46. nujna seja

Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor

15. 9. 2021

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Spoštovane kolegice, cenjeni kolegi, cenjeni gostje!

Pričenjam 46. nujno sejo Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor in vse prisotne prav lepo pozdravljam. Naj vas obvestim, da je opravičena poslanska kolegica z današnje seje Mateja Udovč iz Poslanske skupine SMC. Kot nadomestni člani oziroma članice pa nadomeščajo mag. Bojana Muršič nadomešča mag. Dejana Židana iz Poslanske skupine SD, poslanska kolegica Monika Gregorčič nadomešča kolega Gregorja Periča iz Poslanske skupine SMC pa poslanski kolega Janez Moškrič nadomešča poslanskega kolega Franca Rosca iz Poslanske skupine SDS. Na sejo kot nadomestni člani s pooblastili, kot sme jih naštel sodelujejo ti.

Prehajamo na določitev dnevnega reda seje odbora. S sklicem seje ste prejeli dnevni red z eno točko v zvezi s katero v poslovniškem roku nisem prejel nobenega predloga za spremembo, zato je ta določen, kot ste ga prejeli s sklicem seje.

Prehajamo torej na 1. in edino TOČKO DNEVNEGA REDA, to je na PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBI ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O CESTNINJENJU, ki ga je Državnemu zboru posredovala Vlada s predlogom, da se predlog zakona obravnava po nujnem postopku.

Kolegij predsednika Državnega zbora je na svoji 115. seji dne 10. 9. 2021 sklenil, da se predlog zakona obravnava po nujnem postopku. Za obravnavo je bilo posredovano naslednje gradivo: predlog zakona z dne 3. 9. 2021, mnenje Zakonodajno-pravne službe z dne 13. 9. 2021 in mnenje Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj za dne 10. 9. 2021. Rok za vložitev amandmajev je do zaključka razprave o členih na seji odbora. Na sejo so k tej obravnavi točke vabljeni Ministrstvo za infrastrukturo, Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj, DARS d.d. ter Zakonodajno-pravna služba.

Pričenjam drugo obravnavo predloga zakona, v katerem bomo na podlagi 126. člena Poslovnika opravili razpravo in glasovanje o posameznih členih predloga zakona.

Želi besedo predstavnik Ministrstva za infrastrukturo? Z nami je državni sekretar Aleš Mihelič. Izvolite.

Aleš Mihelič

Hvala lepa predsednik za besedo. Spoštovane poslanke, poslanci, cenjeni kolegi z Ministrstva za infrastrukturo in pa predstavniki družbe DARS.

Novela zakona o cestninjenju, ki je bila sprejeta v lanskem letu je v 34. členu določila, da se cestninjenje vozil do 3500 kg največje dovoljene mase z elektronsko vinjeto začne izvajati s 1. decembrom 2021. Družba DARS je že v začetku septembra 2021 objavila javni razpis za izbiro izvajalca za vzpostavitev in delovanje elektronske vinjete. V roku za oddajo ponudb je prejela tri ponudbe, pri čemer sta bila zoper odločitev družbe DARS o izbiri izvajalca na DK-om vložena dva revizijska zahtevka o katerih je DK-om odločil 10. maja 2021. Revizijska zahtevka obeh predlagateljev sta bila zavrnjena kot neutemeljena.

Zaradi vloženih revizijskih zahtevkov je prišlo do zamude pri sklenitvi pogodbe z izbranim izvajalcem, zato sistema elektronske vinjete ni več mogoče v celoti vzpostaviti v roku, ki ga določa Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o cestninjenju, to je 1. decembrom 2021.

Glede na vse aktivnosti, ki so potrebne za uvedbo elektronske vinjete bo izbrani izvajalec do 1. decembra 2021 vzpostavil cestninjenje za letno in pol letno elektronsko vinjeto. Gre za dolgoročne vinjete, ki jih uporabljajo zlasti pogosti uporabniki cestninskega omrežja, pri čemer je treba upoštevati, da so letne vinjete za leto 2021 veljavne do 31. januarja 2022, zato je za pričakovati, da se bodo ti uporabniki v večini primerov odločili za nakup letne elektronske vinjete ob izteku veljavnosti letnih vinjet za leto 2022.

Ob upoštevanju dejstva, da so pol letne vinjete predvidene zgolj za motorna kolesa in da se lastniki motornih koles praviloma odločijo za njihov nakup v pomladnih mesecih ni pričakovati posebnega interesa za njihov nakup v zimskih mesecih. Izbrani izvajalec bo uspel zagotoviti celovit in učinkovit nadzor nadzorni sistem elektronskih vinjet s 1. februarjem 2022, zato se bo takrat začelo tudi izvajati cestninjenje s tedensko in mesečno elektronsko vinjeto.

V vmesnem obdobju, torej od 1. decembra 2021 do 1. februarja 2022 bo družba DARS izdajala kratkoročne vinjete, torej tedenske in mesečne v obliki nalepke. Torej kot sedaj. Na ta način se bo lahko nadzor nad občasnimi uporabniki cestninskega omrežja, ki pa sicer predstavljajo pomemben delež prihodkov upravljavca cestninskih cest izvaja še vedno na enak način kot do sedaj. S tem bo preprečen izpad prihodkov upravljavca cestninskih cest, ki bi bil lahko posledica zlorab zaradi neustreznega nadzora nad elektronskimi vinjetami. Pri tem je pomembno, da bodo vse vinjete, ki so že ali bodo do začetka izvajanja cestninjenja z elektronsko vinjeto izdane v obliki nalepke veljale do poteka njihove veljavnosti.

To pomeni, da bodo tudi tedenske in mesečne vinjete katerih veljavnost se bo iztekla po 31. januarju 2022, ko se začne izvajati tudi cestninjenje z elektronsko tedensko ali mesečno vinjeto veljale do njihove veljavnosti. Prav tako bodo do poteka njihove veljavnosti veljale polletne in letne vinjete izdane za leto 2021.

Zakonodajno-pravni službi se ob tem zahvaljujemo za podajo mnenja. S spremembo 34. člena novele zakona o cestninjenju iz lanskega leta predlagamo zgolj zamik začasnega cestninjenja s tedensko in mesečno elektronsko vinjeto s 1. 12. 2021 na 1. 2. 2022 na 1. 2. 2022, pri čemer smo želeli naslovnikom zakona tudi jasno sporočiti, da se bodo prihodnem obdobju, torej od 1. 12. 2021 do 1. 2. 2022 še vedno izdajale tedenske in mesečne vinjete v obliki nalepke ter da bodo vse vinjete izdane v obliki nalepke veljale do njihovega poteka.

Menimo, da je predlagana sprememba povsem jasna, določna in razumljiva. Ne nazadnje so jo tudi mediji povsem korektno povzemali pri njihovem dnevnem poročanju. Ob upoštevanju navedenega in dejstvu, da tudi Zakonodajno-pravna služba ocenjuje, da je upoštevanje njenega predloga prispevalo le k še bolj jasni in pregledni prehodni ureditvi, se predlagatelj ni odločil za vložitev amandmaja. Hvala lepa za pozornost.

Hvala tudi vam državni sekretar. Želi besedo predstavnica Zakonodajno-pravne službe mag. Saša Bricelj Podgornik? Izvolite.

Saša Bricelj Podgornik

Hvala za besedo. No saj je že gospo državni sekretar povedal, da smo mi v našem mnenju k predlogu zakona podali pripombo v bistvu k oblikovanju same prehodne ureditve k pristopu in dali tudi predlog za izboljšavo besedila, tako da bi bilo besedilo v bistvu tudi bolj enostavno in jasno. Res pa je, da četudi ostne tako kot je, bo ureditev izvedljiva. Hvala lepa.

Hvala tudi vam. Želi besedo predstavnik Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj, državni svetnik gospod Dušan Strnad? Izvolite.

Dušan Strnad

Hvala za besedo. Lep pozdrav vsem. Komisija se je seznanila z razlogi za podaljšanje rokov za uvedbo elektronskih vinjet in podpira predlog zakona. Ob tem poudarja Komisija, da je vseskozi podpirala vzpostavitev sistema cestninjenja z elektronsko vinjeto, saj je tovrstno tehnološko sodobnejši način cestninjenja za uporabnike cest prijaznejši.

V razpravi smo se člani komisije dotaknili tudi vprašanja načina prodaje elektronskih vinjet ter nadzora nad učinkovitostjo elektronskega cestninjenja in na vprašanja dobili ustrezna pojasnila. Predlagamo pa, da Slovenija pri čezmejni izmenjavi podatkov za namen identifikacije vozila in lastnika ali imetnika vozila za katerega je bilo ugotovljeno neplačilo cestnine vzpostavi načelo reciprotitete, saj smo dobili pojasnilo, da nekatere države članice EU ne sledijo evropski zakonodaji in drugim državam članicam ne dajejo podatkov o njihovih državljanih, ki so se izognili plačilu cestnine v drugi državi članici EU. Hvala lepa za besedo, toliko.

Hvala tudi vam, gospod državni svetnik. Želi besedo še kdo od ostalih vabljenih? Ugotavljam, da ne. Prehajamo na razpravo in glasovanje o posameznih členih predloga zakona. Ker ima predlog zakona samo dva člena, Odboru predlagam, da se razprava o obeh členih predloga zakona združi v skladu s 128. členom Poslovnika. Po opravljeni razpravi o členih bi opravili glasovanje najprej o morebitnih predlaganih amandmajih, če bodo vloženi, nato bi pa glasovali še o obeh členih predloga skupaj. Kdo temu nasprotuje? Ugotavljam, da ne.

V razpravo tako dajem oba člena predloga zakona. Želi kdo razpravljati? Kolega Ljubo Žnidar.

Ljubo Žnidar

Spoštovani predsednik, hvala lepa, spoštovani gostje z ministrstva, kolegice in kolegi. Zdaj sam k zakonu o cestninjenju glede zamika so razlogi zelo jasni. Bi pa danes na tem mestu podal bi rekel eno napotilo ali pa eno sugestijo državni revizijski komisiji in pripravljavcem razpisov, kajti v Sloveniji je zelo značilna ja bi temu rekel folklora pritožba na vse razpise, kar je možno.

Ker danes dejansko v Sloveniji tako na vse večje razpise, ki so s strani bi rekel ko gre za večje državne investicije tudi ko gre za razpise za samoizvedbo dejansko ni primera več ker ne bi bilo nekih pritožb.

Jaz sem se pogovarjal z avstrijskim Acfinagom, to je bi rekel avstrijski upravljalec za njihove avtoceste. Ti so mi povedali ,d a pri njih skoraj pritožb ni. V kolikor je pa pritožba je pa ta pritožba rešena od tri do šest dni. Pri nas se pa te pritožbe vlečejo tam nekje pol leta in še več, tako da tu res apel tistim, ki te razpise pripravljate in državni revizijski komisiji usedite se skupaj in rešite slabe primere prakse, ker to se dela velika državna škoda, ker ves ta izgubljen čas ki čas, ki terja državna proračunska sredstva in to se je treba zavedati, ne. Jaz bi rekel, včasih pozabljamo ne, s tujim denarjem ali pa z državnim denarjem se mačehovsko obnašamo, tako da tu v tem primeru poziv DARS-u, dajte se vsedit z državno revizijsko komisijo, odpravite vse te slabe prakse, na kar vse se je možno pritožiti in da se tega v prihodnje več ne ponavlja.

Isto pa državni revizijski komisiji, da svoje delo opravlja v razumnem roku, ker polletni roki odločanja niso več razumni roki in to se dela velika državna škoda. Dajte to rešit in da v naslednje v prihodnje ne bo več takih primerov na klopeh Državnega zbora, tako da seveda ta zakon je seveda absolutno potrebno nemudoma in po hitrem postopku podpret, da se ta bi rekel čas podaljša in da se to cestninjenje seveda uvede pač dva mesec kasneje. Tako da predlagam, da seveda to absolutno podpremo.

Hvala kolega Žnidar. Še kdo želi besedo? Kolega Doblekar, izvolite.

Hvala za besedo, predsednik. Jaz bi pa vseeno seveda absolutno podprl tudi ta predlog oziroma namig kolega poslanca kar se tiče revizijske komisije. Kot drugo bi pa vseeno vprašal državnega sekretarja o tem, kar je govoril tudi državni svetnik oziroma kar je izpostavila Komisija Državnega sveta, kar se tiče izmenjave podatkov kršiteljev iz drugih držav Evropske unije, kako je s tem in kako bo, če se to začne ne vem kako bi temu rekel masovno kršiti in se ne bo plačevalo torej cestnine, kako so pripravljeni na Ministrstvu in na DARS-u pa bi prosil še pojasnilo državnega sekretarja na to temo. Hvala lepa.