12. redna seja

Odbor za kulturo

5. 5. 2021

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Spoštovani kolegice in kolegi, vsi vabljeni, članice in člani odbora ter ostali prisotni, lep pozdrav! Začenjam 12. sejo Odbora za kulturo.

Obveščam vas, da so me o svoji odsotnosti obvestili naslednji člani in članice odbora: Felice Žiža in Zmago Jelinčič Plemeniti. Na seji s pooblastili kot nadomestni člani sodelujejo: Jani Möderndorfer, LMŠ, nadomešča Jerco Korče, mag. Dejan Židan, SD, nadomešča Matjaža Nemca, Lidija Divjak Mirnik, LMŠ, nadomešča Nika Prebila. In dobili smo iz kvote SMC novo članico Mojco Žnidarič.

Vse prisotne prav lepo pozdravljam!

S sklicem seje ste prejeli predlog dnevnega reda. Vidim, da sta se k besedi javila Jani Möderndorfer in Primož Siter.

Izvolite.

Hvala lepa, predsednica.

Kot veste, je včeraj potekal kolegij, kjer so odločali vodje poslanskih skupin o novem razrezu v Državnem zboru, se pravi, v delovnih telesih. Pomemben podatek je predvsem to, da se je združena koalicija s pogodbenimi sodelavci Desusa in SNS odločila, da članstev v teh odborih ne bo razdelila po razrezu, kot ga imajo poslanske skupine glede na število članov poslanske skupine, kjer je več kot jasno, da se s tem ustvarijo tudi pravilna razmerja moči, moči in delitve članov v delovnih telesih. S tem je dala jasno vedeti, da v Državnem zboru ne veljajo pravila poslovnika, ne veljajo demokratični procesi in predvsem parlamentarna praksa, ki je bila do zdaj v 30-letni zgodovini Državnega zbora sama po sebi umevna. Več kot 30 dni se iščejo različni poskusi zavlačevanja in nenazadnje tudi več kot jasnega postopka, da bi čim prej spravili skozi odbore zelo pomembne in ključne zakone, kjer bi koalicija, ki nima večine, rada odločala v delovnih telesih z navidezno lažno večino. Zato v stranki LMŠ, s tem pa seveda poslanci LMŠ več kot jasno protestiramo in se poslužujemo skrajnega ukrepa, orodja opozicije, to je obstrukcije. Obstrukcijo napovedujemo predvsem iz jasnega razloga, to je jasno sporočilo, da dokler ne bo prave demokracije oziroma demokratičnih postopkov v Državnem zboru, toliko časa poslanci ne bomo sodelovali v teh postopkih. Naj povem, poslanci imajo poslansko imuniteto zgolj iz enega in edinega razloga, to je, da nihče od represivnih organov ali katerihkoli drugih organov ne more zaustaviti poslanca pri njegovem odločanju v Državnem zboru. No, ta koalicija je posegla po drugem instrumentu – ne po ukinitvi poslanske imunitete, ampak po ukinitvi demokratičnega procesa. Odločila se je za Orbanovo politiko, torej, obstajamo samo mi in naša resnica. Zato poslanci LMŠ do nadaljnjega, razen v tistih primerih, kjer bomo lahko zaustavili to koalicijo, to noro koalicijo, bomo pa seveda sodelovali. In s tem v skladu s poslovnikom napovedujemo obstrukcijo pri delu tega delovnega telesa.

Hvala lepa.

Hvala lepa.

Kolega Primož Siter, imate proceduralno, kajne.

Ja, proceduralni predlog. Hvala lepa.

Predhodnikovi ugotovitvi dodajam zgolj to, da se je Državni zbor znašel v resnično nehvaležnem in nezakonitem krču. Imamo torej nov razrez poslanskih mest po poslanskih skupinah, eno poslansko skupino več, ki jo je v bistvu, če nadgradim to, kar je Jani pred mano rekel, večina v Državnem zboru kar ukinila. Torej, ne samo pravil, kako določiti mesta razpravljavcev in glasovalcev v delovnih telesih, ampak si je dovolila koalicijska večina kar ukiniti eno poslansko skupino. Govorim o Poslanski skupini nepovezanih poslancev, ki so pred mesecem dni izrazili svoje nestrinjanje z vladno politiko in njihovo konstalacijo v Državnem zboru. To je seveda prvič videno v vsej parlamentarni zgodovini Slovenije, pa najbrž še marsikje drugje. Poskrbeti moramo, poslanke in poslanci, vsi, za legalnost postopkov v Državnem zboru. Računica je zelo enostavna – koalicija ima na tem mestu več mest v vseh delovnih telesih. Zdaj smo slišali, da imamo novo članico iz ene manjših poslanskih skupin, torej Stranke modernega centra. In v seštevku ima koalicija torej več mest, kot ji pripada po Poslovniku Državnega zbora. Poslovnik Državnega zbora pa je, kolegice in kolegi, ustavna kategorija. Ker ugotavljam, da delo delovnega telesa, Odbora za kulturo, ne more potekati normalno niti legitimno in legalno, predlagam, da sejo, predsednica, prekinete in z njo nadaljujemo, ko bo Kolegij predsednika Državnega zbora prišel do odločitve o razrezu mest poslank in poslancev v delovnih telesih, ki bo dejansko sinhroniziran z uredbami poslovnika.

Hvala lepa.

Hvala lepa.

Kolega Židan, beseda je vaša.

Hvala, gospa predsednica.

Tudi moje razmišljanje – in dajem tudi pobudo, povsem proceduralno – je naslednje. V Državnem zboru je neko sorazmerje med poslankami in poslanci in to sorazmerje se po duhu Ustave in Poslovnika mora odražati tudi v odborih, zato ker odbori so tisti, ki lahko zaustavijo zakonodajne postopke ali jih pa izpeljejo. In če sorazmerje ni podobno, kot je sorazmerje v sami plenarki, enostavno ne odraža realnega stanja. Kot drugo, poslanke in poslanci večji del svojega časa aktivno preživijo na odborih in komisijah. Res je pomembno sodelovati z argumenti, najpomembneje je pa odločati. In štirim poslankam in poslancem je odvzeta možnost delovati kot poslanci. Marsikdo v tem trenutku že pravi, da smo na ustavnem robu ali pa smo ga prestopili. Tu v tem trenutku, spoštovana predsednica, ste vi tisti, ki ste končni razlagalec poslovnika, vi ste tisti, ki za to skrbite, tako tudi sam mislim, da je treba reagirati. V vsakem primeru pa vas med drugim tudi prosim, da reagirate na ta način, da pisno pozovete Kolegij predsednika Državnega zbora in ga informirate, da ugotavljate, podobno kot poslanke in poslanci – bo pa to vaša odločitev, vi ste končni sodnik v tej dvorani v tem trenutku na tem odboru -, da je stanje takšno, da je na robu ali preko roba ustavnosti.

Končam pa z naslednjim. Povem vam primer, recimo, iz demokracije, ki je nekoliko starejša, kot je slovenska, primer angleške. Tam celo v primeru, da kdo od poslancev koalicije ali opozicije zboli, je prisoten takšen demokratičen način ravnanja, da potem druga stran umakne enega poslanca. Zamislite si, kako lepa bo naša država, ko bomo mi prišli do te stopnje.

Hvala.

Hvala, kolega Židan.

Vsekakor bom vaš predlog upoštevala in bom Kolegiju predsednika Državnega zbora pisno sporočila, da je ta trenutek delo vseh delovnih teles v bistvu nelegitimno. Štirimi poslancem je odvzeta pravica do dela, kar se je zgodilo prvič v zgodovini Slovenije in je precedens, ki je nedopusten. Tako bodo in bomo opozicijski poslanci vedno izkoristili vse poslovniške možnosti, da se to stanje popravi, kajti ti poslanci so predstavniki ljudstva in predstavnikom ljudstva odrekati pravico, da delajo v delovnih telesih, je nedopustno. Tako volivci teh poslancev nimajo možnosti, da preko svojih predstavnikov sodelujejo, kar se je zgodilo prvič in je res precedens, ki nas je tako šokiral, da pravzaprav nimamo orodja proti temu, adekvatnega. Ampak bodite prepričani, da bomo storili vse, kar je poslovniško možno.

Kolega Bandelli, želite besedo, izvolite.

Hvala, predsednica.

Saj, moji predhodniki so povedali bistvo vsega. Mi ne moremo drugega, kot da se strinjamo s tem. Jaz bom rekel, to je dobesedna ugrabitev Državnega zbora in ugrabitev vsega možnega dela, s katerim se Državni zbor ukvarja. To ni samo neetično in nemoralno, kar koalicija dela, je predvsem protizakonito, po mojem mnenju, osnova vsega je pa nepošteno. Nepošteno do ostalih, nepošteno do tistih, ki imajo pravico delati. In je nepošteno zastopanje v številčnosti določenih poslanskih skupin v odborih. Če se preštejemo tu danes, pa bomo videli, koliko je to pošteno, za katerokoli stvar, ki jo bomo obravnavali ali odločali, kjer je popolnoma preglasovanje, in je že ad ata, je že definirano. Tako mislim, da je to zelo zgrešeno, izredno zgrešeno. To je precedens, ki ga v 30 letih v Državnem zboru ni bilo. Ne vem, kakšen je cilj tega, ker ne verjamem, da je to samo nagajanje opoziciji, to je ugrabitev stolčkov, kar ni pošteno. Kot vemo, bom dal primer, stranka SMC s petimi poslanci ima po dva predstavnika v vseh odborih, enako kot naša stranka, ki ima pa samo enega predsednika in podpredsednika. Samo toliko, da narod, ki to posluša, ve, za kaj gre. Pa dva predsednika odborov, pomembnih odborov. Pa ne bom govoril o kompetenci, ampak o poziciji kot taki. Predvsem pa pri nepovezanih poslancih, ki imajo pravico sodelovati pri vseh odborih, da odločajo in glasujejo po vesti. Zato so bili tudi izvoljeni in izbrani.

Mi ne bomo obstruirali, bomo sodelovali, ker to je tudi način, da lahko povemo svoje nestrinjanje in povemo svoje kritike v vseh fazah in vseh situacijah.

Hvala.

Hvala, kolega Bandelli.

Še kdo želi besedo? (Da.)

Izvolite, gospa Jerajeva.

Hvala za besedo.

Izrečenih je bilo nekaj obtožb, ki so kar hude, no, kaj je nelegitimno in tako naprej. Precedens je tudi to, da imamo prvič predsednika Državnega zbora iz skupine nepovezanih poslancev, ampak to vas, začuda, ne moti, čeprav tudi tega nismo videli v zadnjih 30 letih, vedno je bil iz koalicije.

33. člen Poslovnika Državnega zbora govori o razdelitvi mest v delovnih telesih in glede nepovezanih poslancev navaja takole: »Pri sestavi delovnih teles in določanju funkcij v njih lahko kolegij upošteva tudi Poslansko skupino nepovezanih poslancev.« Torej nič, kar se dogaja, ni nelegitimno ali pa v neskladju s poslovnikom. Postopek in pogovori na to temo, da se uredi članstvo v delovnih telesih, potekajo in se bodo razrešili slej ko prej, o tem imajo posvete in se pogovarjajo vodje poslanskih skupin. Do takrat pa mora Državni zbor delati.

Zato predloga za prekinitev seje v naši poslanski skupini ne bomo podprli.