Spoštovani, vsem lep pozdrav! Začenjam 32. nujno sejo Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo.
Opravičeno odsotnih danes ni. Na seji pa sodelujejo: poslanec Miha Kordiš, ki nadomešča poslanko Natašo Sukič, poslanec Leon Merjasec, ki nadomešča poslanko Anjo Bah Žibert, in Matjaž Nemec, ki nadomešča poslanca Predraga Bakovića.
Ker v poslovniškem roku nisem prejel predlogov za spremembo dnevnega reda, je ta določen, kot je bil predlagan s sklicem seje odbora.
Prehajamo na… / oglašanje v ozadju/ Postopkovno, prosim, izvolite.
Lep pozdrav vsem skupaj!
Takoj na začetku bi, predsednik, opozoril, glede na to, da ste izjavili, da na dnevni red ni bilo v roku nobenih pripomb. To seveda ne drži. Kot veste, smo 10. 11. 2020 na podlagi takojšnjega vašega sklica te seje zahtevali od vas in vas tudi pisno obvestili, da nam posredujete na podlagi sklicane seje tudi pisno poročilo oziroma podlago, na podlagi katere bomo razpravljali, kajti v samem sklicu piše, da bodo neka ustna poročila. Ker gre za tako zelo pomembno problematiko, o kateri bomo danes razpravljali, na obravnavo katere ste povabili celo tri različne organe, tako v.d. direktorja Policije kot direktorja Slovenske obveščevalne agencije ter gospoda Hojsa, verjamem, da nobeden od teh treh organov med seboj ne komunicira po ustnem izročilu, ampak obstajajo za to neke pisne in dokumentirane izjave in poročila. In temu primerno, če ste se odločili, da bomo razpravljali danes o tej tematiki, najmanj kar je, pričakujemo, da bomo poslanke in poslanci dobili določena pisna gradiva - na to smo vas tudi opozorili v dopisu -, če želimo, da je razprava resna, konkretna in tudi poglobljena, ne samo tako, kot ste si mogoče predstavljali, da bodo danes trije organi nam nekaj poročali in potem bomo v dveh urah, glede na to, da
12.05 – (TB)
(nadaljevanje) ste samo 2 uri določil za razpravo današnje seje, da bomo potem zadevo zaključil in končal.
To seveda temu tako ne gre in zato vas sprašujem, predsednik, iz postopkovnega vidika, kje je pisno poročilo, ki je običajno vedno tudi parlamentarna praksa, da jo spremljajoči dokumenti spremljajo določeno obravnavo, določene problematike, še posebej, kadar gre za gradivo, ki naj bi ga pripravil državni organi in kar je še bolj pomembno, to sejo ste sklical vi in zato seveda nimamo niti uradnega predlagatelja te seje, čeprav ste na nek način tudi verjetno vedeli, da imamo pripravljeno zahtevo za sklic izredne seje na to problematiko. Zato prosim za pojasnila, glede tega dopisa, ki ste ga dobil in do danes nismo dobil nobenega odgovora z vaše strani.
Hvala za besedo predsedujoči.
En teden nazaj je ulice Ljubljane policija zalila s solzivcem, ljudi brcala, pretepala, streljala z gumijastimi naboji, potem pa smo poslanci v Državnem zboru poklicani na sejo, na prav to temo, za katero ni predloženega absolutno nikakršnega gradiva. Zelo dvomim, da je policija aktivno provocirala in spodbujala v resnici četrtkove izgrede z ustnimi navodili, zagotovo za ravnanje in obnašanje policije obstajajo, takšne, drugačne pisne podlage in najmanj, kar lahko za to sejo odbora v Državnem zboru pričakujemo je, da ne bomo razpravljali na podlagi takšnih in drugačnih 'rekla, kazala', ampak, bomo sejo osredinili okrog pisnega poročila in pisnega gradiva.
Hvala lepa, spoštovani predsednik.
Jaz bi dodal mogoče še en svoj pogled na predvsem zelo zahtevno vsebino, ki čaka ta odbor v nadaljevanju, zato bi vas prosil, da razmislite v nadaljevanju, glede na to, da je seja omejena na slabi 2 uri zdaj že, da s svojimi strokovnimi službami še danes nam predstavitev dodaten termin, torej ali jutri ali v ponedeljek, za nadaljevanje seje in omogočite tudi zaprtje seje, kajti poslanke in poslanci se morajo soočiti z vsemi pisnimi dokumenti, kajti v teh službah drugače ne gre, ki prav gotovo imajo določeno stopnjo, zato, da se seznanimo praktično o vseh postopkih, ki jih je vodila tako SOVA, kot seveda Ministrstvo za notranje zadeve in Generalna policijska uprava, ter mogoče še kateri drugi organ.
Torej spoštovani predsednik, da skrajšam, glede na čas, ki je omejen, vas prosim, da še tekom današnje seje nam predlagate nek termin, kajti predvidevamo, da je vsebina izjemnega pomena, ki je zaradi tega, nujno dolžna ji zagotoviti več časa za razpravo.
Hvala lepa.
Hvala.
Najprej naj vas še seznanim, da poslanka Maša Kociper nadomešča poslanca Franca Kramarja.
Zdaj, kar se tiče sklica seje. Z veseljem bom dal obširen uvod v to sejo, tako kot se očitno želi, tako da boste razumel, kaj se od seje pričakuje. Nato pričakujem poročila vseh pristojnih, ki smo jih povabil in so se tudi odzval vabilu in na tej osnovi bomo lahko eventualno tudi sprejel kakšen sklep – jaz vsaj enega nameravam sprejet, mislim, predlagat, že na začetku.
Kar se tiče zapiranja seje, zaenkrat ni nobenega razloga, da bi sejo zaprli za javnost. Če bo kateri od poročevalcev želel predstavit dokumente ali podatke, za katere ve, da so označeni s stopnjo zaupnosti, potem bo na to posebej opozoril in bomo za tisti čas zaprli sejo, vse ostalo pa, tako kot je bilo samo dogajanje, jaz verjamem, da bi komu pasal, da se kaj skrije, ampak, bo kar javno. Zaradi tega, ker je bilo dovolj ugibanja, kaj se je dogajalo in seveda potem tudi različnih interpretacij tega dogajanja, zgodba pa je taka, da se res ne bi smela nikoli zgodit.
12.10 - (NB)
(Nadaljevanje): Če gremo na dejstva. 5. 11. 2020, so bile organizirane nasilne demonstracije. To ni šlo za proteste, kot se popolnoma napačno in lažno imenujejo, ampak so bile to namerno, nasilno organizirane demonstracije, ki so se kot take že ves čar organizirale. Javna skrivnost je bila, da ljudje sprašujejo kje dobijo eksplozivna sredstva, javna skrivnost je bila, da so grozili po internetu, napovedovali celo strelno orožje in podobno. To je bilo vse javno. Zdaj, kako je lahko do tega prišlo in tukaj od naših poročevalcev pričakujem, da se tudi v uvodu dotaknejo te teme. Vemo, da so tedne in mesece trajali kobajagi protesti po Ljubljani, ki so jih razpihovale določene politične stranke katerih posamezniki, nekateri ste tudi tukaj, ste se veselo slikali z njimi. In potem, ko je bilo jasno, da bo tokrat zadeva res eksplodirala, so se vsi sprenevedavo umaknili in izjavili, da s tem nimajo nič. Celo tisti, ki so do zadnjega dneva vabili nate demonstracije kot organizatorji, so se potem iznenada zadnji hip od tega distancirali. To je zelo podobno dogajanje v ZDA, zato sem tudi nekje že rekel, da imam občutek, da je že malo dogajanja v ZDA pljusknilo k nam kjer levičarski skrajneži Antifa in BLM, njihov proti versko rasistični derivat, norijo po ulicah in se zraven približno tako potem distancirajo od tistih, ki v resnici iz ozadja vodijo celo zgodbo. Zato bi prosil, da se tudi tukaj da oceno s strani današnjih gostov.
Drugo kar bi bilo o tem treba reči je vprašanje medijev, ki so s svojim ravnanjem tedne in mesece podpihovali te kobajagi proteste, beri nemir, ki so potem prerasli v nasilje in potem šli na distanco do tega. Ampak ob tej distanci so začeli propagirati posamezne ljudi, ki imajo dokazano nesporno kriminalno preteklost kot neke heroje, kar je popolnoma isto kot dogajanje v ZDA, kjer se je kot heroje ponujalo ljudi, ki so preprodajali drogo ali pa bili posiljevalci in še podobno, in so celo športniki temu nasedli, da za take ljudi potem poklekajo in podobno. In potem se je situacija taka kot je bila, v Portlandu pa še kje, je prišlo do nasilja, mnogo hujšega kot v Ljubljani. Tukaj moram reči, da je bila reakcija policije izjemno dobra, profesionalna in predlagam tudi, da se tak sklep na koncu sprejme, da je bila reakcija policije ustrezna, profesionalna, odloča in mislim, da zasluži vso pohvalo policija za tokratno aktivnost, kajti kam pripeljejo te zgodbe, smo videli v ZDA. Tam je bil petletni otrok ustreljen v glavo s strani enega od aktivistov BLM, ženska, mati treh otrok, zverinsko ubita zaradi tega, ker ni rekla, da »black wifes matter«, ampak je rekla »all lives matter«, vsa življenja so važna, kar je edino normalno. Skratka, ko zadeve uidejo iz nekega okvira, takrat grdo vsi tisti, ki so to zadevo kurili, na distanco in to je nedopustno. Tisti, ki so zadeve kurili in pripeljali do te točke, so odgovorni, morajo biti odgovorni, politično, kazensko, kakorkoli, skladno z veljavno zakonodajo. Zaradi tega pričakujem tudi poročilo kaj so ugotovili glede organizatorjev, kdo je podpihoval te zgodbe, kdo je za to odgovoren in kdo so bili udeleženci, koliko jih je že identificiranih, kakšni so postopki, na kateri fazi so in seveda, če je kje že bila izrečena kazen oziroma, če so določene odločbe že pravnomočne, kakšna je, koliko jih je in skratka, kakšna je situacija.
Nadaljnjo je treba narediti oceno varnostne situacije. Kaj lahko še pričakujemo na osnovi vsega tega? Tudi to mora biti tema današnje seje na koncu katere, upam, da bomo lahko soglasno ugotovili, da smo se z zadevo dobro seznanili iz prve roke, ne presejano preko tistih medijev, ki so zadevo pomagali zakuriti in zaradi tega seveda tudi ni potrebnih nobenih pisnih poročil v naprej.
12.15 (VI)
(nadaljevanje) Potrebna so dejstva, ki morajo biti predstavljena danes, zato da se neha z ugibanji in zato, da se neha z lažnim prikazovanjem dogodkov, ki so bili. To niso bili nikakršni protesti. Ljudje so prišli z namenom izvajati grobo nasilje, prišli so z namenom izvajati nasilje zoper policijo. To se pravi, proti državi Sloveniji. S seboj so prinesli zato ustrezno opremo, vključno z granitnimi kockami in drugimi nevarnimi predmeti. In to nasilje je bilo planirano vnaprej, ker so to že prinesli s seboj. To je seveda popolnoma nedopustno. In zaradi tega je treba vedeti, da tisti, ki so to počeli in tisti, ki so to organizirali in tisti, ki so to kakorkoli aktivno podpirali so očitno storili kaznivo dejanje in morajo za to odgovarjati. In tudi o tem pričakujem danes ustrezno poročilo. S tem, da ne bom predolg, bi tale uvodni del končal. Jaz upam, da sem odgovoril na vse kar ste želeli vedeti, če ne bom še dodal, boste povedali. Postopkovno, pa bom še dodal, z veseljem. Kot rečeno pa že na začetku predlagam sklep, s katerim ugotovimo, da je bilo ravnanje policije na tokratnih protestih ustrezno, profesionalno in zelo učinkovito in pravilno ter zakonito. In moram reči, da je bilo tokrat prvič, da sem bil res vesel ustreznega ravnanja in organiziranosti slovenske policije, ker je preprečila hujše posledice. Žal vseh ni mogla, glede na število in na prejšnje organiziranje nasilnežev, ki so prišli izvajati grobo nasilje. Če si jih želi kdo braniti, seveda, s tem tudi sam predstavi sebe. Jaz sem tega tudi zelo vesel. Naj se enkrat vidi v Sloveniji kdo je kdo. Mislim pa, da bo ta razprava zelo pestra in da bo tudi zelo jasno pokazala ta dejstva.
Tisti, ki še želite proceduralno, kot ste rekli, imate besedo, potem pa bom dal besedo ministru in vabljenim gostom.
Prvi se je javil, mislim da, Matjaž Nemec, potem pa tudi gospod Kordiš, če se ne motim.
Hvala lepa, spoštovani predsednik. Strinjam se z vami in z vašo oceno, da so takšna ravnanja posameznikov nedopustna in v enem delu bi se celo z vami strinjal, da je policija dobro opravila svoje delo, kar za ministra Hojsa z jurišnimi puškami in specialnimi enotami, ki je dejansko dreznil v same proteste ne moremo reči. Strinjam se z vami, kajti tudi v svojstvu predsednika KNOVS smo marsikaj vedeli pred samimi protesti. In moje vprašanje za javnost je, kdo je vse vedel, kdo je vse dopustil in kdo ni naredil nič zato, da se tovrstne proteste onemogoči? Še več, ali jih je mogoče kdo spodbujal, glede na to, da se je vse vedelo vnaprej. In verjajem, da bodo pristojni lahko na to vprašanje odgovorili. Zato predlagam v razmislek, da se pri določenih podatkih mogoče vzdržimo javnosti in sejo zapremo v nadaljevanju. Spoštovani predsednik, da ne bom zlorabil svojega proceduralnega, moje postopkovno vprašanje pa je, kakšna vloga in kaj je to, kar ste vi danes nam predstavili? Ali je to mnenje predlagatelja? Ali je to bilo poročilo? Ali je to mnenje posameznika iz vrst SDS? Kajti, zelo pomembno je v kakšnem svojstvu govorite. Kajti, nobenih dokumentov danes na seji, kot vaši soposlanke in poslance na mizo nismo dobili. Torej, vaše izvajanje je bilo torej, kaj? Hvala za odgovor.
Dal sem pojasnilo predsednika komisije, kot sem rekel, če bo potrebno ga lahko še dopolnim. Veste, da kot predsednik komisije imam po Poslovniku pravico sklicati sejo tudi brez, da bi predložil ustrezno gradivo in gremo pač kot osrednjo točko na poročanje. In to je smisel današnje seje, da se ene stvari zelo jasno pove.
Kar se pa tiče, ko ste se spet dotaknil organizatorjev in vseh, ki so v preteklosti to podpihovali, jaz mislim, da so lepo ohranjene slike iz preteklih tako imenovanih protestov, kdo jih je podžigal, kdo se je tam slikal in potem je najbrž zelo lepo mogoče potegniti, kako so se stvari razvile do točke na kateri sedaj smo.
Gospod Kordiš, ste želel tudi proceduralno?
12.20 – (DAG)
Nesprejemljivo je, da imamo sejo na temo policijskega nasilja na protestih, tudi samega nasilja na teh protestih, ne glede na to, s katere strani je prihajalo, neko sejo, sklicano ad hoc, sklical jo je Branko Grims, brez kakršnihkoli pisnih gradiv, dokazov, potem pa ta isti Branko Grims za utemeljitev te seje postreže s teorijami zarote, spet brez kakršnihkoli resnih dokazov. Takole pravi predsedujoči Branko Grims, SDS, da »so ljudje prišli prejšnji četrtek z namenom izvajati grobo nasilje zoper policijo in proti državi Sloveniji, da je bilo to nasilje planirano vnaprej in da so tisti, ki so to počeli, organizirali ali podpirali, storili kaznivo dejanje.« Poglej, poglej, natančno ta opis bi lahko uporabili za Vlado Janeza Janše od 13. marca naprej. Ti ljudje, ki zdaj zasedajo pozicije moči v Vladi Janeza Janše, so tja prišli z namenom izvajati grobo nasilje zoper policijo in proti državi Sloveniji, tudi proti državljanom Slovenije, in to nasilje so planirali vnaprej. In to, kar delajo, to, kar organizirajo, in to, kar podpirajo, je kaznivo dejanje. Če pogledamo samo provizije pri nabavah zaščitne opreme. Ampak, ko v opoziciji na to opozorimo, smo… / govorita oba hkrati/