24. nujna seja

Odbor za obrambo

22. 2. 2021

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Spoštovane kolegice in kolegi!

Pričenjam 24. nujno sejo Odbora za obrambo, ki je bila sklicana na podlagi 47. in drugega odstavka 48. člena Poslovnika Državnega zbora. Pozdravljam vse prisotne, predstavnike ministrstva. Ugotavljam, da predstavnika ministrstva še ni. Se bo nam pridružil, so pa predstavniki Slovenske vojske na tem mestu, tako da vse skupaj lepo pozdravljam. Pozdravljam tudi državnega sekretarja v kabinetu predsednika Vlade, gospoda mag. Bojana Pograjca. Pozdravljam tudi brigadirja Uroša Paternusa, načelnika štaba in seveda tudi vse ostale vabljene.

Obveščam vas, da se je za današnjo sejo opravičil kolega poslanec Jani Ivanuša in da je svojo odsotnost opravičil tudi Boštjan Šefic iz Urada predsednika republike. Imam pa pooblastilo, da poslanec Rudi Medved na današnji seji Odbora za obrambo nadomešča poslanca Marjana Šarca. S sklicem ste prejeli naslednji dnevni red, z edino točko dnevnega reda, to je strankarsko delovanje oziroma politični shod SDS in NSi v vojaških objektih in enotah Slovenske vojske. Ker nisem prejel predloga za razširitev dnevnega reda oziroma za umik predlagane točke z dnevnega reda, je določen dnevni red seje, kot je bil predlagan s sklicem.

Prehajamo torej na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – STRANKARSKO DELOVANJE OZIROMA POLITIČNI SHOD SDS IN NSi V VOJAŠKIH OBJEKTIH IN ENOTAH SLOVENSKE VOJSKE.

Poslanska skupina Levica je 16. februarja vložila zahtevo za sklic nujne seje Odbora za obrambo z že omenjeno točko dnevnega reda.

Besedo dajem predstavniku predlagatelja, poslancu Levice, Mihi Kordišu.

Izvolite, kolega.

Hvala za besedo, predsedujoči.

Verjetno nihče v slovenski politiki nima tako zelo polnih ust domoljubja, koristi za vojsko, varnosti in obrambe države, kot so to stranke, ki trenutno tvorijo vladajočo koalicijo, pa vendarle začenjamo današnjo sejo, ki se najbolj dotika ljudi, ki držijo obrambne sisteme pokonci, se pravi običajnih vojakov in vojakinj. To sejo začenjamo s praktično prazno dvorano. Se oziram tle po dvorani, praktično cela vrsta koalicijskih poslancev manjka, pa vendarle bom s sejo začel. Kaj si o njihovi odsotnosti mislim, si lahko predstavljate, enako kaj si mislijo tudi vojaki, na katere se sami tako radi sklicujejo ali slovenska javnost.

Današnja seja poteka zato, ker je Sindikat vojske, obrambe in zaščite z začetkom meseca, to je 4. februarja, v Državni zbor poslal dopis z zadevo naslovljeno »strankarsko delovanje oziroma politični izhodi vladnih strank v vojaških objektih in v enotah Slovenske vojske«. V tem opisu opisuje, v tem dopisuje opisuje strankarsko politično propagando, ki so jo v okviru izobraževanja častnikov v Centru vojaških šol izvajali državni sekretar za vojaške, obrambne in zunanje zadeve v kabinetu predsednika Vlade, to je mag. Bojan Pograjc, minister za notranje zadeve, Aleš Hojs, in poslanec NSi, ki je hkrati podpredsednik Odbora za obrambo, gospod Andrej Černigoj.

Od vseh vpletenih je najbolj politično obarvan govor imel državni sekretar Bojan Pograjc. Častnikom Slovenske vojske je predaval o tem kako je trenutni predsednik Vlade, Janez Janša najboljša možna izbira v Sloveniji, kako vojak ne sme biti imun na politiko in kako mora poznati koalicijsko pogodbo. In še več, to je kronal s tem, da morajo vojaki prebirati diplomsko in magistrsko delo trenutnega ministra za obrambo, gospoda Mateja Tonina. V svojem nastopu je nenehno favoriziral vladajočo stranko SDS. Poleg hvaljenja Vlade je minister za notranje zadeve, gospod Aleš Hojs, dostavil še kako se mu ne zdi sporno, če vojska na protestu v Ljubljani vozi varnostne ograje, ker naj bi bilo treba varovati Vlado. Podpredsednik Odbora za obrambo pa se je ob siceršnjem hvaljenju trenutne Vlade pred častniki Slovenske vojske, še dodatno posmehoval sindikatu, v katere so organizirani običajni vojaki in uslužbenci Ministrstva za obrambo, ker naj bi bili sindikalno organizirani vojaki nepomembni in naj ne bi služilo njihovo organiziranje sindikalno nobenemu namenu.

V Sindikatu vojske, obrambe in zaščite menijo, da je bilo politično strankarsko delovanje tekom organiziranega izobraževanja v okviru centra vojaških šol načrtovano in da gre za zlorabo oblasti. Izvajalo se je na organiziranem izobraževanju pred slušatelji v predavalnicah v objektih Slovenske vojske, medtem, ko so bile vse učilnice in predavalnice osnovnih, srednjih in višjih šol, tudi fakultet zaradi epidemije covida-19 zaprte in se je tam izobraževanje izvajalo samo na daljavo.

Zakon o obrambi v svojem 37. členu določa, da Slovenske vojske ni dovoljeno uporabljati »za politično ali strankarsko dejavnost ali namen«. S 50. členom tega istega Zakona o obrambi se izrecno prepoveduje še »strankarsko delovanje, propaganda ali shodi strank v vojaških objektih, vojaških poveljstvih, enotah in zavodih«. Državni sekretar, minister za notranje zadeve in podpredsednik Odbora za obrambo so torej zlorabili, črno na belem zlorabili svoje funkcije in svoje nastope na izobraževanju v Centru vojaških šol izkoristili za širjenja skrajno desničarske politične propagande SDS in NSi z namenom širjenja vpliva teh strank v Slovenski vojski in za utrjevanje njune trenutne oblasti v državi.

Pri tem jim ni bilo izpod časti za poprijeti za metode ustrahovanja. Spet se vračam nazaj na dopis Sindikata vojske, obrambe in zaščite, ki pravi takole »ustrahovanje s strani predstavnikov Vlade Republike Slovenije je vsebovalo tako verbalno neposredne oblike, kakor tudi bolj prefinjene oblike, kot na primer degradacijo dela delavca, podprto z očitnim ustrahovanjem, sankcijami po socialni izključenosti«. To ustrahovanje naj bi se v tem konkretnem primeru, ki ga omenja, nanašalo predvsem na cepljenje proti covidu-19, ki se v Slovenski vojski s strani vojaškega vrha očitno za zlorabo ukazov vsiljujejo vsem pripadnicam in pripadnikom, čeravno je v državi to cepljenje še vedno svobodna izbira posameznika. Naj na tem mestu takoj dodam, da v Levici podpiramo čim bolj množično cepljenje proti covidu-19, ampak obvezno cepljenje se lahko izvaja samo na podlagi zakona, ki ga ni. V Slovenski vojski – tako kot je razbrati iz tega dopisa – naj bi se izvajalo na podlagi ukaza. Vsak tak ukaz je nezakonit, je odraz samovolje poveljujočega kadra v Slovenski vojski.

In kot nadaljuje dopis, to očitno še ni najhujše, gre samo za vrh ledene gore in ne za osamljen primer, nekaj, kar krona sistemske nepravilnosti, celo nezakonitosti v Slovenski vojski, ki so – jih bom taksativno naštel tako, kot smo jih prejeli – sistemska kadrovska korupcija, prikrito vodenje kadrovskih postopkov, zlorabe pristojnih poveljnikov v zvezi z odločanjem o pravicah delavcev na obrambnem področju, zlorabe prava pri vodenju disciplinskih postopkov, nezakonite odpovedi delovnega razmerja oziroma nepodaljševanje pogodb o zaposlitvi za določen čas, sistemske oblike opustitve pregona ob podrejenosti in zlorabah organov pregona, zlorabe v zvezi s podajanjem službenih ocen, zlorabe pri podajanju delovne uspešnosti in tako naprej.

Skratka, Slovenska vojska ima več kot očitno, vsaj kar se tiče običajnih vojakov, ki jo držijo pokonci, veliko večji problem kot to, da bi ji manjkali oklepniki, kakor nas poskuša prepričati obrambni minister Matej Tonin. Sindikat vojske, obrambe in zaščite v svojem dopisu nadaljuje tudi z opozorili o političnih zlorabah Slovenske vojske s tem, ko se za nameček vsega, kar sem že povedal, pazite to – uniformirane pripadnice in pripadnike Slovenske vojske v službenem času in po navodilu nadrejenih udeležujejo verskih obredov. Kje so določbe o ločitvi verskih skupnosti in države.

Kot izhaja iz prvega odstavka dopisa Sindikata vojske, obrambe in zaščite, strankarsko delovanje v enotah Slovenske vojske ni novo, ni novo, ampak gre pri tem, kar so si dovolili državi sekretar, minister za notranje zadeve in podpredsednik Odbora za obrambo, za še en primer takšnega delovanja. Torej še enega v nizu poskusov, da si aktualna oblast, ne samo neposredno politična, ampak tudi morda predvsem ideološko podredi in prevzame v osrednji represivni aparat države, ki je Slovenska vojska.

V Levici to beremo tudi kot nadaljevanje politizacije vojske, na katerega smo opozarjali ob zadnjih spremembah Zakona o obrambi. Naj spomnim, takrat se je brez kakršnekoli resne argumentacije v zakon vneslo določbo, da so pripadniki rezervne sestave lahko tudi člani političnih strank, čeprav je / nerazumljivo/ o poklicnih pripadnikov Slovenske vojske v političnih strankah izrecno prepovedano po 42. členu slovenske ustave. Pa se naknadno oziroma v razpravi ob takratnem spreminjanju Zakonu o obrambi izkazalo, da niti ne gre za vzpostavitev novega stanja, ampak legalizacijo stanja, ki ga že v štartu sploh ne bi smelo biti.

Pod črto, ob vsem navedenem, vsem kar sledi iz tega kar se v Slovenski vojski godi s kadrovsko korupcijo, s pritiski na običajne vojake in s politično nastavo, ki si jo je privoščil aktualni vrh, v Levici predlagamo naslednje sklepe, štirje so.

Prvič, Odbor za obrambo obsoja zlorabe političnih funkcij za širjenje strankarske politične propagande v Slovenski vojski, ki so si jo 19. in 20. januarja 2021 privoščili državni sekretar za vojaške obrambne in zunanje zadeve v kabinetu predsednika Vlade, mag. Bojan Pograjc, minister za notranje zadeve, Aleš Hojs in poslanec NSi in podpredsednik Odbora za obrambo, Andrej Černigoj.

Drugič, Odbor za obrambo poziva Vlado Republike Slovenije, da zagotovi spoštovanje prepovedi kakršnegakoli strankarskega delovanja, propagande ali shodov strank v vojaških objektih, vojaških poveljstvih, enotah in zavodih. To ni nekaj novega, nekaj silno posebnega, kar bi si namislili v Levici, to je že vpisano v Zakon o obrambi. Je pa izvršilna veja oblasti, torej Vlada Republike Slovenije tista, ki mora zagotoviti, da se tovrstna zakonodaja izvaja in nikakor ne biti v poziciji, da je prva, ki zakonske določbe krši, kot se nam dogaja.

Tretjič, Odbor za obrambo poziva Vlado Republike Slovenije, da zagotovi spoštovanje

delavskih pravic pripadnic in pripadnikov Slovenske vojske. Kot smo lahko slišali v uvodni predstavitvi in prebrali v sindikalnemu dopisu, se delavske pravice običajnim vojakom kršijo in kršijo se jim na veliko – s kadrovsko korupcijo, s pritiski, mobingom, šikaniranji, pometanjem pod preprogo in tako naprej. Običajni vojaki v tej državi očitno so žrtve precej razpasle prakse klientelizma in kadrovske korupcije, ki se je zasidrala v vrhu Slovenske vojske, kot lahko razberemo in to zagotovo ni prav.

In še četrtič, Odbor za obrambo poziva Ministrstvo za obrambo, da v sodelovanju s sindikati pripravi in v roku treh mesecev Odboru za obrambo posreduje poročilo v zvezi s kadrovsko korupcijo v obrambnem sistemu ter drugimi nezakonitostmi in zlorabami poveljujočih v Slovenski vojski. Če boste potrkali na sindikalna vrata, boste zelo hitro ugotovili, da tovrstnih zlorab kar mrgoli.

Te sklepe mislim, da bi na današnjem odboru morali podpreti. Navsezadnje se pozdrav v Slovenski vojski glasi »za koga – za Slovenijo« in ne »za koga – za Janšo«. Slovensko vojsko imamo, da brani blaginjo in interese dveh milijonov državljank in državljanov, ne pa kot si to predstavlja denimo minister za notranje zadeve, Aleš Hojs, prgišče prvorazrednih privilegirancev, ki so trenutno na oblasti in si skušajo očitno tudi s trdo roko in vplivanjem na vojsko, podrediti celotno državo.

Hvala.

Hvala lepa tudi vam.

Med nami pozdravljam tudi državnega sekretarja na Ministrstvu za obrambo, gospoda Uroša Lampreta in mu dajem besedo.

Izvolite, gospod državni sekretar.

Uroš Lampret

Spoštovani predsednik, najprej mi dovolite, da se opravičim za rahlo zamudo. Pa rad bi opozoril, da bo moj malo daljši nastop, zato ker smo, bomo probali že v temu uvodnem nastopu odgovoriti na vse te navedene insinuacije, ki smo jih slišali.

Predlagatelji v zahtevi za sklic nujne seje Odbora za obrambo problematizirajo izvedbo dela programa višještabnega tečaja častnikov Slovenske vojske v okviru predmeta 'Vojaški vidiki nacionalne in mednarodne varnosti'. Pri tem se sklicujejo na dopis Sindikata vojske, obrambe in zaščite v nadaljevanju SVOZ, ki naj bi dne 4. februarja 2021 v Državni zbor poslal dopis, zadevo strankarsko delovanje oziroma politični shodi vladnih strank v vojaških objektih in v enotah Slovenske vojske. Naj na tem mestu in takoj na začetku odločno zavrnem namigovanja tako navedenega sindikata, kot predlagatelja zahteve za sklic te nujne seje, da naj bi v tem primeru šlo za strankarsko delovanje oziroma shode vladnih strank v vojaških objektih in v enotah Slovenske vojske.

Gre za še eno od nedopustnih in neutemeljenih insinuacij enega od sindikatov v Ministrstvu za obrambo ter tudi poskus razvrednotenja izobraževalnega sistema, ki se izvaja v Slovenski vojski. Naj na začetku pojasnim okoliščine izvajanja najvišjih predstavnikov oblasti v okviru Centra vojaških šol Slovenske vojske. Nadaljevalno vojaško izobraževanje častnikov obsega štabno šolanje 797 ur, štabni tečaj 960 učnih ur in generalštabno šolanje 1090 ur. To so karierni tečaji oziroma šolanja, ki se lahko opravijo tudi na primerljivih vojaških izobraževalnih institucijah v tujini. Od ustanovitve poveljniške štabne šole do danes, je višji štabni tečaj opravilo 24 generacij oziroma 585 slušateljev.

Program višještabnega tečaja častnikov Slovenske vojske, ki ga navajajo predlagatelji, zagotavlja dopolnilno vojaško strokovno izobraževanje in usposabljanje častnikov za opravljanje dolžnosti s činom majorja v enotah in poveljstvih Slovenske vojske. Namenjen je častnikov za pridobivanje znanj in veščin, potrebnih za izvajanje nalog s činom majorja podpolkovnika. Opravljen tečaj predstavlja predpogoj za opravljanje dolžnosti v poveljstvu brigadne ali operativne ravni in poveljniških dolžnosti v rangu bataljona polka. V okviru programa se izvaja tudi predmet Vojaški vidiki nacionalne in mednarodne varnosti. Slušatelji se pri tem predmetu seznanijo s teorijo in prakso obrambnih in varnostnih študij s poudarkom na vsebinah, ki opredeljujejo značilnosti sodobnih konceptov človekove, nacionalne in mednarodne varnosti ter vlogo oboroženih sil v njih. V okviru predmeta je poseben poudarek namenjen proučevanju sistema nacionalne varnosti, vključno z vidiki oblikovanja varnostnih, obrambnih in vojaških politik ter procesa obrambnega načrtovanja. Slušatelji spoznajo tudi pomen in vlogo civilnovojaških odnosov v kontekstu celovitega odzivanja države in družbe na sodobna varnostna tveganja. V okviru predmeta se skladno s podrobnim učnim načrtom, kjer je med drugim opredeljena tudi organizacija in izvedba pouka, ter na podlagi vnaprej pripravljenega in odobrenega programa, izvede študijsko potovanje. S tematskim študijskim potovanjem, kot aktivna metoda poučevanja, se slušatelji v okviru predmeta spoznajo z razsežnostjo in medsebojno prepletenostjo številnih področij nacionalne varnosti. Slušatelji z obiski v najpomembnejših državnih ustanovah s srečanji z njihovimi predstavniki in seznanitvijo vlogami teh ustanov, ki jih imajo v okviru sistema nacionalne varnosti, temeljiteje spoznajo praktični vidik oblikovanja in uresničevanja nacionalno-varnostne in obrambne politike Republike Slovenije.

Vsebina programa študijskega potovanja in koncept vabljenih gostov je bil tudi letos podoben prejšnjim letom. Letos je bila sprememba zgolj v tem, da se zaradi razglašene pandemije covid-19, študijsko potovanje ni izvedlo na samih lokacijah institucij podsistema nacionalne varnosti, temveč je bilo organizirano v športni dvorani vojašnice Edvarda Peperka v Ljubljani. Študijsko potovanje je potekalo od 19. do 21. januarja letošnjega leta.

Na teh predavanjih, ki se za omenjene slušatelje organizirajo vsako leto, slušatelji spoznavajo podsisteme sistema nacionalne varnosti. Predavatelji so bile kompetentne osebe, ki aktualno zasedajo visoke položaje v sistemu nacionalne varnosti. Med njimi najdemo predsednika Republike Slovenije in vrhovnega poveljnika obrambnih sil, Boruta Pahorja, ministra za obrambo, mag. Mateja Tonina, ministra za notranje zadeve, Aleša Hojsa, namestnika generalnega direktorja Policije, Jožeta Senico, podpredsednika parlamentarnega odbora za obrambo, poslanca Andreja Černigoja, direktorje direktoratov na Ministrstvu za obrambo in tudi predstavnika Vlade Republike Slovenije, mag. Bojana Pograjca, državnega sekretarja v kabinetu predsednika Vlade Republike Slovenije.

Predavatelji predstavijo glavne pristojnosti in odgovornosti nosilcev sistema nacionalne varnosti, s poudarkom na odnosu do Slovenske vojske. V okviru programa s tovrstnimi predavanji med drugim pri slušateljih spodbujamo tudi kritično razmišljanje, sintezo različnih pogledov in kritično presojo pri slušateljih. Glede na to, da se tovrstno študijsko potovanje organizira za vsako generacijo višještabnega tečaja, so v teh programih v preteklosti sodelovali številni predstavniki teh institucij, ki so takrat zasedali vodstvene položaje. Od leta 2016 so tako v teh programih sodelovali še gospod Samo Bevk, predsednik Odbora za obrambo, Robert Pavšič, nekdanji podpredsednik Odbora za obrambo, bivši ministri, med njimi ministrica za obrambo Andreja Katič, Karel Erjavec, Boštjan Poklukar, nekdanji minister za notranje zadeve in mag. Tatjana Bobnar, nekdanja generalna direktorica Policije.

Center vojaških šol kot organizator niti v preteklih letih, niti letos v ničemer ni posegal v vsebine predavanj vabljenih predstavnikov. Ob tem pa je treba tako predlagateljem današnjega sklica odbora, kot tudi sindikatu pojasniti, da gre v konkretnem primeru za slušatelje, ki bodo v naslednjih letih prevzeli najodgovornejše položaje v Slovenski vojski in gre za intelektualce, ki so sposobni kritične refleksije na podane vsebine, kar nenazadnje obravnavajo v tem istem programu v okviru posebnega predmeta Kritično razmišljanje in komuniciranje.

Menimo, da je zato pisanje sindikata o strankarskem delovanju in politizaciji Slovenske vojske na navedenem tečaju neprimerno in do navedenih slušateljev ponižujoče. Hkrati pa sindikat na eni strani očita politizacijo Slovenske vojske, na drugi strani pa tudi sam, namesto socialnega dialoga, deluje politikantsko in izrablja politiko za dosego svojih ciljev.

Gospod predsednik, če pristanemo na teze predlagateljev in sindikata, da naj bi šlo v konkretnem primeru za strankarsko delovanje oziroma shode vladnih strank v vojaških objektih in v enotah Slovenske vojske, potem se nam upravičeno postavlja vprašanje oziroma bojazen, da se bomo naslednjič morali zagovarjati na tem odboru na obtožbe o politizaciji vojske ob prvem naslednjem obisku Odbora za obrambo v Slovenski vojski, saj si predstavniki nekaterih strank tradicionalno ne udeležuje.

Dovolite mi še nekaj besed o socialnem dialogu s sindikati, ki ga omenjajo predlagatelji in ponavljajočih obtožbah SVOZ-a. Dialog s sindikati v ministrstvu poteka in sam sem s strani ministra zadolžen za vodenje tega dialoga. Pogoje za delovanje sindikata in sindikalnih zaupnikov v ministrstvu se na podlagi petega odstavka 100.b člena Zakona o obrambi ureja s pogodbo, ki jo skleneta minister in reprezentativni sindikat. In na tej podlagi so sklenjene pogodbe z vsemi štirimi reprezentativnimi sindikati v Ministrstvu za obrambo. Iz vrste določb teh pogodb je razvidno vsebinsko področje delovanja sindikatov, to je socialno in delovno pravno področje varstva ter izvajanja pravic delavcev oziroma zadeve, ki vplivajo na socialno-ekonomski položaj, pravice ter obveznosti in odgovornosti delavcev iz delovnega razmerja. Ponovljeni pa so tudi okvirji iz 100.b člena Zakona o obrambi, med drugim, da sindikat ne more dajati mnenja k formacijam in organizaciji Slovenske vojske, njeni opremljenosti, delovanju, pripravljenosti na uporabo in drugih povezanih zadevah. Po pogodbah se za vsako leto določa najmanj štiri termini za srečanje. Ne glede na navedeno, pa lahko vsaka stran vabi na srečanja nasprotno stran v primerih, ko gre za reševanje oziroma razprav o temah in vsebinah, ki so pomembne za urejanje stanja na socialnem in delovno-pravnem področju varstva ter izvajanja pravic delavcev ter varovanje zdravja in varnosti zaposlenih.

Vsi sindikati so bili v preteklosti že večkrat opozorjeni na določila 100.b člena Zakona o obrambi in sicer v delu, ki določa, da sindikati ne morejo dajati mnenj k formacijam in organizaciji Slovenske vojske. Sindikat prav tako ne more dajati mnenja k aktom vodenja in poveljevanja v Slovenski vojski oziroma so njegova mnenja za ministra in načelnika generalštaba ter druge poveljujoče neobvezna. Pismo SVOZ, na katerega se sklicujejo predlagatelji, je že drugi diskurz tega sindikata na temo politizacije Slovenske vojske. Ministrstvo je z dopisom dne 28. oktobra 2020 omenjeni sindikat opozorilo o kršenju določil pogodbe. V reviji Mladina, številka 38, z dne 18. septembra 2020 je bil namreč objavljen intervju s podpredsednikom tega sindikata, Boštjanom Korelcem, z naslovom »SDS ima v vojski prevladujoč vpliv«. Po pregledu in preučitvi smo SVOZ obvestili, da ministrstvo ocenjuje, da je z objavo prišlo do jasne kršitve določenih členov pogodbe. Enak značaj ima po naši oceni pismo, na katerega se sklicujejo predlagatelji današnjega srečanja. SVOZ je zelo aktiven tudi pri pripravi različnih prijav glede zlorab v delovno pravnih postopkih Slovenske vojske, ki pa so ponavadi zelo, zelo pavšalne. Eno od teh je na pobuda vodstva ministrstva obravnaval tudi Inšpektorat Republike Slovenije za obrambo, ki je januarja letošnjega leta sindikat javno pozval naj to prijavo dopolnijo in končno konkretizirajo.

SVOZ je zelo aktiven tudi glede podaje prijav glede suma storitve kaznivih dejanj. V letih 2019, 2020 ter v začetku leta 2021 so vojaški kriminalisti zabeležili kar 22 takšnih prijav. Ob pregledu vseh poslanih prijav je razvidno, da gre pravilom za pavšalno obtoževanje sindikata delodajalca, z raznimi kaznivimi dejanji in domnevnimi kršitvami kadrovskih postopkov. Ugotovljeno je bilo tudi, da v teh prijavah ni znakov ovadb v kazensko pravnem smislu, temveč so s strani ovaditelja SVOZ običajno podane le splošne pavšalne in nobenih konkretnih navedb. Zaradi tega kriminalisti Obveščevalno varnostne službe in vojaške policije v nobeni od teh prijav niso mogli potrditi dokaznega standarda razlogov za sum, da je bilo storjeno kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni dolžnosti. Zato so pri 19-ih prijavah zadevo zaključili s poročilom, pet prijav pa je še v fazi zbiranja obvestil. SVOZ so večkrat zaporedoma pozvali, da svoje trditve v dopisih konkretizira z dejstvi in do sedaj še niso prejeli navedenih.

V ministrstvu pričakujemo, da se bo SVOZ namesto obravnave problematike v javnosti in ponavljajočem se podajanju kazenskih ovadb vrnil k socialnemu dialogu, kjer je konkretne probleme – če ti dejansko obstajajo – možno rešiti hitreje in učinkoviteje.

Spoštovani predsednik, članice in člani odbora. Glede na povedano predlagamo, da odbor predlaganih sklepov ne podpre.

Hvala za vašo pozornost in potrpežljivost. Dovolite pa mi, predsedujoči, da izročim besedo tudi brigadirju Paternusu, načelniku štaba generalštaba za njegov kratek uvodni odziv kot stališče Slovenske vojske.

Hvala lepa tudi vam, gospod državni sekretar.

Jaz imam v scenariju tudi nastop brigadirja Paternusa, vendar je predlagatelj želel besedo, pa mu moram dati prednost glede na določila poslovnika.

Izvolite, kolega.

Hvala predsedujoči.

V resnici sem zaprosil za postopkovno, ampak mogoče se me ni slišalo čez masko. Zakaj sem zaprosil za postopkovno …

Če je postopkovno, potem imate 3 minute.

Tako, tako. Predsedujoči, vi ste eden izmed bolj tolerantnih vodij odborov v temu Državnemu zboru, pa vendarle se je že kdaj zgodilo, da ste meni ali pa kakšnemu drugemu kolegu skočili v besedo – razmeroma opravičeno, češ, da gremo preširoko in naj se vrnemo na temo. Sedaj smo poslušali državnega sekretarja na Ministrstvu za obrambo, dolge minute, ko je govoril o vsem, samo o konkretni temi ne. S težavo je bral neke napisane besede, s katerimi je poniževal in žalil vojake v sindikatu, poniževal je žrtve mobingov, ki so dali prijavo, očitno ima še slušatelje častnike za norca, ko trdi, da na licu mesta niso bili deležni politične propagande.

Zato za nadaljevanje seje, predsedujoči, prosim, da v kolikor se bo širitev teme očitno kot namerna politična distrakcija nadaljevala, da posežete in opozorite govorce na to, da naj se na temo vrnejo.

Hvala

Hvala lepa tudi vam.

Seveda bom skušal karseda voditi sejo glede na določila Poslovnika Državnega zbora.

Naslednji ima besedo brigadir Uroš Paternus, načelnik štaba.

Izvolite, beseda je vaša.

Uroš Paternus

Hvala lepa. Spoštovani gospod predsednik, spoštovane članice in člani odbora!

V Slovenski vojski naloge izvajamo v okviru zakona skladno s predpisi in usmeritvami. Pri svojem delu nas vodi poklicna profesionalna etika in odgovornost. Nadzor nad našim delovanjem pa izvajata Državni zbor in Vlada skladno s predpisi in pristojnostmi. Ena izmed temeljnih nalog Slovenske vojske v miru je vojaško izobraževanje in usposabljaje za oboroženi boj in druge oblike vojaške obrambe. Karakter oboroženega boja se neprestano menja, zato izobražujemo naše pripadnike v razumevanju delovanja nacionalno varnostnega sistema, saj so sodobni varnostni izzivi vse bolj kompleksni in prepleteni, ter zahtevajo visoko usposobljene pripadnike, ki bodo sposobni se soočati s prihodnimi varnostnimi izzivi.

V vojaško izobraževanje v okviru Centra vojaških šol že vrsto let vključujemo gostujoče predavatelje, aktualne nosilce nacionalno-varnostnega sistema, pri tem pa vzpodbujamo kritično razmišljanje naših pripadnikov. Le ustrezno usposobljen, profesionalen ter osebnostno izgrajen pripadnik Slovenske vojske bo sposoben delovati skladno s svojimi pristojnostmi v kompleksno varnostnem okolju.

Spoštovani, v Slovenski vojski ravnamo skladno s predpisi in podeljenimi pristojnostmi, skladno z vojaško etiko in profesionalnim odnosom do dela, ne dopuščamo zlorab in prekoračitev pooblastil. Vsak, ki vodi se zaveda, da je le zgled tisti, ki prinaša uspeh. Za konec; Slovenska vojska svoje naloge izvaja transparentno, strokovno in zakonito. Ostajamo trden temelj naše varnosti in ključni dejavnik naše obrambe. Mi smo v službi mora in garant varnosti naših državljank in državljanov tudi takrat, ko pomagamo pri odpravljanju posledic naravnih nesreč, izvajamo nujne helikopterske prevoze, sodelujemo s Policijo pri nadzoru državne meje in nudimo pomoč pri odpravljanju posledic epidemije covid.

Hvala lepa.