47. nujna seja

Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide

29. 1. 2021

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Dober dan in lepo pozdravljeni.

Seveda še posebej lepo najprej pozdravljam vse članice in člane odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide, lepo pozdravljam tudi vabljene na današnjo sejo.

Začenjam 47. nujno sejo Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide.

Najprej naj povem, da na seji, kot nadomestni člani in članice odbora s pooblastili sodelujejo, namesto gospoda Soniboja Knežaka je z nami gospa Bojana Muršič, ki jo lepo pozdravljam in ji želim konstruktivno razpravo, v kolikor bo sodelovala.

S sklicem pa ste prejeli naslednji dnevni red in sicer 1. IN TUDI EDINO TOČKO DNEVNEGA REDA, SPORNO SOFINANCIRANJE PROJEKTOV ZA POMOČ NAJBOLJ RANLJIVIM SKUPINAM PREBIVALCEV ZARADI EPIDEMIJE COVID-19, ZAVOD ISKRENI.

Ker v poslovniškem roku nisem prejela predlogov za spremembo dnevnega reda ugotavljam, da je določen dnevni red, kot je bil predlagan s sklicem.

Prehajamo torej na obravnavo 1. točke dnevnega reda. Naj povem, da je bila to zahteva poslanskih skupin in sicer Liste Marjana Šarca, Socialnih demokratov, Levice in Stranke Alenke Bratušek.

Zahteva za sklic nujne seje odbora je bila posredovana z dne, 19. januar 2021 in je tudi objavljena na spletni strani Državnega zbora.

Na sejo sem na predlog opozicijskih poslanskih skupin, se pravi predlagatelja vabila naslednje. Najprej predlagatelja zahteve, mislim da bo stališča ves čas podajal kot predlagatelj gospod Aljaž Kovačič, potem smo vabili Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, lepo pozdravljam med nami ministra za delo družino, socialne zadeve in enake možnosti, gospoda Janeza Ciglerja Kralja. Vabili smo Komisijo za preprečevanje korupcije, z nami je predsednik doktor Robert Šumi, ki ga tudi lepo pozdravljam med nami. Vabili smo tudi Zavod Iskreni, ki pa se je opravičil, so pa poslali dopis, mislim da bi ga morali zdaj nekako prejeti tudi že na mize, tako da mislim da bo razdeljen vsem članom in članicam, pa tudi ostalim poslankam in poslancem odbora.

Začenjam oziroma preden pa začnem z obravnavo te navedene točke in dam besedo najprej predlagatelju, mi dovolite da opozorim samo na naslednje. Sejo bom tako, kot vedno do sedaj vodila v skladu s poslovniškimi določili. Vse razpravljalce, ki boste razpravljali v tej seji, bodisi boste podajali začetna stališča ali pa boste kasneje razpravljali v razpravi kot člani tega odbora oziroma poslanke in poslanci, pa vljudno prosim, da razpravljate spoštljivo, da govorite argumentirano, da ste vsebinski, da nikogar ne žalite. V svojih razpravah želim, da ohranimo dostojanstvo vseh, ki sedimo tukaj v tem prostoru. Zdaj prav ta odbor je že večkrat do sedaj, na kar sem tudi zelo ponosna, kot predsednica tega odbora, že večkrat dokazal, da lahko v Državnem zboru razprave dejansko potekajo tudi na izjemno visokem oziroma spoštljivem nivoju in upam, da bo danes tudi temu tako. Seveda so mnenja različna o vsaki temi in parlament je tisti, ki ima prvenstveno vlogo, da daje možnost, da poslanke in poslanci o vsaki temi razpravljajo. Mnenja so torej različna, seveda lahko boste podali svoja stališča, vendar prosim, da jih res podate na korekten in spoštljiv način. V kolikor bo kdor žaljiv nadaljevanju v razpravah bom seveda ravnala v skladu s poslovniškimi določili. Sedaj pa dajem najprej besedo predlagatelju te točke dnevnega reda, da uvodoma predstavi stališče do seje, ki so jo danes zahtevali, besedo dajem gospodu Aljažu Kovačiču. Izvolite.

Hvala za besedo, spoštovana predsednica. Spoštovani minister Janez Cigler Kralj z državnim sekretarjem in sodelavci, spoštovani vabljeni, kolegice in kolegi.

V Listi Marjana Šarca smo skupaj s poslanskimi skupinami SD, Levica in SAB sklicali današnjo nujno sejo zaradi nedavnega razkritja sumljive dodelitve sredstev s strani Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, Zavodu Iskreni. Ob vložitvi zahteve za sklic seje, do danes je minilo 10 dni. V tem času smo podrobno preučili kaj se je dogajalo v zvezi s podelitvijo sredstev, zaradi česar lahko z gotovostjo trdimo, da ne gre le za sumljivo, temveč za sporno podeljevanje javnega denarja s strani vašega ministrstva, ki smrdi po klientelizmu in korupciji, krivda pa je na vaš, spoštovani gospod minister. Naj na kratko predstavim ozadje, ki ga verjetno že vsi dobro danes poznamo. Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, je lansko leto objavilo javni razpis za sofinanciranje projektov. Namen razpisa, tako lahko beremo na spletni strani ministrstva je namenjen izvedbi projektov, ki bodo zagotavljali inovativne pristope za naslavljanje in odpravljanje socialnih stisk, v katerih so se znašle ranljive skupine, zaradi pojava epidemije covid-19. Na javni razpis se je prijavilo 135 organizacij. Med 17 izbranimi organizacijami je bilo razdeljenih dva milijona evrov evropskih sredstev.

Veliko prahu je dvignila izbira Zavoda Iskreni, ki je prejel najvišji možni znesek sredstev, to je 130 tisoč 200 evrov. Zakaj? Ker ste z zavodom osebno povezani vi, spoštovani gospod minister in tudi vaša stranka iz katere prihajate, Nova Slovenija. To je bil tudi povod za to, da so mediji sploh razkrili to zgodbo, ki je vsekakor politična zgodba. Se je pa pokazalo tudi to, kakšne vsebine so objavljene na spletni strani zavoda. Vsebine, ki spodbujajo diskriminacijo, nestrpnost, prepoved splava, beremo lahko tudi, da je homoseksualnost bolezen, kontracepcija pa je razumljiva kot nekaj nevarnega. Naj tukaj spomnim, da ste tudi minister za enake možnosti. Poleg tega zavod, ki je z objavo vsebin na spletni strani dvomi v učinkovitost cepljenja in to v času, ko si vlada, katere član ste tudi vi, spoštovani gospod minister, prizadeva k čim večji precepljenosti populacije, dejansko si za to prizadeva celotni svet. Kot sem že omenil, smo se od minulega tedna precej poglobili v tematiko in odkrili številne sporne prakse, ki odkrivajo korupcijske in klientalistične sume vašega početja, spoštovani gospod minister. Od vaše osebne povezanosti z zavodom, do sestave strokovne komisije, ki ste jo imenovali sami in je odločala o javnem razpisu, do izvedbe javnega razpisa. Povezav vpletanih do tega ali je zavod sploh primeren za pridobitev teh sredstev. Pa ne zato, ker zagovarjate tradicionalne vrednote, dobro veste da temu ni tako, spoštovani gospod minister. Vendar pa skušate tematiko izrabiti kot nek ideološki boj, kot neko našo gonjo proti kristjanov. Predsednik vaše stranke, gospod Matej Tonin je tvitnil, citiram: »Kristjani smo del te družbe in to bodo morali slej kot prej sprejeti tudi predlagatelji interpelacije. Nova Slovenija ne bo nikoli dovolila, da nas bodo kristjani zasramovali ali poniževali. Vedno bomo branili svobodo veroizpovedi.« Konec citata. In to pa se moram odzvati spoštovani gospod minister. Kakšno vezo imajo kristjani z financiranjem zavoda, z vašim spornim ravnanjem, ki vam ga očitamo v Listi Marjana Šarca, skupaj z drugimi opozicijskimi strankami. Vi ste, ker očitno nimate pravih protiargumentov, začeli grdo izrabljati vero in krščanstvo v politične namene. S tem preusmerjate pozornost od problema in zavajate ljudi. Ko vam je zmanjkalo dokazov, argumentov, ste preusmerili na osebno diskvalifikacijo in igrate na čustva ljudi. Sprašujem se ali je zavladala panika. Pristavite dokaze, da je vse potekalo transparentno, pravilno in vsi bomo pomirjeni, tako politiki, kot dejansko celotna slovenska javnost. Sprašujem pa se ali to zmorete.

Že uvodoma želim javno povedati, da ne gre za nikakršen ideološki boj. V Listi Marjana Šarca spoštujemo vero, branimo pravico do veroizpovedi in nikakor ne želimo na kakršenkoli način zaznamovati ali poniževati katerihkoli vernikov. Poleg tega pa se sprašujem ali so kristjani del samo ene politične opcije. Kateri predsednik katerekoli stranke si lahko ekskluzivno vzame pravico, da zastopa eno skupnost kot nekdo, ki je dobil za to licenco. To česar ste se poslužili v Novi Sloveniji, da kot argument za krinko pretakanje javnega denarja v zasebne žepe izbrancev, je sprevrženo dejanje. Vemo tudi, kakšne grdobije so se skozi zgodovino dogajale, ko je nekdo izrabljal vero za lastne interese. Je pa res, da tudi drugje v Evropi desni populizem izrablja krščanstvo za svoje politične interese, predvsem v nekaterih državah, po katerih se ta vlada zelo rada zgleduje. V Listi Marjana Šarca to vsekakor ostro obsojamo. Na tej točki želim apelirati na vse prisotne, da današnje seje ne sprevržete v ideološki boj in se osredotočite na vsebino sklica. Zelo sem vesel začetnih besed spoštovane predsednice, zato mislim, da ne rabim na njo apelirati, ter verjamem, da bo sejo vodila korektno in upam, da bomo se tega držali tudi vsi razpravljalci. Sedaj pa spoštovani gospod minister, gremo od primera do primera, upam da mi boste konkretno tudi odgovarjali ne s samim nekim leporečenjem, ampak na neka konkretna vprašanja, imena, številke, pričakujem tudi odgovore, da danes vsi, ko gremo s te seje, da bomo vedeli kakšna je bila vaša vloga in vloga vaših sodelavcev z vašo stranko pri tem razpisu, se če strinjate.

Na začetku, prvi primer, vaša osebna povezava z zavodom, mislim da je dokaj jasna. V tem zavodu ste mnogo let, kot ste tudi sami povedali, delovali na različne načine. Od tega, da ste bili piarovec, do tega, da ste vodili razne projekte za katere ste ali niste, to veste sami, dobili tudi plačilo, do tega da ste postali družbenik tega zavoda. Zdaj družbenik, glede na to, da niste to od začetka, postane nekdo, ki se izkaže z delovanjem v nekem društvu, nekem zavodu, kar ni nič narobe. Vsekakor pa je to, kot neka zasluga, če lahko temu tako rečem. Tudi to, da ste prostovoljec, ni niti približno nič spornega. Zdaj prostovoljci so mnogi, smo mnogi v različnih zavodih. Zdaj kot pa si prostovoljec v nekem društvu, v nekem zavodu ali v čemerkoli, pa s tem, ko si prostovoljec tudi povzameš njihove vrednote, se pravi to kar zavod zastopa, najverjetneje tudi zastopaš ti, kajti ne predstavljam si, da bi lahko nekdo deloval v nekem zavodu, ki bi zastopal taka stališča, sam pa imaš popolnoma drugačen pogled na svet. To je pomembno predvsem zaradi tega, ko se bom kasneje dotaknil tudi posameznih stališč omenjenega zavoda. Zdaj problem ni samo to, da ste vi s tem zavodom povezani, ampak da je dejansko povezana celotna vaša stranka. Nenazadnje letni festival družin ste zelo radi oglaševali, kot nek vaš festival.

Se pravi sama dejstva na kakšen način ste vi in stranka povezani so javno znan in o njih niti ne rabimo posebej debatirati. Drugi primer je sam javni razpis, katerega se bom podrobneje dotaknil. Dejstvo je, da ste komisijo v začetku junija imenovali vi, spoštovani gospod minister. Se pravi to strokovno komisijo, ki je izbirala kdo bo dobil javni denar, kdo bo dobil evropska sredstva, ki bi morala bi ti namenjena nekemu reševanju posledic covida ste imenovali vi. Vseh pet članov ste s sklepom imenovali vi, kar načeloma ni nič narobe. Se pa sprašujem, nenazadnje ste v zadnjem času tudi večkrat to izjavili, da bi ta komisija morala biti strokovna. Od petih članov v tej komisiji so trije povezani z vami osebno oziroma z vašo stranko, dva tudi kot člana ožje ekipe vašega kabineta. Ampak gremo lepo po vrsti. Članica komisije, ne le članica, predsednica komisije je Mateja Softić, ki je članica kabineta vašega ministrstva in je zaposlena v zaupanje. Zdaj želim že na začetku razjasniti kaj pomeni zaposlitev na zaupanje. Zaposlitev na zaupanje je posebna oblika zaposlitve, ki predsedniku vlade, ministru, to ste v tem primeru vi, županu in določenim predstojnikom drugih državnih organov omogoča zaposlitev določenega števila oseb neposredno, torej mimo ustaljenih postopkov zaposlovanja. S tem seveda ni nič narobe, tak način zaposlovanja poznajo vse evropske države. Zaposlitve so namenjene osebam, ki uživajo posebno zaupanje funkcionarja, poudarjam, ki uživajo posebno zaupanje funkcionarja, kar je predpogoj za dobro opravljene službe. A ta mesta funkcionarja najpogosteje imenujejo člane svojih političnih strank oziroma ljudem, ki so jim blizu.

In sedaj je potrebno povedati, da ko njega zaposliš na zaupanje ni pomembno kakšno izobrazbo ima, kaj je v preteklosti delal, ampak dejansko zaposliš nekoga, ki mu zaupaš, da opravlja različne naloge, kajti vsem je jasno, glede na to, da imate mislim da več kot 300 zaposlenih na ministrstvu, da en človek tega ne more upravljati, tako velikega ministrstva, zato si v kabinet zaposlite ljudi, ki izvršujejo in delajo vašo politiko kot neka ekipa. In sprašujem se, kako je lahko nekdo, za katerega niti ne vemo kakšno izobrazbo ima, kaj so bile njegove deloven izkušnje, imenovan v komisijo, kot nek strokovnjak, ob tem da imate na ministrstvu več kot 300 zaposlenih, ki vodijo različne direktorate, se pravi opravljajo različne službe. Se pravi že tu sama strokovnost komisije pade, pri predsednici in pri prvem članu. Tu bi še lahko na dolgo in široko govoril tudi o njeni povezavi z vodjo vašega kabineta, ampak morda o tem kdaj drugič. Drugi član je prav tako zaposlen na zaupanje, gospod Miha Paternoster. Se pravi že od petih članov je že drugi član vašega kabineta. Ampak tudi gredo neke povezave mogoče še nekoliko širše, kar pa je potrebno povedati sedaj, ko se bom dotaknil tudi drugih primerov.

Zdaj Miha Paternoster je predstavnik civilne iniciative bogatimo šolstvo, kar ni nič narobe, ki zagovarja financiranje zasebnih šol, podobno kot vaša stranka, kar ponovno ni nič narobe, je pa zanimivo, da je ta iniciativa pridruženja civilni iniciativi Združeni starši, katere predstavnik je Marko Balažič, sicer pisec na Domovini, ki je prav tako dokaj povezan z vami. Ampak bistvo tega je, da sta od petih članov dva člana kabineta, se pravi vašega kabineta in sta najbližja vaša sodelavca. Tretja članica Sabina Rupnik Suhadolnik, ki prihaja iz Direktorata za družino, je aktivna v združenju slovenskih katoliških skavtinj in skavtov, kar ni nič narobe. Je pa zanimivo, da ste tudi vi bili tam aktivni in ste v letu 2006 v imenu teh skavtov, se pravi nastopali na novinarski konferenci. Se pravi od petih članov so trije člani najožji, se pravi osebno povezani z vami, kar pa je treba povedati, da so, ko so vloge ocenjevali posamezni člani, so vsako vlogo, če se ne motim trije ocenjevali. Se pravi od petih so trije povezani z vami, posamezne vloge pa so ocenjevali trije člani. In zato se zdaj sprašujemo zakaj ne daste podatkov in poveste kdo je posamezne vloge ocenjevala, kdo je na primer ocenjeval Zavod Iskreni in tukaj vas sprašujem zakaj ste se odločili ob tem, da imate 300 zaposlenih na ministrstvu, ki pokrivajo različna področja, da se niste odločili za ljudi, ki že tam delajo in bi se lahko ovrgli kakršnihkoli sumov, sedaj pa so o teh vlogah dejansko odločali ljudje, ki so povezani z Zavodom Iskreni, ki so povezani z Novo Slovenijo in ki so nenazadnje povezani z vami osebno spoštovani gospod minister.

Zdaj, druga zadeva ki jo je pri posameznem razpisu potrebno poudariti je, da ste vi videli katere organizacije bodo dobile denar. 4. maja letošnjega leta ste na mizo dobili 17 prejemnikov sredstev, se pravi ko ste vi dobili ta predlog, ste bili seznanjeni s tem, da bodo Zavod Iskreni dobili denar. Se pravi še enkrat poudarjam, vi ste bili seznanjeni s tem. Zdaj govorite, da ste se nekako izločili, da ste pooblastilo dali vašemu državnemu sekretarju gospodu Cvetu Uršiču, vendar pa moram tu povedati, da Zakon o državni upravi v 17. členu jasno določa, s podelitvijo pooblastila se minister ne razbremeni odgovornosti, se pravi na koncu ste vi kot minister odgovoren za dejanja tudi vaših podrejenih. Ampak tudi vaš kolega, gospod Cveto Uršič je dejansko, glede na to, da je državni sekretar povezan, kar je logično z vašo stranko, glede na to, da je na politični funkciji, nenazadnje je član sveta Nove Slovenije, bil je tudi predsednik strokovnega sveta in imenovan je bil leta 2013 tudi izvršni odbor Nove Slovenije kar ni nič narobe. Nenazadnje je član vaše stranke in je zaposlen v kabinetu, kar pa je sporno, da se nekako hočete izogniti odgovornosti, čeprav je 17. člen Zakona o državni upravi jasen. Se pravi s podelitvijo pooblastila se minister ne razbremeni odgovornosti. Zdaj zelo zanimiva je tudi časovna komponenta samega razpisa. Kot sem že povedal, ste na začetku meseca junija dali ven ta razpis. Komisija bi naj do avgusta tudi določila kdo ima pogoje, vi pa ste rezultate dejansko sporočili šele v mesecu januarju. Zdaj od te ko je komisija odločala, se je potem še trikrat sestala, če se ne motim spoštovani gospod minister, je komisija najprej kar 122 vlog nekako rekla, da izpolnjujejo pogoje razpisa, se pravi da so upravičeni do sredstev. Zdaj ko pa se je komisija zadnjič sestala v koncu meseca decembra pa je potem zbrala 17 teh prejemnikov in me zanima kako ste prišli do teh 17 teh prejemnikov in kot sem vaš že prej vprašal zakaj skrivate kateri trije člani so ocenjevali posamezne vloge?

Zdaj tu pri Zavodu Iskreni bi tudi lahko, če bi šel v vsebinsko razpravo se spraševal, glede na to, če se ne motim minister, da so prijavili dejansko dela, ki jih že sedaj opravljajo, se pravi ponujali bodo stvari, ki so jih že do sedaj opravljali, vendar bodo tokrat za to dobili denar. Kaj menite o tem, se pravi da so prijavljali dejansko zadeve, ki so jih že v preteklosti delali? Zdaj glede na to, da nisem član KNJF-ja, sem pa seznanjen da so opozicijske stranke LMŠ, SD, Levica in SAB na KNJF-ju zahtevali dokumentacijo, se še enkrat tukaj javno sprašujem zakaj skrivate dokumentacijo, zakaj ne greste pred medije in dejansko odgovorite na posamezne vprašanja glede razpisov, se pravi tudi tega kdo so ti člani, ki so ocenjevali posamezne vloge. Zdaj pri razpisu so se dogajale zanimive stvari, celotni čas, tudi zadeva glede koordinatorja. Zdaj nekateri trdijo, da je bil razpis spremenjen, vi trdite, da je bilo to neko povpraševanje. Zdaj mene zanima samo ena stvar spoštovani gospod minister. Če vi ne bi dali navodil oziroma, da se ne bom narobe izrazil, ko vas je komisija povprašala po mnenju in ste potem rekli, da je koordinator razpisa lahko tudi teolog ali politolog, ko ste razjasnili to, me zanima če bi tukaj bil odgovor ne ali bi Zavod Iskreni dobil denarna sredstva? Se pravi, če koordinator razpisa ne bi mogel biti teolog ali bi Zavod Iskreni bil upravičen do denarnih sredstev.

Druga zadeva, ki pa je sporna pri tem spreminjanju razpisa oziroma po vašem razjasnitvi pa je, da ste to razjasnitev, se pravi teolog in politolog vzeli s šolskega sistema in se sprašujem kaj ima ta izobraževalni proces, ki je v šolah sploh povezave z nekim razpisom, ki ga imajo na vašem ministrstvu. Ob tem pa je tudi dekan pedagoške fakultete in tudi sam lahko to potrdim, ker prihajam iz te smeri, da če študiraš neko nepedagoško smer, ali je to zgodovina ali je to sociologija ali je to slovenščina ali je angleščina, nemščina, ne glede na to kaj je, ne moreš poučevati in biti profesor v razredu, ker nimaš pedagoških izpitov. Da pa si lahko profesor pa moraš opraviti pedagoške izpite in prav to vam napiše tudi dekan Pedagoške fakultete, da teolog ne more poučevati, na to kaj ste vi nekako izhajali neke etike, morale, če nima pedagoških izpitov. Se pravi, tudi če bi to vašo objasnitev vzeli, padejo na začetku, kajti potem bi morali, da je teolog lahko obenem, da ima pedagoške izpite. Ampak sprašujem se prvič, ali bi Zavod Iskreni dobil ta razpis, če ne bi dali takih navodil in zakaj ste vzeli ta pravila, kje je sploh povezava? Zdaj, vsakdo ima v Sloveniji pravico ustanoviti različne zavode in vsakdo se po svoji lastni presoji odloči v katerih zavodih bo prostovoljec in če sploh bo prostovoljec. Zdaj vi ste se odločili, da boste v Zavodu Iskreni prostovoljec, kar je vaša odločitev, ste pa tudi to javno povedali, kar je prav tako vaša osebna odločitev. Zdaj zanima me glede na to, da je ta razpis namenjene nekim posledicam epidemije, me zanima kaj bi kot prostovoljec vidite tega zavoda, kako bo svetoval, recimo neki ženski, ki je zanosila in ki ni po svoji lastni volji splavila, se pravi kako gledate na te zadeve? In tudi glede recimo homoseksualnosti, nekdo ki je homoseksualec in je zatiran v družbi, kako bo potem ta zavod svetoval tem ljudem. To pa izhajam iz tega kar je dejansko povezava, da so, da je ta zavod imel v preteklosti neka sporna delovanja, nenazadnje je že v letu 2012 civilna družbena iniciativa izrazila zaskrbljenost, spoštovani gospod ministre, da se pojavljajo primeri, ko se preko sponzoriranja blagovnih znamk promovira in legitimizira ekstremna stališča. Prav tako pa je sponzorja festivala družin opozorila na nekatera stališča, ki jih zastopa Zavod Iskreni, na spletni strani, ki so veliko nesprejemljivih stališč sovražnega govora in spodbujanja sovraštva do žensk, predvsem v povezavi z njihovimi pravicami do splava in do manjšin in predvsem homoseksualcev. Še enkrat tukaj želim poudariti, da ni to napad na Zavod Iskreni, vsakdo ima v Republiki Sloveniji pravico, da ustanovi zavod, vsakdo ima pravico da zagovarja stališča, nenazadnje imamo tudi zavode po svetu, ki zagovarjajo da je zemlja ravna, dvomim pa, da jim zdaj neke države ali Evropska unija namenja denar, da širijo po svetu miselnost, je zemlja ravna.

Gospod Kovačič, jaz vas tukaj samo opozarjam, da dajte se skoncentrirati in zbrati in dajte govoriti o vsebini, ki je točka dnevnega reda. / oglašanje iz dvorane/ Dajte mi dovoliti, da povem do konca, vam bom tudi dovolila, da svoje stališče predstavite naprej, ampak želim, da govorite o tem kar je točka dnevnega reda, se pravi o transparentnosti tega razpisa, ne pa o drugih vsebinah, ki so vezane na Zavod Iskreni. Lepo prosim. Izvolite in dajte se res držati, ker veste da jaz dovoljujem zelo široko razpravo, kar se tega tiče sem, bom rekla zelo demokratična, ampak želim pa, da ste v tem delu dosledni, kot ste tudi sami dejali da boste in da se res skoncentrirate na konkretne stvari, za katere menite, da je upravičena ta seja, sklic te seje. Izvolite.

Ja, spoštovana gospa predsednica vsekakor se tega držim, kajti v opozicijskih strankah ministru očitamo dve zadevi. Prva je ta, da je bil sam razpis sporen in da je neki zavod zaradi povezav z ministrom Janezom Ciglerjem Kraljem in stranko Nove Slovenije dobil neka sredstva, drugo pa je na kakšen način je bil razpis prijavljen, da je sploh ta zavod upravičen do nekih evropskih sredstev, se pravi živimo v letu 2021, ko imamo toliko in toliko število mrtvih ljudi na svetu in Evropa je Sloveniji namenila denar, da se pravi reši in pomaga tem ljudem, ki so v krizi zaradi epidemije. Zato mislim, spoštovana gospa predsednica, da je v interesu vseh državljank in državljanov, da izvejo ali je upravičeno, da nek zavod, ki recimo na spletni strani ima članek Zakaj se lahko zavzemamo za življenje prašiča, ne pa za življenje otroka, dobi evropska sredstva, ki bodo pomagala v, se pravi po epidemije. Zato mislim, da sem čisto korekten. Tudi recimo naslov splav je daleč najpogostejši vzrok smrti, lani je ubil kar 42 milijonov ljudi, se sprašujem na kakšen način bo zavod lahko pomagal ljudem, ki so v krizi, ki so recimo nenazadnje izgubili otroka v teh težkih časih. Zdaj teh naslovov je še veliko, tudi glede homoseksualnosti, pa jih bom preskočil, kajti že samo en je dovolj.

Tretja zadeva, ki je sporna pa je glede samega cepljenja. Zdaj ta vlada in tudi spoštovani gospod minister govori, da bo cepljenje rešilo nas pred epidemijo. Zdaj na tem zavodu pa so članki, ko jih bereš se začneš spraševati ali je cepljenje smiselno. In zdaj od samega ministra, glede na to, da je tudi minister za enake možnosti, bi pričakoval odziv kaj meni o tem, ne pa podobno kot je molčal na primer pri glosi pet, ki govori o načrtnem iztrebljanju priseljencev in drugih. Se pravi vse kar si želimo je, da minister, glede na to da ima tudi v samem imenu minister za enakem možnosti, ne govori, ko odgovarja vse na sploh, ampak da konkretno odgovori o tem si mislim tako in tako, to je v redu, to pa slabo. Zdaj kot sem že na začetku povedal gre za jasne povezave med ministrom, Novo Slovenijo in Zavodom Iskreni. Zdaj sodelavci so se kar poglobili v to raziskovanje, tako da še bom na kratko tudi opisal samo povezovanje in dejansko kako in zakaj je namenjen denar. Zdaj povezava Zavoda Iskreni se s stranko NSi, direktor zavoda Igor Vovk je velik podpornik stranke NSi, to se pravi Zavod Iskreni, ki je, da ne bom dobil očitkov v sami obrazložitvi te seje. Se pravi podpisal je posebno izjavo v podporo Nove Slovenije pred evropskimi volitvami leta 2019, potrdil je tudi kandidaturo Ljudmile Novak za predsednico Republike Slovenije v letu 2017 in sodeloval je na kongresu Nove Slovenije leta 2016.

Zdaj zakaj govorim o tem? Zato ker pač gre za očitno povezanost Zavoda Iskreni z Novo Slovenijo, se pravi tega zavoda, katerega jim je ministrstvo, ki ga vodi minister iz kvote Nove Slovenije namenilo sredstva. Zdaj, tudi Zavod Iskreni, o katerem danes govorimo pa opravlja tudi s portalom Domovina. Zdaj izdajatelj Domovine je Zavod Iskreni, kot sem povedal direktor pa podobno kot pri Zavodu Iskreni Igor Vovk. Nenazadnje je leta 2014 gospod Igor Vovk v povezavi domovine z Novo Slovenijo povedal. Z NSi kot politično stranko imamo v Zavodu Iskreni kot civilni družbi povezavo predvsem preko sodelovanja z evropskim poslancem Lojzetom Peterletom. Kar želim v tej predstavitvi pokazati je, na kakšen način je dejansko so ti zavodi povezani in da dejansko se sprašujemo čemu je namenjen ta denar, ki je šel do Zavoda Iskreni. Zdaj kot sem že povedal, izdajatelj je Zavod Iskreni, direktor Igor Vovk, ampak ne le tu, da govorimo o pretakanju, morebitnem pretakanju denarja, ampak tudi o sami vsebini, ki jo stranka Nova Slovenija dejansko spravlja do ljudi preko različnih portalov, ki so med sabo povezani. Zdaj avtor na Domovini je recimo Peter Merše, kandidat Nove Slovenije na lokalnih volitvah. V združenju teh skavtov in pa kot sem že povedal pa je delovala tudi Sabina Rupnik Suhadolnik, ki je povezana tudi osebno z ministrom Janezom Ciglerjem Kraljem. Že na začetku sem tudi govoril o tako imenovani civilni iniciativi združenih staršev, ki zagovarja financiranje zasebnih šol in na kakšen način sta na primer civilna iniciativa združenih staršev in potem gospod Paternoster, ki je bil član komisije dejansko povezana. Ne le to, zanimivo je, da tudi na Zavodu Iskreni svoje članke objavljajo tudi psihologinja Andreja Poljanec, ki tudi v zadnjem času pogosto nastopa na vladnih novinarskih konferencah, ki pa je na primer zapisala, da spoštuje istospolne pare, vendar pa ti poslanstva, očetovstva in materinstva na tak način, kot si to želijo ne morejo živeti in temu ne moremo reči družina.

Tu še zdaj imam tudi 10 strani, ki bi lahko govoril o vsej povezanosti, ampak poglejte mogoče v sami razpravi. Zdaj tudi tu na kakšen način in pod katerimi vladami je bilo namenjen denar. Zdaj dejstvo je, da je Zavod Iskreni samo s tem razpisom dobil toliko denarja, kot v vseh prejšnjih letih od ustanovitve mi poraja vsaj neko vprašanje. Ob tem, da je moral vračati dejansko, mislim da vračati neka sredstva, ki so se kasneje pri razpisu v preteklosti izkazovala, da niso na primer mogli dokazati, da so projekte v celoti izvajali brezplačno, kot je zahteval razpis, da je tudi nadzor pokazal, da je država isti projekt financirala večkrat in da je tudi isti projekt so prijavljali na več ministrstev. Ampak zgodba je po našem mnenju tukaj nekoliko širša. Zdaj tudi vemo kdo obvladuje HSE in žalosti nas na primer, da po eni strani se jemlje denar športnikom, po drugi strani pa financira takšne in drugačne zavode, ampak to je potem politika dejansko tistih, ki jih dejansko opravljajo. Tukaj pa želim nakazati neko delovanje modus operandija, se pravi stranke NSi, ki se ima res za pravično stranko, ampak očitno v praksi delujejo nekoliko drugače. Zdaj minister, spoštovani, tukaj sem skozi nekaj, dejansko pri samo enem zavodu skozi štiri ali pet nekih primerov vam dal neka dejstva, ki vas prosim da na njih tudi odgovorite, se pravi kot sem rekel ne z nekim leporečenjem, ampak z dokazi in da vidimo ali jih sploh imate.

Zdaj tudi danes je zelo kratek seznam vabljenih, ker problem niso vabljeni, kot sem že povedal, ni problem Zavod Iskreni, mislim da je v Sloveniji potrebno, da trije ljudje ustanovijo zavod in lahko zagovarjajo kar pač zagovarjajo, problem je, da ta zavod potem dobi neka evropska sredstva, ki so nasproti temu, kar zagovarja Evropa in kar je nek nacionalni interes. Se pravi problem ni zavod, problem ste vi spoštovani minister in vaše delovanje, ter vse nepravilnosti, ki sem jih uvodoma predstavil. Preveč je konkretnih dejstev, da bi lahko verjeli, da gre za naklučja. Naj se današnja razprava ne sprevrže v ideološki boj za analiziranje financiranja nevladnih organizacij v preteklosti, v spodbujanje sporov med posameznimi nevladnimi organizacijami. Za vse te teme lahko skličete ali koalicija ali opozicija posebej sejo. Danes se pogovarjamo o konkretni podelitvi sredstev eni nevladni organizaciji Zavodu Iskreni in delovanju vas spoštovani gospod minister Janez Cigler Kralj. Pri tem naj še poudarim, da z današnjo sejo ne želim očrniti ugleda Zavodu Iskreni, kot sem že večkrat povedal. Zato da bomo danes govorili o konkretnem primeru, tudi o konkretnih imenih in povezavah ste krivi vi spoštovani gospod minister. Da ste prostovoljec je vsekakor pohvalno. Pa vendar, ko ste nastopili ministrsko funkcijo, bi morali postaviti te meje in preprečiti kakršenkoli konflikt interesov. Še posej pa pri podeljevanju finančnih sredstev, ne pa zlorabljati ministrske funkcije. Samo dejstvo, da ste bili soustanovitelj zavoda oziroma da ste z njim povezani in v njem prostovoljno delujete seveda ni sporno, saj zakonsko ne sporno.

Naj na tej točki citiram del pojasnila Centra nevladnih organizacij Slovenije, ki zelo dobro povzema kaj bi morali kot minister zagotoviti pri podeljevanju javnih sredstev. Citiram: »Seveda pa morajo biti odločitvah ministrstev zagotovljene dovolj močne varovalke pred konflikti interesov, kot so neodvisnost komisij, pravičnost in na dejstvih utemeljeno ocenjevanje, enakopravna obravnava vseh prijaviteljev, sledljivost odločitev, transparentnost ocenjevanja in rezultatov, izločitev iz odločanje v primeru interesnega konflikta in tako dalje. Če in ko so vse takšne varovalke zagotovljene, ne bi bilo smelo biti pomembno ali je minister ali kdo drug iz ministrske ekipe kdaj bil član ali ustanovitelj določenega prijavitelja.« Konec citata. V vašem primeru, spoštovani gospod minister so konflikti interesov jasni. Komisija ni bila neodvisna, pojavljajo se dvomi o enakopravni obravnavi prijaviteljev, transparentnosti ocenjevanja, pojavlja se tudi sum, da ste vplivali na odločitev, kljub konfliktu interesov. Trdite, da je vse potekalo tako kot bi moralo, da zaupate strokovni komisiji, da je svoje delo opravila strokovno. Nič ni spornega, trdite ves čas, da je vse potekalo transparentno, ampak tako trdite vi in zato jaz se sprašujem, če tako trdite, zakaj nam ne posredujete dokumentacije. V kolikor ni bilo nepravilnosti bi morali vi sami od sebe javnosti predložiti dokaze, s katerimi bi ovrgli očitke, ampak očitno tega ne želite storiti. Dokumentacijo skrivate pred mediji in tudi pred poslanci. Komisija za nadzor javnih financ, kot sem že povedal je dala zahtevo, zdaj sam nisem član in nisem seznanjen ali ste jo poslali in sprašujem, mogoče boste danes odgovorili če ste jo in kdaj ste jo poslali in zakaj je ne date nam.

Spoštovani gospod minister pravite tudi, da se ne boste opravičevali za to, kar ste delali in kar delate. Tega ne želimo do vas. Želimo pa, da pri konkretnem primeru prevzamete odgovornost za svoja dejanja in naredite to, kar bi morali, ne samo zaradi Zavoda Iskreni, ampak tudi zaradi drugih zadev, ki jih pokrivate kot minister, se pravi odstopite. Na podlagi vsega tega predlagamo predlagatelju Odboru za delo, družino, socialne zadeve in invalide, da sprejmemo naslednje dva sklepa. Prvi sklep. Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide poziva Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, da v roku tri dni Državnemu zboru pošlje dokumentacijo, na podlagi katere je bil na javnem razpisu izbran Zavod Iskreni in razloge za izbor zavoda. In drugi sklep. Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide predlaga Komisiji za preprečevanje korupcije, da preuči morebitne sume korupcijskih tveganj povezanih z osebno vpletanostjo ministra za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti v javni razpis za sofinanciranje projektov za pomoč najbolj ranljivim skupinam prebivalcev zaradi epidemije covid-19 in zmanjševanju njenih posledic. Zdaj, verjamem, da pri potrjevanju teh sklepov ne bo problem ne v opoziciji, ne v koaliciji, ker dejansko gre za pridobivanje informacij do katerih mislim, da smo upravičeni vsi. Toliko za enkrat z moje strani. Spoštovani minister, bi pa vas ob tej priložnosti res še enkrat prosil, da na vprašanje odgovorimo konkretno, da tudi izvemo na kakšen način je z vaše strani potekal sam razpis.

Hvala.

Najlepša hvala tudi predlagatelju za to uvodno predstavitev zahteve. Naj samo povem, da za interpelacijo ministra bo še čas, tako da boste lahko druge stvari še tam govorili, tukaj bi pa želela, da se res osredotočimo samo na tisto, kar je bistvo te razprave. Zdaj gospod Kovačič vi ste šli precej široko v tem vašem uvodnem nastopu, tako da verjetno boste pričakovali, da se na nekatere stvari v nadaljevanju tudi odgovori predvsem strani ministra za delo. Naj še to rečem, rekli ste, da se moramo res držati tega, da smo spoštljivi v razpravah, res je, jaz sem to rekla takoj na začetku in upam, da bo takšna razprava tudi v nadaljevanju. Vendar pa je pomembno tudi, da ne prejudiciramo v razpravah, torej v naprej nekih stvari in presojamo zadeve za katere nismo poslanci pristojni, ampak so za to pristojne neke druge institucije in kolikor vem ste dali tudi sklepe, povedali ste jih, jaz mislim, da koalicija s temi sklepi nima nobenih težav, tako da v tem delu lahko rečem, da so stvari takšne kot morajo biti. Sedaj pa dajem besedo ministru za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, gospodu Janez Ciglerju Kralju. Izvolite.

Janez Cigler Kralj

Hvala lepa, spoštovana gospa predsednica. Spoštovane, spoštovani, vabljeni in članice, člani Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide ter spoštovane vse poslanke in poslanci.

Hvala lepa za to priložnost, da še enkrat ponovno, mislim da že gotovo tretjič ali četrtič pojasnim nekatera dejstva glede dogajanja, glede razpisa za pomoč ranljivim skupinam, ki smo ga na Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti objavili v letu 2020 in zaključili v začetku tega leta. Naj poudarim, da je bil to prvi razpis te vrste. Torej prvič v zgodovini smo zaradi tega, ker smo seveda vsi skupaj priče zdravstveni krizi, ki je takoj že sledila psihosocialna kriza, katere se zavedamo na ministrstvu in gotovo vsi prisotni in vse državljanke in državljani, ker jo tudi čutimo, dejansko želeli hitro odzvati. Naše ministrstvo in Vlada Republike Slovenije se je hitro odzvala, odzivala, odzvala in se še odziva. Na eni strani preko številnih protikorona interventnih ukrepov za pomoč ranljivim, za pomoč državljankam, državljanom in gospodarstvu za ohranjanje delovnih mest, na drugi strani preko vseh svojih, torej vseh deležnikov, s katerimi Ministrstvo za delo sodeluje pri lajšanju socialnih, psihosocialnih ostalih stisk. Naj omenim tu samo številne dragocene nevladne organizacije s katerimi smo res od začetka, od prvega tedna našega nastopa mandata v stalnem stiku in v dobrem stiku in pa mrežo Centrov za socialno delo, ki imajo tudi preko svojih, svoje mreže stik s prebivalstvom in tudi preko svojih storitev, tudi kriznih centrov in ostalih pomagamo, se odzivamo na te stiske ljudi. Evropska komisija je dala možnost, da se sredstva in prejšnje finančne perspektive preusmerijo, sprostijo in se namenijo tudi za namen reševanja covid epidemije. Nikakor ne bi rad, da ta zahteva za nujno sejo izpade, ker nekaj takega sem skoraj razumel med vrsticami vsaj ali pa neposredno, da je to nepotrebno namenjanje evropskega denarja za reševanje psihosocialnih stisk v državi. Mislim, da se čisto vsi zavedamo, da je težko, da je ta corona epidemija postavila pred nas najprej čisto nove razmere na katere se je bilo treba hitro prilagoditi in odzivati in čisto nove stiske, lahko rečemo korona stiske. In ekipa Ministrstva za delo, ta ekipa je v tem okviru zagotovila dva milijona evrov evropskih sredstev, za katere je bil osnovni namen ministrstva in tega razpisa, da se ranljivim skupinam, ki jih je kriza epidemije najbolj prizadela, omogoči pomoč in to tam, kjer jo najbolj potrebujejo. Bil je razpis prve take vrste in pripravili smo ga v dobri veri in z namenom, da pomoč doseže čim bolj različne skupine in prepričan sem danes, ko pogledam izbor te razpisne komisije in 17 izbranih organizacij, da je ravno to skozi ta izbor 17-ih organizacij zagotovljeno.

Pa naprej k podrobnostim. Razpisno dokumentacijo so pripravile strokovne službe Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. In ker je v tem primeru šlo in gre za evropska sredstva, je ta priprava razpisa potekala tudi v koordinaciji s službo vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko. Formalno popolne ter pravočasno prispele vloge, ki so izpolnjevale vse pogoje za kandidiranje na javnem razpisu, je komisija ocenila po merilih za ocenjevanje vlog, ki so bila navedena v razpisni dokumentaciji, sicer dostopni tudi na spletnem portalu gov.si. Razpisna dokumentacija jasno določa pogoje in je še danes objavljena na isti omenjeni spletni strani. Ves čas je vse potekalo transparentno. Med prijavitelji, ki so formalno zadostili razpisnim pogojem, je komisija najvišje ocenila 17 od 135 prijavljenih organizacij, med katere je bilo razdeljenih skupaj slabih dva milijona evrov, natančneje milijon 911 tisoč 951, 66 evrov. Šest prijav je prišlo prepozno, 129 vlog je bilo formalno popolnih, od tega jih sedem ni izpolnjevalo pogojev. 122 vlog je doseglo minimalni kakovostni kriterij in so šle v ocenjevanje s strani komisije, pri čemer je bila vsaka vloga ocenjena s strani treh različnih ocenjevalcev. V sklopu razpisa so lahko prijavljene organizacije zaprosile za do največ 130 tisoč 200 evrov sredstev za sofinanciranje skupnih upravičenih stroškov projekta.

Vse organizacije, ki so bile na razpisu izbrane, 17 jih je bilo in jih bom kasneje imenoval, so prejele dodeljena sredstva v višini zaprošenih sredstev. Organizacije, ki so se prijavile na razpis so same določile višino sredstev, torej ovrednotile višino sredstev, ki jih potrebujejo za svoje programe, vsem 17 izbranim organizacijam pa je komisija razdelila v celoti zaprošena sredstva, kakršnokoli zniževanje bi bilo tudi v nasprotju z razpisnimi pogoji. Sam v nobeni obliki nisem ne sodeloval, ne vplival na postopek omenjenega razpisa. Ravno tako ne drži trditev, da sem sam sprejel odločitev o dodelitvi sredstev. Predlog prejemnikov sredstev je sprejela petčlanska komisija, 4. januarja 2021. Sklepe je podpisal državni sekretar, gospod Cveto Uršič po rednem pooblastilu, ki ga ima državni sekretar že od začetka našega mandata. Ker ste vprašali glede izobrazb, politolog in teolog. V javnem razpisu je določeno, da mora imeti koordinator projekta vsaj 6/2 stopnjo izobrazbe, pedagoške, psihološke, sociološke ali socialne smeri. V vprašanjih in odgovorih, ki jih je ministrstvo objavilo na spletni strani 15. julija 2020, torej še pred potekom roka za prijavo za razpis je zapisan odgovor na vprašanje potencialnega prijavitelja, ki je vprašal glede tega ali izobrazbi politolog in teolog spadata v ta nabor izobrazb in razpisna komisija oziroma pristojni strokovni delavci, javni uradniki, javni uslužbenci so odgovorili na to vprašanje, julija 2020, pred potekom roka za prijavo na razpis.

Glede vodenja razpisne komisije. Spoštovani predlagatelji, sam ocenjujem kot minister in sicer kot človek, da se dela neznanska in nepopravljiva škoda, ko se ljudi, ki se dajo na razpolago za odločanje, za zelo odgovorno odločanje v takih razpisnih komisijah izpostavlja poimensko in se išče njihove osebne povezave ali pa njihovo osebno aktivnost, s tem se izpostavlja širši javnosti tudi njihove družine, njihove svojce in se jih tudi osebno prizadene. Menim, da bomo vsi, cela Slovenija imeli težavo v prihodnosti, ker bomo težko dobili javne uslužbence, ki bi se dali na razpolago za odločanje o namenitvi sredstev oziroma razdelitvi sredstev na različnih razpisih kjer so potrebne komisije. Sam menim, da imamo v Sloveniji inštitucije, potentne inštitucije, ki so pristojne za to, da v kolikor je karkoli narobe zadevo pregledajo in podajo svoje mnenje. In menim, da mi tukaj ali pa da Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide v Državnem zboru ni pristojen kot te inštitucije za izdajanje mnenje ali je nekaj v skladu z zakonodajo ali ne. Ponavljam, velika škoda se dela tem ljudem, ki se jih poimensko izpostavlja in diskreditira in se s tem dela škoda naprej, možnosti, da bomo lahko dobili kompetentne ljudi, ki bodo pripravljeni v razpisnih komisijah se izpostaviti, če bodo morali vsakič prevzeti, računati s tveganjem, da se jih tako izpostavlja in operira z njihovimi imeni.

Predsednica komisija ima 14-letne izkušnje na področju vodenja, priprav in izvajanja evropskih projektov, ključno s področja sociale in trajnostnega razvoja za poslovanje ranljivih skupin, zaposlovanja Romov, ter usposabljanjem za delo oseb s težavami v duševnem zdravju in vključevanjem ranljivih na trg dela, kar vključuje svetovanje za mlade, svetovanje za ženske in druge. To je ključni kriterij, da je gospa imenovana za članico in predsednico komisije. Vprašam vas ali lahko minister dela na osnovi česarkoli drugega kot kompetenc in sposobnosti javnega uslužbenca za delo, ki mu je naloženo. Ali lahko? Ali bi vi odločali drugače? Ali lahko minister dela mimo tega, da upošteva takšne izkušnje? Glede tretje članice, ki ste jo izpostavili je res nekorektno, ker je bila gospa zaposlena na ministrstvu za delo že preden sem jaz prišel tja in mislim da tu se dela še večja škoda tem ljudem, ker praktično vsaj javni uslužbenec, ki kogarkoli pozna ali je šel s kom na kavo je zdaj kaj, očrnjen, nekompetenten in nima možnosti presunkcije, da dela dobro, v skladu z najvišjimi etičnimi normami, ki jih vsaj javni uslužbenec mora zasledovati ne glede na to ali je zaposlen v kabinetu ali je zaposlen v administraciji ministrstva, pa ne samo za delo, vseh ostalih ministrstev.

In ker ste nas povezali preko prostovoljnega dela, spoštovani gospod Kovačič, sami ste navedli, da ste tudi bili prostovoljec. Mene ste izpostavili samo kot prostovoljca v Zavodu Iskreni, bil sem tudi prostovoljec pri skavtih. Tudi v številnih pevskih zborih, verjetno še kje. Gospa, ki ste jo omenjali je bila istočasno skavtinja kot jaz, zdaj to pomeni da nihče, ki je bil skavt ne more biti minister za delo. Če bi jaz bil prostovoljec ali pa greva drugače, sem krvodajalec ali to pomeni da Rdeči križ ne sme dobiti sredstev na razpisih Ministrstva za delo ali pa če je minister za zdravje krvodajalec. In ne pristajam na način, ko se nekoga da na tnalo, očitno z željo, da se ga diskreditira in potem reče, no saj s tem ni nič narobe. Kaj je zdaj? Ali je narobe ali ni narobe? Če ni narobe, zakaj izpostavljamo? Če je narobe prijavite, imamo institucije, ki o tem odločajo in so tudi tu prisotne. Vsa dokumentacija od razpisa je bila zaprošena s strani KNJF in bo danes do 15. ure posredovana. Tudi KPK je zaprosila za dokumentacijo in pripravljamo, pazite, tukaj gre za dokumentacijo nekaj tisoč strani, nekaj tisoč strani in to pripravljamo in bomo dostavili. Rok imamo do torka prihodnji teden. Izjava CNVOS-a. Center nevladnih organizacij Slovenije, dne 21. januarja.

Gospod Kovačič je izpostavil en del izjave in se vsi strinjamo z njim. Nikoli nismo govorili proti tej izjavi. Ampak pazite, v enem delu izjave piše, citiram: »Da samo dejstvo, da je resorni minister nekoč bil soustanovitelj zavoda, zakonsko ne predstavlja ovire, da zavod ne bi smel prejeti dotacije ministrstva. Nezakonito bi bilo, če bi minister ali njegov družinski član še vedno bil med ustanovitelji.« Konec citata, za enkrat ga bom nadaljeval. Zakaj je to pomembno? Očita se mi, da sem tri dni pred hiringom izstopil iz ustanoviteljstva, da ne govorim, da se je govorilo iz lastništva. Zavodi nimajo lastništva, to je neprofitna organizacija. Vstopil sem pred dvema letoma, ker sem prevzel malo večjo odgovornost za neprofitni zavod, ki opravlja zelo koristne preventivne in kurativne programe v tej družbi in izstopil tri dni pred hiringom. Kaj bi šele bilo, če ne bi izstopil? Saj zato sem izstopil. Nadaljujem citat: »V teh primerih namreč dotacije prepoveduje Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije. Ureditev, ki bi doktrinarno prepovedovala dotacije tudi v primerih nekdanje povezanosti med funkcionarji in nevladnimi organizacijami glede na majhnost Slovenije in tudi sicer enostavno ne bi bila smiselna. Civilno družbeno angažiranje je med ljudmi smiselno spodbujati, medtem kot bi ga takšna prepoved zavirala, prav tako pa bi ovirala poklicno prehajanje med različnimi družbenimi sektorji, kar bi samo siromašilo vse tri sektorje, javno upravo, gospodarstvo in nevladne organizacije.« Konec citata. Ma mislim, da ni treba nobenega komentarja k temu. Pozivam vse spoštovane članice, člane, ostali poslanke, poslanci, da obrnemo našo usmeritev v to, da mlade spodbujamo da so aktivni v čim več nevladnih organizacijah. Poglejte kakšen čas je. Mi živimo v času krize, s katero se prvič cel svet srečuje in Slovenija. In mi tu dajemo na tnalo ljudi, ki imajo zdaj odgovorne funkcije v državi, zato ker so bili nekoč ali pa so še prostovoljci v nevladnih organizacijah. Ne morem verjeti. Tega preprosto ne morem verjeti.

Cepljenje. Poglejte. Verjetno ste tudi sami člani kakšnih nevladnih organizacij ali pa drugih društev neformalnih, formalnih skupin ljudi. O veliko temah ali pa o veliko zadevah iz našega življenja, družbenega, ne glede na to od kod imate verjetno in imamo lahko v teh društvih ali pa zavodih ali pa kjerkoli podobna stališča, enaka stališča, zato se tudi združujemo v te zavode. Mislim pa da glede nato, da smo svobodna družba in svoboda je res tudi ena od mojih osebnih ključnih vrednot in tudi vrednot krščanske demokracije, imamo pa tudi, dopuščamo različna mnenja o nekaterih drugih zadevah in mislim, da je to nekaj najbolj normalnega. Sam se že nekajkrat ponovil, še enkrat ponovim, mislim da bo tudi v zapisniku in bo potem, upam jasno, da podpiram cepljenje proti boleznim, vsi štirje najini otroci so cepljeni po programu. Prepričan sem, da je cepljenje tudi edini način za čim hitrejši izhod iz epidemije covid-19 in tudi sam se bom, ko bo moja starostna skupina prišla na vrsto, cepil, torej ko bo to mogoče.

Glede ostalih očitkov. Povedal sem že, da je moje stališče, da v človekovem življenju ni nič vredno več, kot je vredno življenje samo. Vsak človek je v vseh obdobjih svojega življenja edinstven in nedotakljiv. Pri tem, pri svojem delu pa spoštujem ustavni red, ustavni konsenz in zakonski red v Republiki Sloveniji in svoje vrednote zagovarjam v tem okviru. Povejte mi ali je s tem kaj narobe? Pa še, ker so se navajali nekateri članki iz portala. Tudi sam sem jih nekaj napisal. Enemu je bilo naslov Pet stvari, ki jih lahko očetje počnemo z otroki. Bo nasilja v družinah z novim zakonom manj? Z majhnimi otroki v hribe. Popoln oče? Lahko vidite, da sem se fokusiral v teh člankih predvsem na vlogo očeta, moža, da sem o tem razmišljal, reflektiral svojo vlogo in pa seveda na nek način to dal tudi v razmislek, kot predlog za osebno rast in bi rekel kot neko možnost dodane vrednosti v odnosih, kar se mi zdi, da v Sloveniji še manjka, to bi mogli podkrepiti, ne pa demonizirati. Pa še glede tega stališča, čeprav mislim, da je Zavod Iskreni sam tudi javno objavil, da nima uradnega stališča glede cepljenja, da pa so dali številne članke preko svojih medijev, tudi v podporo cepljenju, predvsem pri covid epidemiji.

Mislim, da je to treba tudi omeniti. Ampak poglejte, spet svoboda mišljenja. Poglejte kakšno nasprotovanje se je iz nekaterih krogov, ne bi rekel moje provinence pojavilo ob predlogu hitrega testiranja. Nekateri nasprotujejo hitremu testiranju, ki mislim da se ne more primerjati s cepljenjem v tem smislu, če gledamo kako je kateri postopek invaziven ali kaj podobnega. Torej mislim, da je svoboda mišljenja tu en temelj za naše sobivanje. Ker sem obljubil, da bom imenoval vseh 17 organizacij prejemnikov sredstev, zdaj ob koncu svojega izvajanja še to navedem. Študijsko raziskovalni center za družino, Zveza prijateljev mladine Ljubljana Moste-Polje, Inštitut za preučevanje enakosti spolov Maribor, Društvo SOS telefon za ženske in otroke žrtve nasilja, Zavod Iskreni Zavod za kulturo življenja, Inštitut Antona Trstenjaka za gerontologijo in medgeneracijsko sožitje, Nadškofijska Karitas Maribor, Zavod Karitas Samarijan, Zavod za socialno varstveno preventivno, vzgojno-izobraževalno in zdravstveno delo, Slovenska filantropija združenje za promocijo prostovoljstva, Škofijska Karitas Celje, Društvo za razvoj človeških virov in socialni programov Novus, Rdeči križ Slovenije, območno združenje Ljubljana, Rdeči križ Slovenije območno združenje Novo mesto, Ozara Slovenija Nacionalno združenje za kakovost življenja, Društvo za pomoč in samopomoč brezdomcev Kralji ulice, Slovenska Karitas, Spominčica, Alzheimer Slovenija, Slovensko združenje za pomoč pri demenci.

Namen razpisa je bil čim širšemu krogu ljudi iz vrst ranljivih skupin, prizadetih zaradi epidemije covid, pomagati, nositi te stiske, jih razreševati, se z njimi spopadati, spoprijeti. Ponovno poudarim, da sem kot minister, ko pogledam seznam teh 17-ih izbranih zadovoljen z izborom razpisne komisije in nimam niti enega razloga, da bi dvomil v njihovo delo, zato ker je namen očitno dosežen. Želimo pomagati čim širšemu spektru, stiske ljudi niso ne leve, ne desne, ne rdeče, ne črne, ampak jih imamo vsi, vsi se soočamo z njimi in namen razpisa je pomagati čim širšemu krogu ljudi. Nekdo bo šel po pomoč na Inštitut za preučevanje enakosti spolov Maribor, drugi bo šel na Rdeči križ, tretji na Zvezo prijateljev mladine Ljubljana Moste-Polje, četrti bo šel na zakonsko in družinsko terapijo, na Zavod Iskreni. Pa še nekaj. Za ta evropska sredstva bodo morale te nevladne organizacije temeljito oddelati svoje delo in vsi vemo, da je nadzor nad porabo sredstev Evropske unije izjemno velik oziroma oster. In prav je tako. In v kolikor kdorkoli od teh izbranih ne bo izpolnjeval vseh elementov, ki so zahtevani, bodo nadzorniki gotovo na eni od stopenj to ugotovili in tudi primerno ukrepali, v to verjamem. Spoštovane, spoštovani. Kot sem v začetku povedal, smo v času hudih stisk in Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je tisto, ki se s temi stiskami pravzaprav najbolj neposredno in tudi preko vseh partnerskih nevladnih organizacij posredno ukvarja s temi stiskami, od prvega dne našega mandata, do sedaj, vsakodnevno in to vam lahko tudi te organizacije in številni drugi potrdijo. Verjamem v naše delo, v naše prioritete in verjamem tudi v uspeh teh 17 organizacij, ki so bile izbrane na tem razpisu, upam da bomo čim več stisk s tem pokrili, seveda pa se s tem nismo ustavili, ampak iščemo naprej poti, kako ljudem pomagati, lajšati te stiske in čim bolje, čim kvalitetno zaživeti tudi po korona epidemiji. Spoštovana predsednica, hvala lepa.

Najlepša hvala tudi vam za ta obsežen uvod, ampak mislim da je bilo prav, da se je na nekatere stvari odgovorilo. Sedaj pa preden dam besedo predstavniku oziroma predsedniku komisije za preprečevanje korupcije, doktorju Robertu Šumiju, naj povem da gospoda Vojka Starovića nadomešča gospod Andrej Rajh, ki ga lepo pozdravljam. Sedaj pa dajem besedo predsedniku komisije za preprečevanje korupcije, kolikor mi je pa znano, naj bi dokumentacijo posredovali, kot je minister povedal nekje do torka. Ne vem koliko lahko sploh govorite o tem. Izvolite.

Robert Šumi

Hvala za besedo, spoštovana predsednica, spoštovani in spoštovane.

Kot že navedeno povem lahko zelo malo, nekaj tudi načelno. Na podlagi poročanja v medijih smo potem takoj zatem uvedli na komisiji predhodni preizkus v katerem bomo preučili dokumentacijo za katero smo zaprosili in v bistvu jo potem, ko jo pridobimo seveda bomo tudi pregledali, ravno tako če bo potrebno bomo izvedli še kakršnekoli drugačne dokaze. Zagotovo bomo preverili oboje, ker se je danes omenjalo tako glede omejitev poslovanja, kot tudi v bistvu glede nezdružljivosti funkcij in tudi v nadaljevanju potem zavzeli stališče, se do tega opredelili in zdaj kakšna je naša odločitev pa seveda jaz niti ne morem vnaprej opredeljevati niti samega postopka zaradi v bistvu interesa samih naših aktivnosti ne morem komentirati. Lahko pa rečem, da je tukaj pravzaprav govor nekako ves čas o integriteti funkcije oziroma o integriteti vodij, ki pravzaprav odločajo o tem kdo bo sodeloval v samih komisijah, tudi nenazadnje potem integriteta vseh njih članov teh komisij, ki pravzaprav morajo ravnati odgovorno, ne samo z vidika funkcije ki jo imajo, tudi s premoženjem, za katerega pravzaprav država mora poskrbeti, da je v duhu javnega interesa razdeljeno. In pa tudi seveda je to tudi edino družbeno odgovorno in zdaj ko je ravnanje skladno z visoko stopnjo integritete, takrat pravzaprav odpadejo vsa korupcijska tveganja in tista korupcijska tveganja še ne pomenijo da je prišlo do korupcije in tukaj je ta razlika, ko v bistvu govorimo mi danes o tveganjih, o tem da je nekaj mogoče ne najboljše izpeljano, to še ne pomeni, da je že narobe narejeno, se pravi da že v bistvu v nasprotju s tem, kar je dolžnostno ravnanje po predpisih, po zakonih, kjer je v bistvu izključno tisto kar je v zakonu prepovedano je tudi nenazadnje lahko kaznivo. Medtem kontegriteta pa določa pa pričakovano ravnanje, je pa bistveno višji standard in se pričakuje od vseh nosilcev javnih funkcij in pa seveda tudi vseh ostalih javnih uslužbencev in tudi člani kabineta, ministrstvo, javni uslužbenci. Tako da na tej točki zgolj samo toliko, več pa potem v prihodnje.

Najlepša hvala tudi vam.

Seveda jasno je treba ločiti med tem, kaj so korupcijska tveganja, kaj so pa korupcijska kazniva dejanja. Tako, da to je dejstvo. Zdaj pa preden dam besedo, mislim da se je predlagatelj prijavil, preden pa potem odprem razpravo poslank in poslancev, naj povem da bom razpravo vodila tako, da bodo vsi, ki se boste prijavili k razpravi, torej poslanke in poslanci dobili besedo. Vmes med razpravo lahko besedo dobi vedno predlagatelj in pa vedno tudi Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, ostali vabljeni v tem primeru lahko dobijo besedo samo še ob koncu razprave, v kolikor bi želeli še kaj dodati k sami razpravi. Zdaj pa dajem besedo najprej predlagatelju, potem pa imam že kar lepo vrsto ljudi, ki so prijavljeni oziroma poslancev in poslank, ki so prijavljeni k razpravi. Izvolite, gospod Kovačič, kot predlagatelj.

Hvala.

Zdaj na začetku moram povedati, da smo zelo veseli v Listi Marjana Šarca, da je teh dveh milijonov namenjenih za pomoč reševanju krize, ki jo je povzročil covid-19. Tudi hiter odziv je zelo pomemben, ampak biti samo hiter in neučinkovit je bolj tako, a ne, saj tudi PKP-jih poslušamo vse hitro, vse hitro, potem pa vidimo koliko je potem porabljeno v resnici tega denarja. In tukaj moram res povedati, da nas veseli, če smo se minister narobe razumeli, da vam je uspelo skupaj z Ministrstvom za kohezijo doseči to vrednost dveh milijonov, še veliko bolj pa bi bili veseli, če se danes ne bi rabili pogovarjati, dogovarjati o tem in bi vi, kot minister zagotovili neko integriteto te komisije in se o njih ne bi pogovarjali. Zdaj izpostavljanje teh ljudi, ki ste nam ga očitali je smešno. Smešno zato, ker so to politične funkcije vsakogar, ki ga imenuješ v kabinet, na zaupanje, ga imenuješ politično. In človek, ki se za to odloči, gre delati z vedenjem, da je ena izmed možnosti, da bo tudi nekje izpostavljen, nekje zapisan. Če pa bi res hoteli zagotoviti integriteto, vi ste danes povedali, ja, predsednica komisije ima, mislim da 14 let dela, super, mogoče je najbolj sposobna, strokovno na samem ministrstvu, vendar se pa spoštovani minister sprašujem ali ste vi kot minister zagotovili nepristranskost in integriteto te komisije, ki je o tem odločala. Ste jo? Po mojem ne. Glede na to, da je pet članov, dva sta iz vašega kabineta, obenem pa nam ne poveste kateri trije so ocenjevali posamezne vloge. Kateri trije so ocenjevali Zavod Iskreni?

Zdaj tudi primerjava glede zavoda ustanoviteljstva krvodajalske akcije je pač tako, tako. Zdaj logično da smo prostovoljci, lahko si prostovoljec nikjer, lahko si na desetih področjih, lahko si nikjer, ampak vi zdaj mešate prostovoljstvo in neko ustanoviteljstvo. Zdaj primerjava pa z krvodajalsko akcijo, da vi greste na krvodajalsko akcijo, pa potem ne vem kaj ste rekli Rdeči križ ne sme nikjer sodelovati, vam bom jaz dal na kakšen način je to. To je tako, da vi ustanovite krvodajalsko firmo, kot imajo v nekih državah, kjer zasebniki jemljejo kri, se pravi imate krvodajalsko firmo, jemljete kri, potem pa se prijavite s to krvodajalsko firmo na to vaše podjetje, na Ministrstvo, ne vem za zdravje, kjer ste vi minister. To je primerjava, ne pa neko primerjavo, kjer ste vi dali kri, zraven tega, da lahko kri daruješ tako Rdečemu križu, ki to organizira, kot raznim centrom. Skratka, še enkrat vas sprašujem minister. Ali se vam zdi higienično, na kakšen način ste imenovali to komisijo in ali menite, da ste zagotovili integriteto tej komisiji. Na to mi niste odgovorili. Tudi ne kdo je ocenjeval Zavod Iskreni in še eno vprašanje sem vam zastavil, ali bi Zavod Iskreni dobil razpis, če vodja razpisa, koordinator ne bi mogel biti teolog. Zdaj ste v svojem odgovoru ste nam dali še eno vprašanje. Katero društvo je to vprašalo na ministrstvu, ali je teolog lahko vodja razpisa? In kdaj ste se vi potem izločili iz tega? Tudi glede tega, ko ste rekli teh osem tisoč strani KNJF-ju je tako, tako. Veste kaj smo zahtevali na tem odboru in o čem vas sprašujemo.

Še enkrat. Žal mi je, da moramo kogarkoli izpostavljati, moramo pa vedeti, da je član nekega kabineta, vodja kabineta, je pač politična funkcija in verjamem, da imate na ministrstvu, glede na to da imate 300 zaposlenih, veliko ljudi, ki bi jih lahko dali v to komisijo in so tudi v preteklosti sodelovali v komisijah in se danes ne bi pogovarjali o nobeni Mateji, Mihu ali Sabini, ker ne bi bili z nikomer povezani. Vi pa ste politične osebe imenovali v nepolitični organ, kajti komisija, ki izbira prijavitelje je strokovna komisija, vi pa ste v to komisijo imenovali politike, ki so zaposleni na zaupanje.

Skratka še enkrat vas minister prosim ali bi Zavod Iskreni dobil sredstva, če teolog ne bi mogel biti vodja koordinator razpisa in kateri zavod je dal povpraševanje ali je teolog lahko vodja posameznega razpisa še enkrat pa vsem prostovoljcem izrekam pohvalo, tudi vam, vendar ne mešati prostovoljstva z nekom, ki je solastnik nekega podjetja, nekega zavoda. Tako da bi vseeno prosil spoštovani gospod minister, preden dobijo besedo poslanci ali je možno da mi odgovorite na ta konkretna vprašanja. In še nekaj. Seveda živimo v demokratični družbi. Vsakdo lahko reče kaj želi, mogoče smo celo preveč daleč prišli, da ne pazimo na besede in s tem povzročamo nemir in ogrožamo drug drugega velikokrat. Je pa problem, kot sem že rekel, da denar dobi nekdo, ki deluje kontra nekim nacionalnim interesom, na primer glede cepljenja, skratka Evropa je jasna, Slovenija je jasna in sprašujemo se ali je bilo res tu vse tako kot bi moralo biti. Prosim za odgovore, spoštovani minister.