšo razpravo o teh predlaganih spremembah, ki jih imamo danes na mizi, ker danes ne bomo zagotovo ne moral opravit neke kvalitetne razprave, vključno z vsemi strokovnimi gosti, vabljenimi, ki so danes tukaj z nami. Gospod minister, z vsem spoštovanjem, ampak, iz izkušenj iz preteklosti vam ne moremo kar na lepe oči verjet, da so vsi amandmaji na 110. straneh plus 21. strani brez kakršnihkoli napak ali pa če želite, brez nekih podtaknjencev, časa, da bi jih pregledali zelo temeljito in kvalitetno, pa nismo imeli, ker ste nam včeraj malo po 11. uri dopoldan šele posredoval ta dokument s 110. stvarmi, danes, kot rečeno, spet.
Tako da, naš predlog je, da se zdajle izglasuje, da opravimo glede tega zakona javno predstavitev mnenj. Glede časovnice predlagamo, da se to, to se lahko opravi zelo hitro, v roku 14. dni imamo lahko to sejo, kjer bomo kvalitetno vsebinsko predebatiral tudi s strokovnimi deležniki in potem se lahko še v tem mandatu opravi, skliče se lahko izredna seja odbora in tudi izredna seja, plenarna, se pravi Državnega zbora, kjer bomo potem lahko kvalitetno obravnaval ta zakonski predlog. Ampak danes, na tak način, kot ste si ga vi zamislili, pa kvalitetne obravnave tako pomembne zakonske materije ne more bit, je ne more bit, ker ste vložil dokument amandmajev s 110. stranmi in še danes, tik pred zdajci in če smo mi odločevalci, se pravi poslanci, potem je od nas odgovorno, da se odločamo na podlagi nekih ugotovitev, nekih premislekov, ne pa kar tako, na počez, oziroma koalicijski poslanci bodo odločal, zato, ker je minister tako rekel.
Skratka, predlog še enkrat je, da se opravi javna predstavitev mnenj. Če imate resne oziroma dobronamerne intence s tem zakonom, spoštovani koalicijski poslanci, ne vidim razloga, zakaj ne bi naš predlog podprli in kot rečeno, s časovnico se lahko pohiti, da se ne bo zaviral sprejem tega zakona, ampak dajmo se vseeno temeljito pogovorit o vseh teh spremembah, ki ste jih včeraj, pa danes šele prinesli na mizo.
Toliko, predsednik, hvala.
Hvala, kolegica Heferle.
Prehajamo na glasovanje o predlogu sklepa, ki se glasi: »Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor bo na podlagi 46. člena Poslovnika Državnega zbora o Predlogu zakona o varstvu okolja opravil javno predstavitev mnenj.« Glasujemo. / oglašanje iz dvorane/ Prekinjam glasovanje. Glasujemo.
Kdo je za? (6 članov.) Je kdo proti? (11 članov.)
Ugotavljam, da sklep ni sprejet.
Nadaljujem s 1. točko dnevnega reda in začenjam drugo obravnavo Predloga zakona o varstvu okolja, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo po rednem postopku posredovala Vlada. Predlog zakona je bil uvrščen na dnevni red te seje na podlagi zahteve Poslanskih skupin SDS, Nove Slovenije in Konkretno za sklic nujne seje odbora z dne 10. 2. 2022, ki je objavljen na spletni strani Državnega zbora s sklicem oziroma na e-klopi.
Državni zbor je na podlagi 122. člena Poslovnika Državnega zbora na 29. seji opravil splošno razpravo o predlogu zakona in sprejel sklep, da je predlog zakona primeren za nadaljnjo obravnavo. Za obravnavo je bilo posredovano naslednje gradivo: Predlog zakona z dne 30. 11. 2021, mnenje Zakonodajno-pravne službe z dne 14. 2. 2021, mnenje Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj z dne 16. 2. 2022 ter večje število pisnih stališč in pripomb različnih zainteresiranih organizacij k predlogu zakona. Rok za vložitev amandmajev je bil do začetka obravnave predloga zakona. Vloženih je bilo večje število amandmajev različnih predlagateljev, ki so povezani v predlogu amandmajev z dne 2. 3. 2022. Vsa navedena gradiva so objavljena na spletni strani Državnega zbora. Na sejo so bili k obravnavi te točke povabljeni: Ministrstvo za okolje in prostor, Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj, Skupnost občin Slovenije, Združenje občin Slovenije, Združenje mestnih občin Slovenije, Zakonodajno-pravna služba ter večje število predstavnikov zainteresiranih organizacij in posameznikov.
Pričenjam drugo obravnavo predloga zakona, v kateri bomo na podlagi 126. člena Poslovnika opravili razpravo in glasovanje o posameznih členih predloga zakona. Besedo dajem predstavniku predlagatelja, ministru za okolje in prostor, mag. Andreju Vizjak.
Torej, spoštovani predsednik, spoštovani poslanke in poslanci!
Pred vami je predlog novega Zakona o varstvu okolja. Gre za izredno pomemben in temeljni zakon na področju okolja. Potreba po novem zakonu izvira iz več razlogov. Prvič, Slovenija potrebuje nov moderen zakon na področju varstva okolja, ki sledi sodobnim trendom na tem področju. Obstoječ zakon je bil večkrat dopolnjen in postaja nepregleden in z tem zakonom se odpravlja vrsta očitanih kršitev prava Evropske unije, za katere imamo kar nekaj, tudi že predsodnih postopkov, opominov in če seveda ne bo v dogledem času le to odpravljeno, nam seveda lahko grozijo tudi konkretne denarne kazni.
Zakon o varstvu okolja uveljavlja temeljna načela in pristope za vso zakonodajo z okoljskega področja ter daje podlago za podzakonske akte, ki jih sprejme Vlada oziroma pristojni minister. S predlaganim zakonom država prenaša več evropskih določil in uveljavlja načela krožnega gospodarstva, zelo pomembno načelo onesnaževalec plača in načelo proizvajalčeve razširjene odgovornosti. Predlagan zakon povsem na novo, celovito ureja področje ravnanja z odpadki, vključno z določitvijo temeljnih pravil ravnanja z odpadki, pogojev ter meril za prenehanja statusa odpadka in uveljavitvijo sistema proizvajalčeve razširjene odgovornosti. Ključni namen predlaganega Zakona o varstvu okolja je spodbujati k zmanjšanju proizvedenih količin odpadkov ter vzpostavitve učinkovitega, preglednega in stroškovno optimalnega sistema ravnanja z odpadki, po načelu obrnjene piramide.
Sistem proizvajalčeve razširjene odgovornosti moramo uvesti tudi zaradi prenosa spremenjene direktive o odpadkih in zaradi neučinkovitega sistema. Zlasti se je to izkazalo pri ravnanju z odpadno embalažo, ki je zahteval doslej vedno intervencije države, ki je državo tudi veliko, veliko stalo in prinašalo tudi neupravičene dobičke tistim družbam, ki so ravnale s to odpadno embalažo. Amandmajev je tudi nekoliko več zaradi splošnega soglasja k uvedbi kavcijskega sistema, ki ga je ministrstvu predlagal nevladni sektor. Menimo, da je to koristna novost in zato jo podpiramo in v sled tega smo pripravili tudi in moram reči, uskladili tudi amandmaje.
Predlagan zakon bo postavil nova, torej, pregledna in učinkovita ter stroškovno optimalna načela tega sistema proizvajalčeve razširjene odgovornosti, ki temelji tudi, v bistvu, na eni organizaciji za en masni(?) tok, kar je ustrezna pravna rešitev, kar dokazujejo tudi dobre prakse v številnih tujih državah, kot so seveda številne primerljive z Republiko Slovenijo tudi po obsegu. Seveda, je ta sistem ene organizacije z delom zainteresirane javnosti, zlasti z nevladnimi organizacijami je usklajen, seveda pa verjamemo in smo pravzaprav povsem logično pričakovali, da se del zainteresiranih, ki so doslej na račun tudi nereda več organizacij pri enem odpodkovnem(?) masnem toku neupravičeno služili, naleteli na velik odbor in ga(?) verjetno bomo tudi danes tu slišali.
Poleg vpeljave te proizvajalčeve razširjene odgovornosti, ki je seveda zelo pomembni del Zakona o varstvu okolja, ta zakon prinaša tudi številne druge novosti. Med drugim določa ukrepe za preprečevanje ali zmanjševanje nastajanja odpadkov, spodbuja k zmanjševanju škodljivih vplivov nastalih odpadkov. Prav tako zakon uveljavlja določila za zmanjševanje celotnega vpliva uporabe virov in izboljšanjem učinkovitosti takšne uporabe, kar je nujno za prehod na krožno gospodarstvo. Med novostmi zakona je tudi ureditev ukrepanja v primeru čezmerne obremenitve okolja zaradi odstopa od pravil ravnanja. Tak primer je denimo bil v nedavno odlaganju komunalnega blata na vodovarstvenem območju in v bližini vodotokov, tudi kako se ukrepa in seveda kako se preprečuje primer okoljske nesreče.
Predhodno so naštete ključne novosti, prenovljena pa je tudi ureditev postopka presoje vplivov na okolje in izdaje okoljskih dovoljenj. Med drugim je natančneje določena vloga mnenjedajalcev in javnosti v tem postopku. Zelo pomembno je, da združujemo nekatere postopke, zlasti recimo, ko govorimo o okoljevarstvenem soglasju in okoljevarstvenem dovoljenju, kar je možno naredit v združenem postopku, da se ne podvajajo razne faze tega postopka in zavlačuje z rezultati takšnih postopkov. Namen posodobitve določil glede pridobivanja okoljevarstvenih dovoljenj je ne kakršnakoli bližnjica na račun okolja, ampak, da se odpravijo nepotrebne administrativne ovire in poenostavitve in ponastavijo administrativni postopki.
Spoštovani poslanke in poslanci, res je, opravili ste splošno obravnavo na ta zakon, zakon je bil, mimogrede, vložen v parlament že novembra lani. Na podlagi številnih, tudi pobud, tudi kavcijski sistem in še marsikaj, pa tudi odličnega, moram reči in pohvalit dela Zakonodajno-pravne službe, ki se je zelo pomembno poglobila v ta sistem, ki je relativno zahteven in kompliciran in tega znanja v Sloveniji ni prav veliko, smo seveda pripravili v, s ciljem tudi kar nekaj predlogov sprememb, ki jih je koalicija vložila kot amandmaje. Ne to jemat kot poseg v kakršnokoli obstoječo rešitev, predlagano, ampak kot izboljšavo, ker večina zadev je nomotehnične narave oziroma pojasnjevalne narave oziroma izboljšuje kvaliteto ureditve.
Mislim, da je prav, spoštovani predsednik, da smo si vzeli še en teden časa, da smo v tem tednu še dodatno uskladili vse skupaj in jaz se vam, spoštovani poslanci, opravičujem, da smo vam poslali obilico gradiva, vendar, to s tem razlogom, da bo rešitev kvalitetna, domišljena in večkrat preverjena in raje smo šli z amandmajem, če se je izkazala kakšna napakica, kot pa da bi jo zamolčali in to seveda povzročil potem slab izdelek, ki bi ga potem tudi vi obravnaval.
Tako da, jaz verjamem, da boste ob pregledu amandmajev ugotovil, da gre za pomembne izboljšave teksta. Nekaj amandmajev je nastalo tudi zaradi dogovarjanja tako z deležniki danes tu prisotnimi, kot je Gospodarska zbornica, Obrtna zbornica in nenazadnje tudi nevladni sektor in jaz verjamem, da je pred vami dober, kvaliteten zakon, ki bo Slovenijo, kar se tiče varstva okolja postavil na neke druge, nove, boljše, višje standarde.
Hvala lepa.
Ja, hvala.
Imam postopkovno vprašanje za vas, predsednik, glede na to, da kot predsedujoči skrbite, da vsa ta procedura, ki je določena s Poslovnikom, teče nemoteno in predvsem pravilno, me zanima, zdaj, tudi bolj za tiste, ki nas spremljajo, še enkrat poudarjam, amandmaje na 110. straneh ste nam, opozicijskim poslancem, posredovali v sistem včeraj pozno dopoldan. Tik pred odborom ste vložili še nove spremembe teh amandmajev. Toliko gradiva je za naštudirat. Če želite imet konstruktivno in kvalitetno razpravo, gospod minister. Če želite imet take floskule, kot ste jih zdaj navajal, potem se lahko gremo parlamentarizem na tak način, seveda.
Moje postopkovno vprašanje za vas, predsedujoči, je, na kakšen način vi iz tega mesta, kjer zdaj sedite, lahko meni, kot poslanki opozicije zagotavljate enakovredno, kvalitetno in državotvorno sodelovanje na tem odboru, če nisem imela priložnosti in možnosti naštudirat več kot 130. strani amandmajev, ki ste jih vložili v koaliciji. Prosim, ne se hecat iz nas, ne se delat norca iz nas. Minister sam je rekel, da gre za izjemno pomemben zakon, se strinjam, ampak bi rada enakovredno sodelovala pri tej obravnavi.
Zato vas prosim, predsednik, da mi pojasnite, razjasnite ali pa na svojo odločitev vzemite pavzo in mi zagotovite, meni, pa vsem ostalim opozicijskim poslancem, da bomo lahko enakovredno, v skladu s poslovniškimi določili, kvalitetno sodeloval na vašem odboru.