Spoštovani gospe poslanke, gospodje poslanci, gospe in gospodje, začenjam 54. nujno sejo Odbora za finance!
Zaenkrat nisem prejel nobenega obvestila, da bi se kdo ne mogel udeležiti seje, prejel pa sem dve pooblastili, in sicer, poslanec Gregor Perič nadomešča poslanca Dušana Verbiča iz Poslanske skupine Stranke modernega centra in poslanec Miha Kordiš nadomešča poslanca Primoža Siterja, iz Poslanske skupine Levica.
S sklicem seje ste prejeli dnevni red seje odbora. V poslovniškem roku nisem prejel predlogov v zvezi z dnevnim redom, zato ugotavljam, da je sprejet dnevni red, kot ste ga prejeli.
Samo trenutek prosim. Gospod Luka Mesec, če prav razumem, bi imel postopkovno? (Da.)
Izvolite, prosim, gospod Mesec, postopkovno.
Ja, hvala.
Jaz imam postopkovno pripombo na dnevni red današnje seje in sicer, predlagam, da umaknemo točko zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2021 in 2022, z dnevnega reda in sicer, zato, ker je protiustavno in nedemokratično, da to točko sploh obravnavamo. Zakaj je protiustavno in nedemokratično, da to točko obravnavamo, si lahko preberete v stališču Zakonodajno-pravne službe o tem zakonu in sicer, če povzamem, za kaj gre. Ta zakon oziroma Predlog zakona o spremembi Zakona o izvrševanju proračuna ima namreč popolnoma enake pravne učinke, kot jih ima Zakon o investicijah v Slovensko vojsko. To je tisti famozen zakon o 780 milijonski nabavi orožja, ki je trenutno na Ustavnem sodišču in naš ustavni red, naš pravni red določa, da se ne sme obravnavat zakona, ki ima enake pravne posledice, kot nek drug zakon, katerega izvajanje je Ustavno sodišče trenutno zadržalo.
Če malo obnovim zgodbo. Proti zakonu o 780 milijonski nabavi orožja smo v Levici zbrali skoraj 30 tisoč podpisov v 5 dneh. Zakon in prepoved referenduma o tem zakonu je trenutno na Ustavnem sodišču, Ustavno sodišče pa je razsodilo oziroma sprejelo sklep, da dokler ne razsodi o usodi tega zakona oziroma o usodi referenduma, se ta zakon zadrži, kar pomeni, da trenutno ministrstvo, čeprav je bil zakon v Državnem zboru konec decembra sprejet, ne sme sklepat pogodb o nabavah orožja, ki bi šle po tem zakonu in ta zakon, ki ga imamo danes na mizi, pomeni neposreden obvod sklepov Ustavnega sodišča in poskus obvoda našega ustavnega reda, ki pravi, da je nedopustno, da obravnavamo zakon, ki ima enake pravne posledice, kot nek drug zakon, ki je trenutno zadržan in dalje, če Ustavno sodišče dovoli referendum in na referendumu tisti zakon pade, hkrati pa je ta zakon, ki ga danes obravnavamo sprejet in sklepam, da bo sprejet, glede na to, da ste ga predlagal v koaliciji oziroma v Vladi, to pomeni, da vi že vnaprej razveljavljate kakršnokoli voljo ljudstva bo sprejeta na referendumu.
Se pravi, to je neposredno sesutje 44. člena Ustave, ki govori o pravici do referenduma in o pravici ljudstva, da odloči o zakonu na naknadnem zakonodajnem referendumu. Če ta zakon danes sprejmemo, je rezultat referenduma irelevanten, ker ne glede na to, kaj bo referendum sprejet, bo v veljavi zakon, ki ima iste pravne posledice, kot tisti, ki bo na referendumu zavrnjen oziroma dalje, če Ustavno sodišče presodi, da v Levici nimamo prav in tisti zakon, ki je bil konec decembra sprejet, obstane, vi pa zdaj sprejmete še tega, boste pa imel dva zakona o pravnem redu, ki obravnavata isto stvar.
Tako da, v vseh treh primerih je nedopustno, da mi to sploh danes obravnavamo oziroma, da obravnavamo to preden Ustavno sodišče odloči, kaj se bo zgodilo z zakonom, ki je trenutno tam v presoji. Tako da, jaz predlagam, da to točko zamaknemo na čas, po razsodbi Ustavnega sodišča…
Dobro, preden nadaljujemo. Sem videl, kolega Kordiš, sam moram eno pojasnilo dat.
Jaz vas prosim, da spoštujemo uro. Postopkovni predlog lahko traja 3 minute, ne več in tudi vnaprej prosim za take stvari, ki so predeljene, da se držimo tistih terminov.
Zdaj smo slišali postopkovni predlog, in sicer se predlog nanaša na umik točke dnevnega reda. Ta postopkovni predlog ni mogoč, v skladu s Poslovnikom, zaradi tega, ker je že bila vložena zahteva za izredno sejo Državnega zbora, v zvezi s to točko dnevnega reda, konkretno gre za pa peti odstavek 64. člena Poslovnika Državnega zbora in postopkovnega predloga ne morem dati na glasovanje, zato ker umik točke dnevnega reda ni mogoč.
Kolega Kordiš, postopkovno verjetno? (Da.)
Izvolite.
Hvala, predsedujoči.
Ne strinjam se z vašo odločitvijo in vašo argumentacijo, da je umik poskusa obvoda Ustavnega sodišča, da se sprovedejo orožarske nabave v višini 780 milijonov evrov, kakorkoli onemogočeno s poslovniškimi določbami. Kar bi se že v začetku obravnave vladnega poskusa spremembe Zakona o izvrševanju proračuna Republike Slovenije moralo zgodit je, da ta sploh ne bi prišel na dnevni red Državnega zbora. Sploh ne bi smel bit umeščen. Zakaj ne bi smel biti umeščen, vam pa lepo piše v mnenju Zakonodajno-pravne službe.
Specialni zakon, ki je bil sprejet in ki daje podlago za to, da se 780 milijonov evrov orožja nakupi in to kar mimo proračuna Republike Slovenije, da se podpiše orožarske pogodbe, ki jih je potem praktično nemogoče razveljaviti, je trenutno na Ustavnem sodišču in je bilo njegovo izvajanje zadržano in med tem, ko je ta materija v obravnavi Ustavnega sodišče, sedaj Vlada, s pomočjo koalicije, hiti skozi Državni zbor, s sprejemom ene in iste materije, se pravi, podlage za podpisovanje gromozanskih orožarskih pogodb in s tem povezanimi provizijami, si predstavljam, kot stoji na Ustavnem sodišču.
Zakonodajno-pravna služba je to opredelila, da bo sprememba ZIPRS-a povzročila enake pravne učinke in naprej podčrtala, da se oba primera, se pravi in to, kar stoji na Ustavnem sodišču in to, kar imamo na mizi danes, sklicujeta na iste programe, na iste resolucije, skratka, da gre praktično za eno in isto zadevo.
Z dvema posledicama, škodljivima, protiustavnima. Prva je naslednja, citiram mnenje ZPS: »Pogodbene obveznosti bi morala Republika Slovenija spoštovati, ter izvrševati tudi v prihodnjih proračunskih letih, ne glede na takratno gospodarsko in finančno stanje v državi.« To je prva škodljiva posledica, ki bi jo povzročila tudi predlagana sprememba 30. člena ZIPRS-a 2021. Skratka, Vladi se, ne glede na Ustavo, ne glede na zakone, ne glede na Državni zbor, mudi s podpisovanjem orožarskih pogodb, verjetno zaradi tega, ker se boji ljudi, najbrž na ulici, na referendumu, če ne prej, pa tudi na volitvah in pred volitvami, najkasneje, morajo biti te orožarske pogodbe podpisane, zato, da bodo lahko vladne živine iz teh pogodb počrpale provizije.
Druga škodljiva posledica pa je demokracija, ki bo izigrana oziroma onemogočena. Pravica volivcev, glasovati na referendumu, temu pravi Zakonodajno-pravna služba. Tudi če…
…Zaključujem, zadnji stavek – zadnji stavek.
Tudi če bo Ustavno sodišče spustilo skozi zahtevo za referenduma, ki smo jo podali v Levici, s podpisi 30 tisoč državljank in državljanov, bo ta zakonska sprememba »nulificirala« referendumsko odločitev. Ljudje so proti temu, kar Vlada počne, je protiustavno in zato poskušajo sedaj to odločitev na vse pretege izigrati in ta obravnava spremembe Zakona o izvrševanju proračuna sploh ne bi smela biti na dnevnem redu. Zavrniti bi morali njihovo obravnavo že na začetku postopka, kar pa lahko storimo sedaj, danes, je, da popravimo že nastalo škodo… / oglašanje iz dvorane/